tilbage

Land Rover Forum  

112534: Giver det mening? (19-07-2011 17:49:19)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.235.160)
Hej

Jeg har hævet min Defender 2" og i den forbindelse har jeg anskaffet en justerbar Panhardrod, som for at passe i hullerne, skal forlænges nogle millimeter ifht. den originale.

Problemet er at rattet nu næsten er drejet en halv omgang til højre når bilen kører lige ud. Det synes jeg ikke giver nogen mening eller gør det? Jeg kan godt se logikken i at, man skal forlænge Panhardrod'en når der nu er længere fra rammen ned til akslen, men at rattet drejer sig synes jeg ikke giver nogen mening?

Glæder mig til at høre om det bare er mig der skal have mine skolepenge igen...

Mvh Mikkel # 8018
112535: sv: Giver det mening? (19-07-2011 18:13:24) (svar på 112534)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.1.70)
Hejsa
Når nu den bliver kortere, så svarer det jo til at du drejer rattet. Så det er helt normalt.

112536: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 18:47:24) (svar på 112535)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej Jimmi

Men længden af Panhardrod'en dikterer og korrigerer jo bare hvor meget akslen er rykket sidevers. Hvis den er for kort sidder akslen for langt til venstre og hvis den er for lang sidder akslen for langt til højre. Men det bør da ikke influere på styretøjet og dermed dreje rattet i neutral position.

Jeg kan ikke rigtigt se hvorfor man ellers skal bruge en justerbar Panhardrod når bilen hæves.
112537: sv: Giver det mening? (19-07-2011 19:28:41) (svar på 112534)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.89.77)
Hej Mikkel

Hvis du ser på dit fortøj nu når bilen er hævet vil du have brug for også at forlænge forbindelsesstangen fra styresnekken til højre forhjul.
Det er simpel geometri og man kan sågar beregne hvor meget den skal forlænges, men lad det nu være og begynd at dreje stangen længere indtil dit rat igen står rigtigt.
MEN- Check lige at der er gevind nok til at forlænge med for forbindelsesstangen er nok ikke bygget til hævet undervogn.
God fornøjelse!
Michael, 1048
112538: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 20:44:08) (svar på 112537)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej Michael - nå ja, det giver egentlig meget god mening. Det prøver jeg.

Tak for svaret
112539: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 21:58:01) (svar på 112538)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
HMMmm skal vi så ikke lige definere hvad der er Panhead stang og hvad der er styrestang ?

Normalt (på et Land Rover produkt) er Panhead stangen ikke justerbar, og er den stang der sidder fra rammen og ned til akslen. Dette for at sikre at akslen sidder korrekt i forhold til center af bilen.

Hvorimod styrestangen er justerbar, for at kunne justere at rattet sider lige når hjulene kører lige ud.

Teoretisk (og sikkert også hvis man sætter sig ned og regner geometri) vil der være en lille forskel i længden af panhead stangen når der sættes højere fjedre på, jeg har dog ikke set at der til LR skulle være længere panhead stænger, dog er det brugt på flere Japanske modeller når de montere +2-3" fjedre og bodylifter karossen.

Håber at jeg selv har styr på definitionerne - ellers høre/lære jeg gerne :-)

God aften, og håber at du får justeret rattet på plads, styrestangen kan være groet ganske godt fast.

Struntze
112540: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 21:58:02) (svar på 112538)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
HMMmm skal vi så ikke lige definere hvad der er Panhead stang og hvad der er styrestang ?

Normalt (på et Land Rover produkt) er Panhead stangen ikke justerbar, og er den stang der sidder fra rammen og ned til akslen. Dette for at sikre at akslen sidder korrekt i forhold til center af bilen.

Hvorimod styrestangen er justerbar, for at kunne justere at rattet sider lige når hjulene kører lige ud.

Teoretisk (og sikkert også hvis man sætter sig ned og regner geometri) vil der være en lille forskel i længden af panhead stangen når der sættes højere fjedre på, jeg har dog ikke set at der til LR skulle være længere panhead stænger, dog er det brugt på flere Japanske modeller når de montere +2-3" fjedre og bodylifter karossen.

Håber at jeg selv har styr på definitionerne - ellers høre/lære jeg gerne :-)

God aften, og håber at du får justeret rattet på plads, styrestangen kan være groet ganske godt fast.

