tilbage

Land Rover Forum  

Index
112089: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 13:31:30)
Brian Norré Laustsen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.84.160)
Hej

Jeg havde tænkte mig i sommerferien at udskifte bøsningerne i bussen. De trænger. Men jeg er lidt på bar bund.

Hvilket produkt skal jeg vælge. Der findes jo flere forskellige kvaliteter og mærker?

ex.

http://www.polybush.co.uk/shop/view/4_90110_-_1994_to_2001/1_Kit_2_-_Land_Rover_Defender_(90110_-_1994_to_2001)

Samtidig er jeg på udkig efter en vejledning i hvordan man gør. Hvor starter man, Hvad må jeg ikke, hvor skal jeg passe på, hvad skal jeg huske, Hvor meget tid skal jeg regne med. Skal jeg købe noget bestemt værktøj osv. osv.

Jeg har udstyr som 2 6 ton bukke, donkraft mv.

Jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp, så jeg kan få strikket en plan sammen.

De bedste sommerhilsner fra Skanderborg

Brian Laustsen.
110"

Index
112090: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 13:46:03) (svar på 112089)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Brian.

Jeg tror ikke du klarer det uden en presse, hvis det er gummibøsninger, der sidder på bilen nu.

Det kan også være en god ting med gode skærende værktøjer, som eksempelvis tynde vinkelsliberskiver og/eller en bajonetsav, til at skære boltene over med hvis (læs: NÅR) de er umulige at skrue fra hinanden.

MVH Jakob E S
Index
112093: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 15:30:53) (svar på 112090)
Brian Norré Laustsen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.160.84.160)
Hvordan er sådan en presse ud og hvor finder jeg den?

Brian
Index
112095: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 16:14:18) (svar på 112093)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Det er en stor tung hydraulisk maskine der kan presse med flere ton.
De fleste autoværksteder har sådan en, til netop at presse bøsninger ud med.

Du kan også bruge diverse cowboytricks som at brænde de gamle bøsninger ud, eller lignende, og så save den yderste metalring over, men pressen er MEGET lettere at bruge.

MVH Jakob E S
Index
112096: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 16:14:34) (svar på 112093)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.77.66.66)
Hej
Hvis du ikke har en presse og vælger at sætte polyetan bøsninger i, er det som skrevet kun nødvendig med en vinkelsliber hvis bolten er rusted fast til bøsningen og så en nedstryger til at save den ydersete krave over med når man lige har brændt gummiet ud (det ryger og lugter) med en gasbrænder, pas på med at save forlangt, evt kan man med en mejsel slå/flække det sidste, evt save 2 spor så er det også letter. hvis du har en presser kan det også give problemer med at finde et stempel der lige passer i diameteren så bøsningen kan presses ud også er du lige vidt og skal til at save alligevel.
Mvh Jes
Index
112098: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 16:19:46) (svar på 112093)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Ellers ser det ud til at Steen Andersen #5256, reg. øjyl i indlægget ovenover har sådan en presse - og I er endda i samme region.

MVH Jakob E S
Index
112100: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 17:05:55) (svar på 112098)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.159)
Jeg fik rykket inderrøret ud(det kom med bolten) så savede jeg gummifætteren over med en nedstryger, og trak det ud med en tang. Røret blev slidset op med nedstyren, og så kunne det bankes ud med en (luft) mejsel, det tog under 30 min.
88'er hilsner Steen.
Index
112110: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (30-06-2011 23:12:58) (svar på 112100)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
En hydraulisk presse på 20 tons eller derover og en bajonetsav er hvad der skal til.

Dertil skal siges at du skal passe på dig selv og tænke dig godt om ved arbejdet. Både arbejdet under bilen og ved pressen er farligt og kræver omtanke.
Index
112113: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (01-07-2011 06:59:40) (svar på 112110)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hvad skal jeg med bajonetsaven?? Hidtil har jeg 'bare' presset bøsningerne ud... men har dog også kun skiftet bagenden af min Def 90" indtil nu.

Ja, pas på dig selv! Der er store kræfter på spil, så det er alvorligt ment!! For snart mange år siden mistede jeg selv en ven pga. mangelfuld opklodsning/sikring under arbejde på en gearkasse.... :-(

/Jens
Index
112114: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (01-07-2011 07:47:47) (svar på 112113)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jens.

Jeg kunne ikke løsne de bolte, som holde A-rammen fast til beslagene i toppen, og der får ma ikke lige en vinkelsliber op. Mange af boltene sad også så godt fast at det var MEGET lettere at skære dem over mellem bøsningen og beslaget på akslen. Det sparede vi en del tid på. For mig betød tiden også noget, fordi jeg havde set mine begrænsninger i øjnene, og lejet mig ind på et veludstyret Land Rover værksted.
Det er også MEGET lettere, at arbejde med det her på en lift, end at ligge på jorden med det. Især sikkerheds mæssigt er det en fordel med liften.

MVH Jakob E S
Index
112116: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (01-07-2011 09:05:45) (svar på 112100)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Steen,

Nemlig - luftmejslen er helt fantastisk til formålet! Brug evt en bajonetsav til at få det væreste gummi ud med, slids bøsningerne op (aksialt) og slå dem ud med mejslen bagefter.

Mvh, Lars
Index
112119: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (01-07-2011 11:49:18) (svar på 112116)
Brian Norré Laustsen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.116.223.241)
Der er super med disse gode indlæg. Jeg begynder allerede og føle mig mere tryg ved opgaven.

Jeg mangler dog lidt input vedr. hvilken kvalitet jeg skal vælge.

findes der en guide til hvordan man skifter dem ala Haynes eller er det bare at gå igang?

Er der evt. andre ting jeg skal skifte. Noget tyder på at jeg godt kan købe nye bolte/møtrikker

brian
Index
112121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af bøsninger på Defender110 tips og tricks søges (01-07-2011 13:16:15) (svar på 112119)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Du skal helt sikkert købe nye bolte.
Jeg købte et polyuretan bøsninger hos Paddocks (PN: SDLR03PWA)
Jeg var egentlig godt tilfreds med undervognen bagefter, men den havde jo også været ret skidt før udskiftningnen. Efter en tur til Marokko på ca. 5-6000km var bøsningerne i begge ender af panhardstangen dog slidt op, med meget farlige køreegenskaber til følge. Det var jeg bestemt ikke tilfreds med. Det er første gang jeg har sat polyuretanbøsninger på bilen, og jeg har tidligere været OK tilfredst med de rigtige gummibøsninger, når bare jeg brugte originale. Britpart gummibøsninger, er simpelthen spild aftid at montere, for man kan gøre det igen efter et år. Jeg havde dog også lidt dårlige erfaringer med de relativt billige bøsninger fra Paddock, så jeg vil anbefale originale bøsninger eller nogle godt polyuretanbøsninger.

MVH Jakob E S