tilbage

Land Rover Forum  

Index
112344: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 00:00:52)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.53)
Jeg har uheldig min tandrem sparng (i tomgang) hvilket resulterede i at jeg foruden tandrem og strammer måtte skifte alle stødstænger og en vippe arm (billigt sluppet). Nu har jeg fået samlet motoren og justeret ventiler.
Motoren startede op førte gang og kører godt. Der mangler ikke trækkræft.

På vej hjem fra værksted blev motoren meget varm (110-120 grader) og da jeg kom ind til siden kogte kølervæsken. Min radiator var meget varm og el-køleren kørte på højtryk.

Nogen som har en ide til hvorfor min 2.5 NA Diesel Motor bliver så varm efter et tandremsskift?
Index
112348: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 01:24:51) (svar på 112344)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Check termostaten, der kan muligvis have samlet sig gamle pakningsrester og skidt og muk i den.

Og mens du har termostaten ude så check om den åbner korrekt, stegetermometeret ned i en gryde med vand sammen med termostaten og se hvornår den åbner.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
112349: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 08:34:19) (svar på 112348)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Jeg havde termostaten skilt ad og renset i forbindelse med tandremsskiftet og havde i den forbindelse også termostaten i en gryde. Termostaten åbnede ved 78 grader (målt med IR-Termometer).
Index
112357: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 11:29:31) (svar på 112349)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Hej Morten

Godt at høre du slap nådigt. Jeg stod ved siden af dig da tandremmen opgav. Har du fået skyllet køleren ordentligt ud for mudder ? Skyder den vandet af ? Måske din toppakning er gået.

Mvh
Mads
Index
112358: sv: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 11:39:48) (svar på 112357)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Hej Mads

Jeg skulle mene at radiatoren er blevet skyldet fri for mudder, men måske. Jeg kan da vaske den igen.

Hvad mener du med: "Skyder den vandet af"?

Da den blev varm (over 100 grader) kom der meget vand ud af overløbs slangen på ekspations beholderen.

Kan jeg teste på nogen måde om toppakningen er gået?
- Jeg mangler ikke mere trækkræft end før tandremmmen sprang
- Der er ikke noget vækste (olie, vand osv) at se ved toppakningen (samlingen mellem block og topstykke)
Index
112359: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 12:30:44) (svar på 112358)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.103.2)
Altså hvis din toppakning er gået mellem cylinder og vandkanal, vil den boble når du kigger i ekspansionsbeholderen når motoren kører. Giv den omdrejninger og ser om den presser vandet op af ekspansionsbeholderen. PS der kan ligge rigtig meget mudder i lamellerne i køleren,,

Mvh
Mads
Index
112361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 14:55:26) (svar på 112359)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Hvis det er første tur efter adskillelsen kan det være noget så simpelt som en luftlomme i kølesystemet.

Det kureres ved at skrue proppen af køleren og af topstykket (sidder bagest mod torpedoen ved siden af temperaturføleren) og så "ryste og vippe bilen godt, evt. løfte lidt i forkofangeren hvis egnet løfte udstyr forefindes.

Det kommer ofte når man har påfyldt vand på et helt eller delvist tomt kølesystem uden at afmontere proppen i topstykket så luften kan undslippe.
Index
112363: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 16:03:57) (svar på 112361)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Så sandt, så sandt Kristian :-)

mlrh Claus
Index
112369: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 17:58:19) (svar på 112363)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.103)
Kan det tænkes der er byttet om på ledninger til elblæser, så den kører den forkerte vej? Ellers er def. toppakning et godt bud. Kan også være indsprøjtningstidspunktet er flyttet frem
hvilket kan afstedkomme varmeudvikling. I denne "hedebølgetid"
skal køler være ren, også indvendig.

Index
112373: sv: Motor (2.5 NA) bliver varm efter tandrem skift (11-07-2011 20:38:14) (svar på 112344)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.53)
Så er den oppe og kører igen.

Jeg startede med at kikke efter luftbobler i expantions beholderen og da det ikke var at se gik jeg igen med at rense køleren igen. Jeg tog radiatoren helt af og skyldet den igen. Lidt jord kom der da ud, men tror nu ikke det kan være hele forklaringen.

Da jeg skulle fylde vand på systemet igen startede jeg med at skrue proppen af på motor-topstykket og så fylde vand på i expantions beholderen til det kom ud ved den manglende prop. I med proppen og lidt mere vand i expantions beholderen. Jeg har kørt en lille tur hvor den ikke kom over 80 grader.

Jeg tror der har været en luftlomme systemmet sidst jeg fylde vand på, eller også skulle radiatoren bare renses noget mere.

Mange tak for hjælpen. Ses ud i pløret!!