Struntze
112541: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 22:12:03) (svar på 112540)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.106.172)
Hej Peter

lige præcis, det er også der jeg vil hen med mit spørgsmål - købte blot en justerbar fordi jeg alligevel skulle have en ny, og da den skulle på igen skulle den lige være nogle millimeter længere for at passe i hullerne. Dette giver god mening ifht det moderate 2" lift jeg har givet bilen. Men som du selv skriver skal panhardrod'en sørge for at akslen sidder korrekt i forhold til center af bilen, og den bør derfor stadig ikke - efter min bedste overbevisning - kunne medføre at rattet skal være drejet en kvart omgang før bilen kører lige ud. Om bilen er hævet eller ej.

Anyways, jeg må se om en justering af styrestangen medfører en forbedring

God aften
112543: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 23:05:06) (svar på 112541)
Rasmus Hansen #7461, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.60.112.203)
Hej Mikkel,

Ellers er den nemme måde jo at tage rattet af mens hjulene peger ligeud, og så montere rattet så det passer din kørselsretning.

Rasmus
112545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 23:19:00) (svar på 112543)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.152.41)
du skulle vel ikke fået ledne til krængningsstabilisatoren vredet den gale vej i den ene side ..???
112547: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (19-07-2011 23:38:38) (svar på 112543)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.211.232)
Nothing about Land Rover make sense! But you learn to live with it, har aldrig oplevet 2" hævesæt behøvede justerbar panhardstang (manden der opfandt panhardstangen hed---Panhard) Men aftag stangen i den ene ende- centrer forakselen
i forhold til chassisrammen- mål med tommestok- hold fast med kiler/træklodser, juster stangen derefter og genmonter.
Den samvittighedsfulde mekaniker justerer rattets ligeudstilling ved styrehuset, således tændingslåsen slår til, når rattet er i neutral.
112550: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 08:22:08) (svar på 112547)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.45.210)
Hej Alle

Og så et sidste indspark, styrehuset har en neutralstilling/midte, som også skal respekteres. Så hvis man har haft noget der bare stod lige i øjet, og rattet så på et tidpunkt efter der er rodet med styretøj eller affjedring står forkert, er der ikke noget med at tage rattet af, så skal al justering foregå mellem styrehus og hjul.

Hilsen
Jan
112552: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 10:08:03) (svar på 112550)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Alle sammen,
Styrestangen går jo fra droparm og til højre forhjul, når man hæver eller sænker bilen bliver denne for kort eller for lang det ses tydeligt på rattet der ikke længere står i midten( hvis det nogen sinde har gjort det ;-) )

Panhards stang går også mellem akel og ramme og bliver lige så meget for kort, når der hæves, men det er "ikke noget problem" med de lange slatne fjedre det trykkes da bare på plads som Verner skriver, men bliver den ene stang for kort må den anden nødvendigvis også blive det, hvis man ikke montere en længere panhardstang eller en justerbar, så køre for og bagaksel ikke længere i samme spor ;-)

Ikke at det betyder det store, det betyder heller ikke det store at rattet står lidt på skrå, men rigtigt er det ikke,
Men det ville vise sig med al tydelighed ved en 4hjulsudmåling.

Håber det gav mening ;-)

Per



112553: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 10:09:33) (svar på 112541)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Mikkel.

Jeg synes det giver god mening. Når den ene stang, der går fra ramme til aksel (panhardstangen) er gjort længere, så skal den anden (styrestangen) også gøres længere eller justeres.

Men jeg synes nu også at du skal kontrollere at din aksel sidder centreret i forhold til rammen, før du justerer på styretøjet. Det kunne jo være at din aksel har forskudt sig mens panhardstangen har været afmonteret, og det var derfor du skulle forlænge den justerbare så meget.

MVH Jakob E S
112554: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 10:18:08) (svar på 112553)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.235.160)
Tak for alle svarene - jeg starter med at tjekke om akslen sidder centreret:-)

Det kan godt være at akslen har forskudt sig da det nemlig først var for nylig, da jeg skiftede mine knækkede OME fjedre at panhardrod'en pludselig var blevet for kort - på trods af at de knækkede fjerdre var relativt nye og samme længde og model som de nye.

God dag
112555: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 10:45:32) (svar på 112554)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Din aksel sider sikkert korrekt. Nettop at rattet har "drejet sig", er tegn på at geometrien er OK. Som skrevet længere op, når rammen er hævet i forhold til hjulene, så bliver den længde som styrtøjet skal have, lidt længere. Dette ser man på de par mm på Panhard Stang. Husk dog at et par mm på styrstang, giver relativt mange grader på rattet.
112556: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 10:49:20) (svar på 112555)
Mikkel Stig Christensen #8018, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.235.160)
nu satser jeg bare på at jeg kan få styre stangen af.

