tilbage

Land Rover Forum  

Index
111986: ændring af motor (27-06-2011 14:41:18)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Kan jeg umiddelbart bygge en 2.5L turbo diesel om til 2.5L n/a, altså pille turboen af? Grund til at jeg spørger er den, at jeg har købt en 2.5Td som jeg regnede med at jeg skulle have i min 90 tommer, men den er så gammel, at den kun er typegodkendt til en størrelse motor, nemlig 2.5 n/a, og den motor jeg har købt, har ikke kørt ret meget, så for at rede pengene, jeg har givet ud, håber jeg det kan lade sig gøre. Mvh Jesper
Index
111988: sv: ændring af motor (27-06-2011 15:25:09) (svar på 111986)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Din bil er også typegodkendt med 2,5L benziner på 85 heste.

Og man må beregne motorforøgelse på over 20% ud fra den kraftigste helt identiske model, som er benzineren.

85 + 20% (17) = 102 heste kan du få synet uden problemer, MEN fordi du overskrider 20% af de originale 68 heste, så skal SKAT have en ny afgift på køretøjet.

68 + 20% (13,6)= 81,6 HK er det tilladt at øge motoreffekten til, uden at skulle betale ny afgift.

Men teknisk og synsmæssigt er der absolut ingen problemer ved at bytte til TD motoren.

Men svaret på dit egentligt spørgsmål er, at det kan du sagtens, der skal blot blændes et hul til olien frem og retur til turboen.
Og så vil ind og ud manifolder og udstødning fra en N/A være det nemmeste at gå til.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
111989: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 15:41:47) (svar på 111988)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Kenneth.
Ikke fordi jeg tvivler på hvad du skriver overhovedet, men det kan ikke lade sig gøre iflg. en mail, jeg har fået fra servicechefen hos land rover Danmark, han skriver at lige nøjagtig den bil er typegodkendt med nr 9014, og det som oplyser at der kun er en motor som den er godkendt med, nemlig 2.5L n/a, og ikke andre, havdeden haft et godkendelsesnr der hedder 4721, kunne den køre med 21G V8 motor også, så det var derfor jeg spurgte ind til det med at ændre motoren, fordi den nye kun har kørt det halve af det som, den der ligger i nu, har.
Index
111992: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 17:09:54) (svar på 111989)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hej Jesper.
Din bil er godkendt med 2 motortyper, en 2,5 l n/a diesel og en 2,25 benziner.
Diesel motoren har 50 kw mens benzinmotoren har 55 kw fra fabrikken.
Så kan du jo regne lidt på det, om det lige går, hvis du regner i forhold til de 55 kw.

Jimmi

p.s. Jeg har typegodkendelserne liggende, hvis du får brug for dem. Og de kommer også på region Midtjyllands side, når vi engang kommer forbi LAXI og får lidt tid.
Index
111994: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 17:16:15) (svar på 111992)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Jimmi
Hvis du har tid og det ikke er formeget ulejlighed, må du meget gerne maile dem til mig på følgende mail: haribo@privat.dk. Så vil jeg prøve og høre hvad synsmanden siger til det. På forhånd tak. Mvh Jesper
Index
111996: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 18:06:19) (svar på 111994)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Er sendt :-)
Index
111997: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 19:36:05) (svar på 111996)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Jimmi
Det lyder godt, men jeg tror den er forsvundet et sted ude i cyberspace, den er ihvertfald ikke dukket op endnu, og jeg har cheket den mail adresse, som jeg har skrevet, men ellers så prøv evt. daekservice@mail.dk
Beklager ulejligheden. Mvh Jesper
Index
111998: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 21:11:28) (svar på 111997)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.222.132)
Herudover var 90" med V8benzinmotor på 114HK i 1985 og fra 1986 med 136HK. samme bil indtil TDI300 kom i 1994 med skivebremser på bagaksel, dog blev benzinmotorerne udfaset ved Defendernes fremkomst i 1990.
Index
112000: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 21:57:56) (svar på 111998)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hej Verner.
Det er korrekt, at der var andre udgaver, men godkendelserne er bare ikke ens.
Har lige været turen igennem og synshallen er blevet mere obs på, at der findes LR'ere, der ikke må troppe op til syn med en v8'er.....

Jimmi
Index
112001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 23:18:51) (svar på 112000)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.230.145)
Enig Jimmi, typegodkendelserne gælder for pågældende bils specifikke motorudrustninger, men bilerne motorerne ligger i er de samme indtil 1994 da der kom skiver på bagaksel, dog fik 90" samme calipre for, som 110" i 1986 samtidig med TDernes fremkomst og drøvlen i indsugningen i V8 blev fjernet, således også de sidste 22HK fik frit løb; men det forhold er nok svært at overbevise synsfætteren om.
Index
111999: sv: sv: sv: ændring af motor (27-06-2011 21:28:55) (svar på 111989)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Jesper.

