tilbage

Land Rover Forum  

Index
111417: Halvdød 2,25 Diesel (03-06-2011 09:03:55)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Hej

Da jeg er førstegangsejer af en SIII 2,25 D, er det nogen gange lidt svært at bedømme hvad der er normalt og unormal opførsel for min bil...
Derfor vil jeg lige høre om det er normalt for min bil at effekt og speederposition ikke følges ad. Når jeg træder på speederen tager bilen fint gas og accelerere til at begynde med. Både når jeg starter fra stilstand og bevæger mig op i gearene og hvis jeg køre ud af landevejen og vælger at lave en vild acceleration fra 75 til 85 km/t...
Men dette gælder kun for ca 1/4 til 1/2 nedtrykket speeder. Det er som om at resten af speedervandringen er virkningsløs. Jeg kan høre at motorlyden ændre sig en smugle - der sker bare ingenting. Jeg har lagt mærke til at gør jeg det ved lave omdrejningstal ryger udstødningen lidt mere, og ved højere omdrejningstal er der ingen forskel at se i bakspejlet.
Fornemmelsen minder meget om den jeg husker fra tiden med neddroslede knallerter. Altså at der ligesom er noget der spænder ben for fuld effekt når man når til et vist punkt.
Og som meget garvet motortuner af den gamle (30 år gamle ;-) skole, og senere biler, har jeg da også en fornemmelse af at det er der nissen ligger begravet - altså i at indsugning eller udstødning ikke virker optimalt.
Er jeg helt galt på den eller vil et optimeret topstykke/ind- og udstødning give en bedre trækkraft. Eller hvad???

Mvh
Jens
Index
111419: sv: Halvdød 2,25 Diesel (03-06-2011 09:42:28) (svar på 111417)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.61)
En 62 hk maskine presser dig ikke bagud i førersædet ved accelleration, ej heller ved mellemaccelleration.
Først bør du kontrollere, om speederen giver fuldt udsalg på indsprøjtningspumpen, så der opnåes det maks. omdrejningstal på 4.200.
Det kan du også afprøve på landevejen ved at accellerere op til 77 km/h i 3. gear. - Prøven udføres med driftsvarm maskine !!!!!!!! - Kan bilen komme op på denne hastighed - slidte motorer nok lidt mindre - opfyldes fabriksdata.
Ryger maskinen under accelleration, er dette ganske normalt og hvis den ligge lægger et røgslør ud ved højere hastigheder, er dette også fint.
Du kan plane topstykket ca. 3 mm eller købe et renoveret hos Turner Engineering.
Der hentes ikke den helt vilde effektforøgelse ved at montere anden indsugning/ andet luftfilter, men kan du give afgangsrøret/udstødningen en større diameter, vil der være mindre udblæsningsmodstand. Om dette vil være mærkbar/målbar, vil jeg dog sætte spørgsmålstegn ved.
Nye dyser er en god investering og er de over 60.000 km gamle, så skift dem.
I værste fald kan kæden være slidt eller slap. Motoren kan evt. ikke stå helt korrekt i tænding, men det giver din beskrivelse ikke indtryk af. Skal stå 15 grader før øvre dødpunkt.
Generelt vil jeg dog sige, at maskinen kører fint og du skal vel lige vænne dig til, at bilen tager den lidt mere med ro end du er vant til...
Index
111429: sv: sv: Halvdød 2,25 Diesel (04-06-2011 01:09:44) (svar på 111419)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Tak for svaret.
Vil motoren kunne holde til at man sætter en kompressor på?
Jeg har kikket lidt på Eaton M45, der skulle passe lige til den størrelse motor. Spørgsmålet er bare om den vil kunne tåle at "sejtrække" et overgear og 32" hjul i længden på landevejen.

Tanken bag at bruge kompressor frem for turbo, er at undgå de høje omdrejninger og at få et stort drejningsmoment helt fra bunden. Jeg tror også at det er nemmere at kontrollere ladetrykket med en kompressor, da den mister effekten ved høje omdrejninger og altså virker omvendt af en turbo i den forstand.

Mvh
Jens
Index
111427: sv: Halvdød 2,25 Diesel (03-06-2011 21:48:57) (svar på 111417)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.249.216)
Hej Jens

Det er ikke en racer du har, march hastigheden er 65-70 i sådan en kasse, jeg har selv kørt rundt i sådan en, nu på 13'ne år.

Pumpen har en indbygget regulator lige son i en traktor, og når den når sin max ydelse, ja så sker der altså ikke mer.
Tilgengæld så holder den hastigheden på de 65 hvis du stiller håndgassen på det. Kør aldrig over 80 i den, så ryger mortoren, og det ville da være synd, det lyder til at du har en rigtig fin motor i den, så pas på den.
De går ca. 100-150000 km. så skal de kikkes lidt på, men ellers er det nogle gedine maskiner.
Hvis den har 5 hovedleger er det supert, de er noget mere holdbare.

88'hilsner
Steen
Index
111428: sv: sv: Halvdød 2,25 Diesel (04-06-2011 00:58:29) (svar på 111427)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Tak for svarene.

Jeg har gået og spekuleret på det siden jeg fik bilen for et år siden. Men nu var jeg en tur i Finderup øvelsesområde for et par uger siden og der var det lidt skuffende at måtte give op nogen steder. Ikke pga. hjulspin eller fastkørsel. Men simpelthen fordi motoren ikke havde kræfter til at trække bilen op af de stejleste skråninger.

Er det for øvrigt normalt at motoren ryger helt afsindigt når man tager en stigning på 45-50 grader?
Olielampen lyste ikke så jeg tror ikke at jeg mistede smøring på noget tidspunkt.

Mvh
Jens