tilbage

Land Rover Forum  

Index
111205: Orh den VM.... (19-05-2011 20:42:28)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.51.250)
Ja, jeg har endnu ikke kørt min RRC VM i havnen... Det er den nemlig blevet for dyr til..

Spændte efter på toppene i påsken, og alt var fryd lige indtil i lørdags hvor jeg var i østby... Nu sætter den IGEN tryk i kølesystemet, og giver lidt hvid fra udst.

Har spændt lidt på toppene, og dette hjalp ikke...

Så nu kan det næsten kun være at en eller flere af toppene nu er def...

Har læst lidt her inde om kølertætner, har i andre leget med det?

jeg ved godt at jeg naturligvis bare burde splitte den ad igen... Men jeg orker det ikke, og der vil hellere ikke være finanser til at ordne noget lige nu alligevel...
Index
111209: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 11:07:38) (svar på 111205)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.10.91)
Jeg vil ikke ødelægge helligdagen for dig, men jeg ville se mig om efter en anden motor.

Der findes et produkt, der tætner blokken, men som du kan gætte dig til, tætner den måske også der, hvor den ikke skal og derefter overophedes maskinen.
Index
111210: sv: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 11:25:09) (svar på 111209)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.29.70)
Hej Paul

Hvis jeg alligevel skal skifte motor kan jeg lige så godt knuse den...

så hvad hedder produktet?


Men noget andet er, at motor skift ikke lige er en mulighed... For har allerede købt mig fattig i ny toppakning og trykprøvninger....
Index
111211: sv: sv: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 13:24:38) (svar på 111210)
Poul Hult #0475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.169.217)
Hej Emil
Jeg give også paul ret. Ud med motoren og sæt en anden i, f.eks 300tdi. Der skal lige laves lidt om på motorbeslaget, om gearkassen passer sammen ved jeg ikke. Men du får en bedre motor og bil.
En anden brugt motor koster i england ca 5000 kr samt transport herovre der løber under 1000 kr.

hilsen poul
Index
111214: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 16:46:16) (svar på 111205)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
Kølertætner kan måske godt virke, men jeg har det svært med "mirakelmidler"! Det er måske værd at prøve frem for alternativet...
Tror nu mest på en toppakning. Den har kunne godt have taget skade af ikke at blive spændt i tide, selvom den nu virker meget stærk. Når/hvis du skiller motoren ad så er det en god ide at checke at foringen rager en 5-6 hundrede del op over blokken, den pakker bedre hvis den gør det. Kan ændres men er et pæænt stort arbejde. Har selv gjort det og min motor har kørt over 120000 km siden rep. uden problemer.
Ny motor er også en mulighed, tror jeg ville gå efter en td5 (med gearkasse), fin maskine men meget mere kompleks ombygning end en 300 tdi. Og dyrere... 300 tdi'er heller ikke fejlfri (nu er der nok mange der bliver sure!), har da hørt om revnede topstykker. Ved ikke om 300 tdi'en kræver ny gearkasse, her må nogen der ved mere end mig træde til.
Jeg forstår din frustration, har selv været der. Desværre er der er vist ikke nogen nemme løsninger...
Index
111215: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 20:47:51) (svar på 111205)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Må også give Paul ret. Søg på forum, og du vil desværre læse, at flere steder bliver vm motoren nævnt som en engangs-motor.
Den kører rigtig godt, så længe den kører. Men når problemerne opstår, ender rigtig mange med en alen lang liste af reperationer, som ikke burde være påbegyndt, da det økonomisk ikke kan betale sig.
Beklager, men det bedste er nok udskiftning.
Jeg ville skifte til en 200TDi, den passer på beslag og gaerkasse, og er en rigtig fin motor. Og de er jævnligt til salg.

Jimmi
Index
111216: sv: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 21:07:42) (svar på 111215)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.135.242.86)
Hej LR-venner

I kunne godt havde været lidt hurtigere ude med det 200TDI sjov der... har jo brugt 4500 nu på trykprøvning, dele osv...

Har pillet toppene af den, som ser fine ud...

Jeg tror at jeg i morgen vil samle igen og så hvis den stadig driller, så må den køre til at den brækker sig, for der går lige lidt tid til at jeg har penge til en 200TDI...

Hvem har prøvet at få en motor hjem fra UK?