Omtalte typegodkendelse (9014) ligger faktisk her på forum: http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=61321#61321

Mvh Søren R.
90" 50th V8
A3 SB 1,8
Index
112004: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (28-06-2011 00:22:29) (svar på 111999)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.230.145)
Godt Søren; i princippet skulle Jesper kunne lægge DTeren i
90" "mit dem ganzen molevitten" altså med turbo og alligevel
holde sig på dydens smalle sti mht. 20%regelen. Ganske vist regner færdselsstyrelsen turbomontering for mere end 20%kraftsforøgelse, men har man specifikationen på motoren
er det vel OK.
Nærlæser man typegodkendelsen fremgår det der skal monteres
175x16 ell. 6,00x16dæk, som tidlige 88"ere- de må da have drukket af potten!
Index
112053: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (29-06-2011 10:01:11) (svar på 112004)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.79.182)
Nu maa jeg saa lige hoere: Jeg har en 90", 2,25 benzin fra 1986. Rent teoretisk saa siger I at den burde kunne godkendes med en V8, men at det selvfoelgelig kraever en tur til syn?
Og jeg burde ikke skulle skifte bagaksel, eller for den sags skyld aendre skivebremserne foran?
Og saa lige et sidste spoergsmaal - hvad med gearkassen, har hoert at V8 burde kunne gaa "lige paa"?
MVH
Carsten
Index
112056: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (29-06-2011 12:57:50) (svar på 112053)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.53)
Teoretisk skulle du kunne ilægge en V8benzin i 90"eren og så have samme bil, som er født med denne motor. Dog vil jeg mene
din bil nok er ældre end 1986, 2.25L. benzinmuligheden forsvandt vist ved V8erens fremkomst i 1985. Har selv en 110" indregistreret 1. gang i 1988, men det er en 1986. Kik på typegodkendelsesplade, de to midterste bogstaver, er det AB er det en 85.
Du kan ikke umiddelbart sammenkoble V8 med gearkasse fra tidlige firecylindrede Land Rovere; du skal enten have en Santana LT85 som V8 Land Roverne er født med; LT77 fra RRC kan også bruges, dog skal motorophæng på Chassisramme flyttes, mener dog at have set beslag der overflødiggør dette.
Prøv at spørge på en synsplads; sidst jeg var til syn, forstod jeg på synsmanden, at disse idag har fået flere beføjelser end tidligere. Dog slipper du næppe for en tur omkring "Den Bundløse Kasse" også kaldet Skat, hvis der ombygges.
Index
112060: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (29-06-2011 15:05:34) (svar på 112053)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hej Carsten.
Det du spørger om, kommer an på hvilket typegodkendelsesnummer, som står på registreringsattesten, er det nr 4721 kan du gøre det, men er det 9014, er den "kun" godkendt til 2,25L benzin og 2,5l n/a, og med V8 vil du ikke kunne holde dig inden for de 20%, sådan har jeg fået det oplyst fra Land rover Danmark, jeg kan evt. sende en kopi af mailen fra dem, hvis det er, der står hvilke motorer, som er typegodkendt på hvilket typenr.
Mvh Jesper
Index
112062: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (29-06-2011 16:00:42) (svar på 112060)
Carsten Leth #8627, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.79.182)
Saa har jeg lige fundet regattesten frem. Og der staar godt nok T 9014, og det kan jeg forstaa er nedslaaende. Og at den sikkert er fra foer 86 er nok korrekt, foerste indreg. Er i januar 1986, saa....
Men i foerste omgang maa den saa komme paa gaden i original version -saa maa V8 mulighedrne vente lidt.
Tak for hjaelpen.
Index
112080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (30-06-2011 09:21:17) (svar på 112060)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jesper.

Vil du ikke dele informationerne i den mail med os her på forum?
Der er jo ingen grund til at alle med sådanne drømme skal kontakte LRDK, når du allerede har fået svaret:-)

MVH Jakob
Index
112101: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ændring af motor (30-06-2011 17:07:57) (svar på 112080)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.129.109)
Hermed et kopi af mailen fra Land rover Danmark

Hej Jesper,



Synshallen kan godkende en ny motor hvis effekten på den nye motor ikke overstiger 20% af effekten på den gamle motor, på din bil vil den sige maks. 60 kW.



Ud over denne stigning er der kun mulighed for at opnå en godkendelse, hvis den nye motor er anført på den eksisterende typegodkendelse som alternativ variant eller der er anført en motor med en større effekt.



En standard 12J 2,5 n/a har ifølge typegodkendelse 4721 50kW, på samme godkendelse er anført en 21G V8 85 kW. Efterfølgende blev 19J 2.5 turbo godkendt denne motor har en effekt på 63 kW.



Hvis din bil er godkendt i henhold til typegodkendelse 9014 er der kun angivet en godkendt motortype med 50 kW.



Din Land Rover 90” er fra fabrikken udstyret med en 2.5 n/a motor med motornummer 12J08853



Basic Details

VIN:
LDVAC8AA 231995
Reg Number:


Description:
LR 90 BASIC 2 1/2 DIESEL PRE 1995 model year MY

Despatched Date:
14-Feb-1985




Serial Numbers




Description:
Fitment Date:

Engine number
12J08853

Front Axle
23L02012

Gearbox number
50A0092683

Rear Axle
22S05238








Med venlig hilsen



Steen Houborg

Servicechef





British Car Import A/S

Sjællandsvej 1

6000 Kolding



Tlf: +45 76 34 20 63

Mobil: +45 21 68 40 77

shh@landrover.dk

shh@landrover.no

shh@jaguarlandrover.se