tilbage

Land Rover Forum  

Index
111072: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 09:49:52)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Er der nogle herinde der ved om motorstyringen har indflydelse på gearskift på en 300 tdi discovery aut. Jeg har problemer med motorstyr. og tænker på og sætte en anden pumpe på ,en der bliver trukket af en stang eller wire, dem kan jeg bedre fejlfinde forbindelserne på.bilen gør det at den går mærkeligt til ca 1500 omdr med htændt ,check engine, derover slukker den dette symbol og går normalt til ca 3200 omdr, derefter sætter den ud og ryger voldsomt hvergang den får diesel igen. Slipper man bare speederen går den istå, men slipper man speederen ganske langsomt tænder den symbolet,check engine, igen og det lyder som den trækker et relæ ved motorstyr. og går derefter mærkeligt igen. Har prøvet det trick med at fjerne grå ledning fra potentiometer fra speeder det har ingen effekt, har kontroleret vaccumdåse mellem udst og indsug ok. selve motorstyr dåse pæn og tør . Jeg vil prøve og få en udlæsning på den . men ville egentlig hellere have en anden pumpe ,mekanisk, så hvis der er en der ved der ligger sådan en et sted vil jeg gerne vide det . Mvh Gert Post. fra før elektronikken tog over,
Index
111073: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 10:02:44) (svar på 111072)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Hvilken pumpe mener du ?

Det kan være en bagatel og derfor er udlæsning den nemmeste og måske også den billigste løsning.
Index
111074: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 11:48:28) (svar på 111073)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Nå nej det står der selvfølgelig ikke , det kunne jo være den i gearkassen der gav de symptomer. Det var dieselpumpen jeg mente, ikke fødepumpe, men den der giver diesel til dyserne som sidder i topstykket. Den er elektronisk styret, og det jeg så gerne vil vide er om styringen til denne måske kunne give gearkasse besked om hvornår det var på tide og skifte gear, jeg tror det nu ikke for jeg har ikke kunnet finde et kabel med 30 små ledninger med fler multistik på som hænger under bilen . Hvis det nu var tilfældet er det jo nok ikke så smart og skifte til mekanisk styret dieselpumpe. Jeg har forøvrigt skiftet filter, Dieselfilter , det som sidder i motorrummet. Det som sidder på rammen indenfor det højre baghjul,har jeg drænet men der så ikke ud til og komme urenheder,
Index
111075: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 11:57:58) (svar på 111074)
Kalle Rosenberg #8420, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.204.253)
Det kunne godt lyde som en defekt EGR-ventil!

Mvh. Kalle
Index
111076: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 12:22:31) (svar på 111074)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.10.91)
Det lader til, at Kalle har erfaring med en defekt EGR-ventil, så prøv det først.

Generelt er der et samspil mellem de enkelte styringsenheder i bilerne, hvorfor jeg tvivler på, at du kan udskifte styringsboksen med en analog enhed.

Index
111077: sv: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 12:32:46) (svar på 111076)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Hvor står der jeg vil skifte styringen, det er ikke det jeg vil ,men simpelthen fjerne al det s..... elektronik og sætte en (rigtig) pumpe på og fjerne alle ventiler egr luftmassemåler og alt det skidt og få en rigtig bil ud på den anden side , fjerne alt udstyret er nok dumt men sætte dem ud af drift så den kommer til at fungere som en rigtig bil.
Index
111080: sv: sv: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 17:23:32) (svar på 111077)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.159.242)
Så er det da nemmere at købe en "rigtig" bil.

Med serie 2A og serieIII LW hilsen
5361 Jon.
Index
111084: sv: motorstyring/ gearkasse (15-05-2011 18:39:49) (svar på 111072)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.174.140)
Hej Gert,

Der er ingen elektronisk styring imellem gearkassen og motoren på din disco så du burde ikke løbe ind i problemer ad den vej. jeg har tidligere gjort det at jeg har adskilt motor og gear fra en bil magen til din og benyttet de to dele hver for sig.
Mht. at skifte pumpen til en mekanisk så er det lige til og du slipper for en masse computerting. Jeg er dig ikke sikker på hvad din alarm siger til at motordelen bliver taget fra, de er nemlig bygget sammen, uden at være i samme fysiske boks.

hilsen mads
Index
111087: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (16-05-2011 06:38:04) (svar på 111084)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Godt så . Nu prøver jeg lige med en udskrift , hvis det viser sig det er en lille ting får den nok lov til at overleve som den er ,men ellers kommer der en anden pumpe på,det med alarmen må kan løses ,selv om det sikkert bliver svært. Til Jon,, sådan en har jeg ,men konen vil gerne sidde både lunt og tørt om vinteren så det var derfor hun købte denne.Mvh Gert Post 110"
Index
111088: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (16-05-2011 07:20:10) (svar på 111087)
Gert Post Andersen #7310, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.63.52)
Hov hov søde mand, det svar så jeg godt. Havde konen købt en hvilken som helst borgergryde af nyere dato havde den jo også været med al mulig af det hu... elektronik. Med 30.000km/pr år havde konen her brug for at putte numsen ned i noget mere behageligt, end sæderne i min dejlige serie III.

Hilsen Postens kone Hanna, der nu hopper afsted på job iført højt humør, serie III og en særdeles stram sports BH
Index
111109: sv: sv: sv: sv: motorstyring/ gearkasse (16-05-2011 15:11:36) (svar på 111088)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.181.159.242)
tsk tsk, dejligt at indlæggende bliver opfattet som det de er, en lille sjov drille bemærkning.

Held og lykke med fejlfindings manøvren.

Venlig hilsen

Jon 5361