tilbage

Land Rover Forum  

Index
111780: Lyddæmpning (20-06-2011 14:07:10)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej

Jeg overvejer at lyddæmpe min 90 TD5 og har på nettet fundet noget 10 mm vandtæt selvklæbende lydisolering. Planen var at klistre hele bagkassen til i dette. Mit spørgsmål går nu på om det er smart. Jeg tænker på om der kan samle sig vand mellem skum og plader. Det (jeg) kan ikke undgå at der ind i mellem kommer lidt vand ind i bilen.

Jeg tænkte på at ligge en gummimembran ovenpå for at skåne skummet.

Er 10 mm for tykt/tyndt?

Går også udfra det vil give lidt varmeisolering?

Er jeg helt galt på den, eller lyder det fornuftigt?

/Jesper
Index
111788: sv: Lyddæmpning (20-06-2011 16:18:57) (svar på 111780)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Der gælder samme "regler" som for husisolering. Dvs. at vandet vil kondensere så tæt på den kolde side som det kan komme til.
Hvis skummet er af typen med lukkede celler og limen danner er hinde der dækker alle steder det er sat på, vil der ikke kunne komme vand ind i det.

Er det derimod en åben celle skum, vil det trække vand ind imod den kolde side. Og evt. vand der direkte sprøjtes på vil opsuges.

Det værst tænkelige scenarie er hvis man har en åben cellet skum med en vandtæt membran ovenpå. Skulle der komme et lille hul vil skummet lystigt suge, som en svamp, og vandet breder sig over et større areal inde under membranen. Men pga. at der kun er et lille hul i membranen vil vandet ikke kunne tørre ud igen.

Du kan teste skummet ved at lave en spand vand med lidt opvaskesæbe i og tvinge skummet ned på bunden i et døgn. Hvis skummet stadig ikke er gennemblødt efter den tid kan det betragtes som lukkede celler. Der vil altid komme vand ind i de celler du har skåret over i overfladen.

Da åben-cellet skum lydabsorberer langt bedre end lukket-cellet skum, ville jeg gå efter dette til tag og de dele der ligger over "ladkanten" og så lime en åben membran på disse flader. F,eks. stof med spraylim.
Under ladkanten og på flader der støder op til gulv, ville jeg gå efter en lukket skum. og lægge en løs måtte i, der kan tages ud til vask og tørring.

Og ja, det vil isolere ganske betydeligt i forhold til en bar aluplade ud mod elementerne. Det er det man kalder, masse-isolering og den mængde luft der er fanget i cellerne, der skaber isoleringen. Cellevæggen vil lede varme med den varmeledningsevne som plasten den er lavet af har. Det betyder at jo tungere skum du bruger, jo dårligere vil det isolere. For decideret varmeisolering i bilen, er flamingo meget meget bedre, med desværre ret ubrugligt som lydisolering/absorber. Flamingo er "næsten-lukket" skum og kan suge ca 10% vand, hvilket normal er ok.
Men stadig - så isolere dit lydskum kolossalt meget i forhold til en leverpostejbakke, som kun overgås af kobber og sølv i varmeledningsevne ;-)

Bare mine 2¢
Mvh Jens
Index
111810: sv: sv: Lyddæmpning (21-06-2011 08:20:14) (svar på 111788)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Jens

Det var vist lidt mere end 2¢...

Tak for dit fine svar. Jeg tror jeg vil lade være med at klistre det fast til bunden som du også nævner, så jeg kan tage det ud og tørre hvis det er.

Jesper
Index
111811: sv: sv: sv: Lyddæmpning (21-06-2011 09:07:04) (svar på 111810)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.36)
Hvis du går efter lyddæmpning udelukkende, så kan du lægge enten aludørk eller bare glat aluplade oppe på taget. Det tager en del støj.

Hvis du ikke skal bruge lastrummet i fuld højde, kan du lægge to træplader i rælingshøjde eller i hjulkassehøjde over ladet. Det dæmper ligeledes.

Afdækningen formindsker også opvarmningsbehovet.

Jeg bruger begge løsninger plus jeg har dæmpet siderne af hardtoppen. Var omtalt i Oasen.
Index
111814: sv: sv: sv: sv: Lyddæmpning (21-06-2011 12:41:01) (svar på 111811)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg kan læse på flere engelske forums at de bruger "tagrende-tape" (alufolie på den ene side og bitumen på den anden) Det skal klistres direkte på de store metalflader for at mindske vibrationer. Og derefter putter de skum ovenpå.

Er det noget I kender til?
Index
111823: sv: sv: sv: sv: sv: Lyddæmpning (21-06-2011 14:47:48) (svar på 111814)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Ja den er for så vidt god nok. Baggrunden er at hvis du fordobler en plades vægt så halvere du resonansfrekvensen.
Det er så fuldstændigt lige meget om du nitter en aluplade mere på, bruger selvklæbende bitumen tape, blygummi eller hvad ved jeg.

Jeg har lagt mærke til at noget af det der virkelig støjer er sædekasser og hjulkasser. Her vil det gøre stor forskel.

Mvh
Jens
Index
111827: sv: Lyddæmpning (21-06-2011 15:45:13) (svar på 111780)
Morten Christensen #8417, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.166.178)
Jeg vil tage og bruge Dynamat
Det er helt super og gør virkelig jobbet fuldt ud.
Desværre er det lidt dyrt...
men du kan læse om det her:
http://www.dynamat.com/

/Morten