Index
111217: sv: sv: sv: Orh den VM.... (20-05-2011 22:13:59) (svar på 111216)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.20.49)
Jeg ved intet om vm motorer, men har for et par år siden købt en 200 tdi fra en discovery hjem fra england.
Købte den på ebay.co.uk og spurgte sælgeren om han ville sørge for transport, så doven er jeg nemlig, og det fandt jeg nemmest
Jeg købte en der havde kørt 160000 miles (det har de sjovt nok alle sammen) men som stadig sad i bilen der blev hugget op. Den har kørt uafbrudt siden - 200 tdi, det ka vi li.

Blink og vink
Anders
Index
111220: sv: sv: sv: Orh den VM.... (21-05-2011 10:44:17) (svar på 111216)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.212.92)
Are you doing it by the book? som jeg har forstået det, så er det lidt kompliceret at lægge topstykker på VMeren, der er noget med flade messingringe, der som shims skal udfylde en nøje udregnet afstand i en reces mellem topstykke, cylinderblok og foring.
Index
111222: sv: sv: sv: sv: Orh den VM.... (21-05-2011 19:56:35) (svar på 111220)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.129.103.154)
Hej verner...

Jeg har ikke set nogle messingringe?!
Index
111227: sv: sv: sv: sv: sv: Orh den VM.... (22-05-2011 01:04:29) (svar på 111222)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.209.221)
De messingringe Verner skriver om kommer man ikke i nærheden af når man "bare" skifter toppakning. De sidder under foringerne og justerer højden af foringen over blokken. Har jeg også prøvet, og det er det jeg skriver om i mit tidligere indlæg.
VM-motoren er lidt anderledes end mange andre, omstændelig at skrue på men kan udemærket bringes til at fungere godt. Der er bare ikke nogen snuptagsløsninger. Rover's inkl. Land Rover's installation af motoren i sin tid i div. modeller er ikke særlig heldig med blandt andet en ekspansionsbeholder der ligger lavere end det højeste sted på motoren... En udemærket opskrift på problemer da luften er svær at få ud af systemet...
Index
111253: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Orh den VM.... (22-05-2011 22:45:53) (svar på 111227)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.223.39)
Jovist Jesper, foringerne sidder som en omvendt top-hat i blokken og hvis de messingringe der skal tætne og holde afstand er tærede eller skredet ud, således der er niveauforskel blok/foringskant så kan der sættes tryk på kølersystemet den vej. Men som Emil er inde på, så er det de anvendte metalpakninger der nok ikke er så heldige; selv ville
jeg anvende pakninger af sandwichtypen. Det er en meget omstændelig sag at tilspænde toppe på VMeren, bogen foreskriver det skal ske af 5 omgange og den sidste gang ved varm motor og som jeg forstår er der strækbolte der ikke kan genbruges. Man skal være meget varsom med at overspænde, kanten på topstykket hvor brikkerne trykker, kan nemt skride
og brække af. Stumper til VMeren koster ikke just gratis og topstykker er ingen undtagelse.
Index
111234: sv: sv: sv: sv: sv: Orh den VM.... (22-05-2011 10:50:00) (svar på 111222)
Alfred Thomsen #7414, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.242.104)
Hej Emil Manby prøv at se hvad der er til salg på roverboersen http://www.dlrk.dk/roverboersen/vis.asp?w=2101&aid=16303&uid=1024437719

Kopi af Annonce:
VM Dele: 3 topstykker,dyser, vandpumpe, turbo, manifolder mm.
Sælges kun samlet. Fast pris

Pris: 800.00

Kontaktdata:
Medlemsnummer: 1048
Navn: Michael Henriksen Nielsen, reg. mjyl
Email: taarnhoej@familie.tele.dk
Telefon: 75838306 / 40904092
Det var måske en mulighed for at komme videre for et mindre beløb.
110" Hilsen
Alfred
Index
111235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Orh den VM.... (22-05-2011 11:12:43) (svar på 111234)
Emil Manby #8745, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.178.150.179)
Hej Alfred!

Tak for henvisningen... Jeg har haft kontakt til michael, men som udgangspunkt fejler mine toppe INTET...

Jeg må desværre nok tilslutte mig ideen om at stålpakningen ikke er HELT så uforgængelig som jeg vil have den til at være...