tilbage

Land Rover Forum  

Index
111455: Montering af LT77 og LT230 - hjælp! (05-06-2011 23:20:17)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.26)
Hej

Jeg har skiftet kobling på min 90" 200 TDI og jeg har brugt centreringsværktøj (kosteskaft).

Nu er problemet at vi er 2 mand der har rodet med at få gearkasserne på hele aftenen:-( Jeg har ikke skilt hoved og transfergeark. ad, så det er en stor tung klump...

Det lykkedes til sidst at få LT77 gearkassen så meget på plads, at jeg kunne skrue 4 ud af de 10 møtrikker på, men uanset hvad jeg har prøvet, så kan jeg ikke få gearkassen til at falde ordentlig på plads. Det ser ikke ud til at være nogen af boltene på svinghjulshuset der rammer på, så jeg kan ikke se andet end, at det må være højgearakslen fra gearkassen der ikke rammer ordentlig ved bøsningen i krumtappen. Det ser ud til at gearkassen sidder skævt i forhold til motoren. Men jeg begriber ikke hvorfor den ikke falder på plads når jeg næsten har halvdelen af møtrikkerne på.

Er der nogen der har et godt foreslag til hvordan jeg får mine gearkasser sat sammen med min motor igen? Og er der en god metode til at løfte gearkasserne op? Jeg har brugt en stor donkraft og en træpalle til at løfte med, men det har krævet flere træklodser for at få gearkassen til at ligge nogenlunde plant og det har mildt sagt drillet mig en del.

MVH Peter
Index
111456: sv: Montering af LT77 og LT230 - hjælp! (05-06-2011 23:38:35) (svar på 111455)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.199.184.66)
Hej du.

Hvis ikke du har en gaffel til at løfte gearkasserne med, så kan det være meget besværligt på en donkraft.
Hvad med en giraf/hejs der løfter inde i kabinen? det har virket glimrende førhen.
I mangel af bedre så kan nogle lægter og spændestroppe i kabinen også hjælpe donkraften.

Jeg ville starte med at få gearkassen til at hænge lige foran motoren, med bevægelses mulighed uden for meget modstand, så pil møtrikkerne af.

Som alt for ofte erfaret, så er det rigtige værktøj det halve arbejde.

Dernæst, (tak, sherlock holmes) undersøg de helt simple ting først, er der noget i bøsningen, skidt eller andet, skal den smøres?
Er der noget i klemme nogen steder? kabler, slanger og lignende? gearstænger?


Jeg har for nyligt moslet en 300 tdi sammen med en zf4hp22 og ned i min 110", og med en god giraf gik det super godt.
Mit helt klare råd, et motorhejs ind i kabinen,bundpladerne af, balancer gearkassen grundigt.
Kig på det hele i 5 min og så skub den ind!

Det lyder fjollet, men der skal virkeligt ikke meget til for at det ikke passer sammen.

En sidste ting, kontroller nu, at kobling osv rent faktisk er den rigtige og der er plads til den..! ikke kun at pakken siger det rigtige, men at dimensionerne er korrekte.

Går alt galt, hiv alt ud, saml det og sæt det i igen.


Med venlig hilsen

Stephan
Index
111472: sv: Montering af LT77 og LT230 - hjælp! (06-06-2011 13:38:49) (svar på 111455)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.44.135.24)
til at hejse gearkasserne op kan du bruge en cargostrop rund om taget på defenderen. taget kan snilt holde belastningen fra gearkasserne.

det kan være du ikke kan få gearkasserne på plads fordi den ene boldt stadig sidder swinghjulhuset. der bruges møtrikker hele vejen rundt på nær et sted ovre i førersiden. hvis du som mig sætter bolte og møtrikker på deres plads så de ikke bliver væk kan der være du har overset denne ene bold da du fjernede møtrikkerne.
Index
111487: sv: sv: Montering af LT77 og LT230 - hjælp! (07-06-2011 23:08:27) (svar på 111472)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.25)
Tak for rådene

Det er her til aften lykkedes at få sammenført motor og gearkasse igen. Det viste sig, at jeg ikke havde fået centreret koblingen ordentlig... Dum fejl.

Nå, men selv efter centreringen var klaret tog det en del asen og masen, men ved hjælp af 2 højtløfter donkrafte og en cargostrop rundt om taget, lykkedes det endeligt at få tingene sat sammen. Så nu mangler der snart kun lidt udstødning og kardaner og så er jeg klar til at lufte softtoppen i sommervejret.

MVH Peter