tilbage

Land Rover Forum  

Index
111582: Skift fra serie- til parallelforbundne gløderør på SIII (12-06-2011 19:09:55)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej forum

Jeg har ledt lidt rundt i de gamle svar her på siden, men jeg er endnu ikke helt oplyst. Så kan nogen HELT lavteknologisk forklare mig, hvordan man laver om på elsystemet til en 2,25 D SIII, når man konverterer fra de gamle serieforbundne gløderør til nye paralleforbundne?

I dette indlæg

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=29203#29203

er der et diagram, hvor gløderørene sidder i serie med modstanden på torpedoen, og så er lampen i instrumentbordet sat på parallelt over modstanden. Og så vidt jeg har kunnet læse mig til, så var tanken, at lampen lyste svagt til at begynde med, og når gløderørene var varme, så blev strømmen ledt bedre, hvorved lampen lyste kraftigere, hvorpå motoren kunne startes.

Men hvad gør jeg så, når jeg monterer parallelforbundne gløderør? Skal jeg fortsat bruge modstanden? Og skal lampen forbindes med i kredsløbet?

God Pinse til alle.

vh Niels
Index
111584: sv: Skift fra serie- til parallelforbundne gløderør på SIII (12-06-2011 20:12:56) (svar på 111582)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Når rørene er parallelforbundne så virker lampen ikke som den plejer, den skal blot forbindes så den lyser mens man gløder 10-15 sekunder.

Og nej du skal ikke bruge modstanden.

Men indskyd gerne et kraftigt relæ (evt. en solinode til en benzinstarter) så alt strømmen ikke skal gå op i gennem tændingslåsen, som er kendt for at brænde af i tide og utide, af samme grund.
Der går rigtigt meget strøm ud til gløderørene.

Mvh
Kenneth Poulsen - som nedenfor :)
Index
111587: sv: sv: Skift fra serie- til parallelforbundne gløderør på SIII (12-06-2011 22:05:42) (svar på 111584)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.253.129)
Korrekt som Kenneth skriver; man bør gøre tændingskontakten
den tjeneste at indskyde et relæ. Kan også komme fra en diesel
bil af fjernøstlig oprindelse. Brug 3-4kvadrat ledning og anvend den brune/røde ledning til at aktivere relæet. Tag fødestrøm fra hvor batterikablet er forbundet på starteren.
"Now you see it- now you don`t" vær opmærksom på kontrollampen til gløderør er 6v. og sansynligvis hurtigt vil springe, når den forbindes direkte. Men det er jo så bare at skifte den til en 12v.
Index
111592: sv: sv: sv: Skift fra serie- til parallelforbundne gløderør på SIII (13-06-2011 10:35:08) (svar på 111587)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Kenneth og Verner

Stor tak for et hurtigt svar.

vh Niels