tilbage

Land Rover Forum  

Index
11023: Solfilm (01-10-2003 13:10:35)
Niels Thygesen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.37.73)
Kære interesserede. Er der nogle der har erfaringer med selv at påføre solfilm på side og bagruder? Hvordan gør man det uden at lave ´revner´? Hvilket værktøj skal bruges? Kan man købe solfilm der er skåret ud i de rigtige mål? Jeg har en Range Rover 93 på gule plader, 3.9 l. V8. Kh. Niels Thyge
Index
11029: sv: Solfilm (01-10-2003 15:48:48) (svar på 11023)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej!
Der er ikke noget der er lettere at montere.
Du køber en rulle solfilm - skærer passende stykker ud til de forskellige ruder (lidt overmål - tak) - derefter gør du ruden våd med en forstøver med sufo (opvaskesæbe) - derefter fjerner du lidt efter lidt beskyttelsesdelen (eller hvad det nu kaldes)af folierullen medens du sætter skidtet på ruden i hele fladen. Da ruden er våd indeunder folien er der mulighed for at rette det hele til, da det ligesom glider og ikke klistrer endnu. Startende fra midten af, med den tilhørende plastspartel sørger du for at skrabe alle luftbobler samt sæbevand ud til siderne - hvis du er omhyggelig skulle det gerne se noget så nydeligt ud. Skær kanterne rene med en skarp hobbykniv - vupti - så er det fjong.
LR sIII hilsen Stefan

P.S. - en gulpladebil har ingen begrænsninger for graden af ugennemsigtighed (toningen) af folien - den må være så mørk som du vil. Anderledes regler gælder alm hvidpladekareter.
Index
11067: sv: sv: Solfilm (03-10-2003 19:43:18) (svar på 11029)
niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.108.20)
Tusind tak for jeres konstruktive indlæg. Jeg går i gang med det samme ...
Index
11115: sv: sv: Solfilm (06-10-2003 18:41:23) (svar på 11029)
niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.108.20)
Hej igen;

Jeg har tænkt videre og har et par følgespørgsmål: Du nævner opvaskesæbe. Mener du sulfo eller mærket sufo??? Hvordan forsvinder det våde under solfilmen og hvor lang tid mener du, vinduerne skal tørre, før solfilmen klistrer rigtigt på ruden? Er der andre redskaber end end spartel og hobbykniv, du vil anbefale? Og endelig, kan du anbefale et (billigt) sted at indkøbe solfilmen? Det var mange spørgsmål, håber du har tid til at svare på dem. Og mange tak for din hidtige interesse.

Kh. Niels
Index
11117: Ny solfilm og fjernelse af gamle klistermærker (06-10-2003 21:13:27) (svar på 11115)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej igen!
Sulfo =alm opvaskesæbe (f.eks. VEL og den slags)
Brug en forstøverflaske med en slat af sæben i og sprøjt ruden til i det (evt. kan du jo lige rengøre ruden inden med sæbevandet) - når du har gjort ruden våd påsætter du det stykke film som du på forhånd har skåret til - og ruden skal naturligvis stadig være våd for ellers er fidusen jo ligesom smuttet - og fidusen er: idet ruden er våd er der mulighed for at rette på filmen og få de værste luftbobler ud.
Når filmen er på sin plads bruger du spartelen (som er lavet af blød plast) startende fra midten af ruden et sted og med den "skubber" du nærmest luft og sæbevandt ud til siderne af ruden - sådan bliver du ved. Idet du gør det hele ruden rundt (eller hvad man skal kalde det) vil foliens lim hæfte af sig selv.
Hvis der så alligevel er opstået nogle genstridige luftlommer (det kan jo ske) så tag din hobbyknivsklinge og skær et ganske lille snit tværs over boblen - derefter trykker du lige så forsigtig fra yderkanten af boblen ind mod snittet - derved slipper luften ud og reparationen kan slet ses.

Det samme sæbetrik kan med fordel bruges på klistermærker og klisterbogstaver til bilen eller hvad det nu er det skal bruges til - der er mulighed for at rette bogstaverne pænt til - smart ikk´!

Jeg anbefaler en spartel fordi det ligger der i pakken med solfilm når man køber den.

Autotilbehørsbutikker som eks. Cardic (som jeg ellers synes er en skodkæde med hensyn til så mange andre nipsdele til bilen) eller nogle gange Harald Nyborg har solfilm til salg
- givetvis er der et hav af andre butikker der forhandler sådant også. En rulle med solfilm ligger i omegnen af små 50-75kr (mener jeg at kunne huske)- og der er rigeligt i en rulle vil jeg mene.

Og vær nu yderst omhyggelig med finskæringen af kanterne - sørg for at den er skalpelskarp (skalpelblade fra apoteket (str. nr:5) er også velegnede - måske endda bedre end en alm STANLEY-kniv) - samt at du finder den rette vinkel at holde bladet på, således at det virkelig skærer og ikke begynder at opbygge materiale foran skæret med rivninger til følge - stille og roligt tempi - tak.

Yderligere et trick: gamle klistermærker efterlader gerne lim på underlaget når de fjernes - men dette kan undgås - de fleste klistermærker kan imidlertid fjernes ved hjælp af en hårtørrer - varmen får limen til at slippe underlaget - uden at der efterlades limrester og dermed mærke, som normalt bliver til en irritation da skidt, og hvad ved jeg, gerne sætter sig i det (du ved nok hvad jeg mener).

God arbejdslyst Stefan
Index
11301: sv: Ny solfilm og fjernelse af gamle klistermærker (19-10-2003 14:23:14) (svar på 11117)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.79.108.20)
Hej Stefan;

Det er jo simpelthen genialt. Jeg er nu gået fra et tilbud på kr. 3200 til en simpel måde selv at lave det på. Det glæder jeg mig til og tak for hjælpen

Kh. Niels
Index
11302: sv: sv: Ny solfilm og fjernelse af gamle klistermærker (19-10-2003 14:41:06) (svar på 11301)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Det var da så lidt -- 3200kr kan jo sagtens bruges på en bedre måde end at fodre en sælgerhaj (det var vel ikke guldindfattede ruder du var ved at købe?? - man skulle tro det med den pris!)- og nu har du også til et par gode solbriller hvis det skulle blive for lyst - :-).
Hejsa - Stefan