Har ellers en heavyutystyrestang fra Paddock liggende, men synes ikke lige den ser ud til at passe - den har anderledes ender etc....
112559: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (20-07-2011 11:49:51) (svar på 112556)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Mikkel,

Du skal ikke have stangen af ! med mindre den er groet helt sammen ! løsen bøjlerne i begge ender, sidder den fast så skub/slå bøjlerne 10 cm ind på stangen så du tydelig kan se de to spor bøjlen klemmer om, sprøjt lidt olie på, hold en stor hammer på den ene side af stangen som modhold, og slå på den modsatte side, så løsner det sig - måske.

Når stangen er løs drejer du på den til rattet stå lige.

Du kan trække en snor, sæt den event fast på udstødningsrøret bag baghjulet, træk den op langs bilen ret forhjulet op så snoren rører ved alle fire punkter på de to dæk, så kører bilen lige ud og nu drejer du stangen til rattet står lige.

God arbejdslyst

Per
112586: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (21-07-2011 01:27:47) (svar på 112559)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Der er ingen grund til at løsen eller justere på styrtøjet, bare for at få rattet til at stå lige! Bare afmontere rattet, og så genmonter så den peger "lige ude".
Dette kommer ikke til at påvirke udslag på styrtøjet, da der er så meget gang i styre huset at hjulet går på rammen, før du når enden af sektor & snekke.
112587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (21-07-2011 01:34:40) (svar på 112586)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
I princip er jeg enig med Jan's udsagn, men i praksis, er der tale om så lidt justering på sektor & snekke, at man er stadig inde på "midten" af sektor & snekke. Jeg har lavet dette nummer på en del biler, både LR, og Asiatisk. Med "gammeldags" styrtøj, er der ingen problemer.
112602: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (21-07-2011 12:45:51) (svar på 112587)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej David,

Midten, det er midten, flytter du rattet på ratskslen fremfor at justere det på forbindelsesstangen (det er den der er blevet for kort), så mangler du lige nøjagtigt styre udslag til den ene side, der svare helt og aldeles til det stykke du flytter rattet i forhold til centrum, en stråle giver ca 5cm målt på ratkransen så det skulle være underligt om det lige ramte midten, det bliver nok cirka ;-)

Har ligt sænket en RRC 5" pga syn, det gav næsten en halv omgang på rattet, det er klart det ikke er så meget ved 2", men alligevel!

Så hvis man siger den 1/8 del omgang er da lige meget det flytter vi lige på rattet. Så kaldes det dårlig håndværk og dovenskab. ;-) ;-) og det er ikke en gang løgn.

Med VENLIG hilsen Per


112606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (21-07-2011 19:18:40) (svar på 112602)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Erfaringsmæsigt, kommer du ikke til at mangle styrudslag, hvis man flytter rattet nogen grader. Som sagt, så er afstanden på sektor & snekke meget småt, og desuden, så er styrudslaget noget stører end hjulet kan sving, uden at tage rammen! Derfor er der altid nogen veldimentionerede "stop skruer" på alt gammeldags styrtøj.
Jeg kan godt forstå hvor du vil hen med dette, og jeg kan kun respektere holdningen, men i dette tilfald, er anstrengelsene spildt, da selv en halv omgang på rattet går ubemærket hen i styrhusets "overKapacitet".
Sagt på en anden måde, "Been There, Done That, (Both Ways!)
112613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Giver det mening? (22-07-2011 10:23:16) (svar på 112606)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
hej David,

Er glad for du forstår hvor jeg vil hen med det, med vores medlemsnumre - many things have been tried and done.

Hvis du ikke har en egnet aftrækker til rattet, og det har siddet det i femten tyve år, så kan jeg lige så hurtigt løsne/knække to 6mm bolte dreje forbindelsesstangen 3/4 omgang og spænde dem igen, anstrængelserne er vel ikke spildte fordi man vælger at foretage en justering der hvor differencen opstår, nemlig fordi afstanden mellem droparm på styrehus og modsattte arm på svirwelhus er blevet længere, hvorfor panhardstangen også er blevet 5mm for kort.

Så syntes jeg folk der spørger fortjener at få at vide hvordan tingene hænger sammen,alt kan gøres på flere måder, men vi er nok enige om at - if we follow the great book, there is only one.

;-) Per