tilbage

Land Rover Forum  

Index
113290: Dieselpumpe (13-08-2011 15:44:10)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej

Er det dieselpumpen der er stået af på en 90" 2.5 td fra 1988 ?
Symtom : Når man har kørt ca.1 km går motoren op i omdregninger og kommer ikke selv ned igen.
Afbrydes tænding, går der lige 15 sek så stopper motoren, og hvis man kobler til og holder den på koblingen kan man også få den ned i omd.
Jeg har haft tømt tanken, tanket frisk diesel på samt motor og pumpe rens, nye filtre, alle rør fra tank og retur til tank har været afmonteret, renset samt efterspændt for utætheder,udluftet, stang forbindelsen til pumpen har været afmonteret mens fejlen var der, for at udelukke speder / håndgaskabel fejl, er der flere ting jeg skal kigge efter inden ny pumpe bestilles ?
Tillægsspørgsmål : hvordan afmontere man bolten på krumtappen nemmest, er ikke meget for at bruge starteren og en stang mod rammen, men er det sidste udvej ?
Hilsen
Peter / 2055
Index
113291: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 16:05:26) (svar på 113290)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.16)
Nej det lyder som en slidt motor der via turbo og indsugning kører af sig selv på motorolie. Check turboslanger for olie. Er de fyldt med olie har du svaret.
Index
113292: sv: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 16:54:37) (svar på 113291)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej

Der er ingen olie i slangerne, der er heller ikke overtryk når man holder over oliepåfyldning, toppakningen er lige skiftet ( hul mellem cylinder 3 og forbrændingskammer ) stempler/ringe,cylindre, så fint ud,ingen stumper eller lignende i bundkar.

Jeg prøver lige at tjekke alle turbo slanger igen,

Hilsen
Peter
Index
113293: sv: sv: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 17:11:10) (svar på 113292)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Jeg har oplevet lignende symptomer med en 2,5 TD. Der var det skidt i fordeler pumpen efter en tomkøring.

Pumpen på den model er indrettet så det er muligt for f.eks. et sandkorn at fiksere regulatoren i stilling "fulde omdrejninger".

Jeg slap af med det vha. nyt diesel filter og rigelige mængder injector rens, langt over den på flasken anbefalede dosis. Problemet forsvandt så over nogle drifts timer.

Som ovenfor beskrevet er der ganske rigtigt også den mulighed at motoren lever af egen olie. Så kontroller turbo og slanger mv. grundigt for symptomer på dette.
Index
113295: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 17:49:16) (svar på 113290)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.68.119)
Hej Peter
Vedr. Afmontering af krumtap bolt, jeg har købt sådan en her, den er plim. Supergod, et gok med hammeren så er bolten løs.

Mvh
Mads

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Motor/Slagnogle-til-remskiver/

Index
113299: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 19:19:07) (svar på 113290)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.38)
Hvis der samtidig med symptomet kommer hvid/blå eller blå/grålig røg ud af udstødningen, vil det være motorolie - se Ole Pars indlæg.

At det kan være motorolie indikeres også af, at motoren fortsætter med at køre efter tændingen afbrydes.

Men igen: der skal komme hvid/blå eller blå/grålig røg og hvis røgen desuden lugter af motorolie, så har du fundet fejlkilden.

Har du styr på, hvor meget motorolie der bruges pr. 1.000 km ???

Jeg kunne være tilbøjelig til at pege på regulator på pumpen, idet du jo efter eget udsagn har udelukket en række andre fejlkilder.
Index
113303: sv: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 22:00:08) (svar på 113299)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej Igen

Den ryger ikke hverken blå/hvid eller grå ud af udstødningen.
Da jeg også trode at komfuret var helt færdigt, startede jeg med at tage top og bund af, men der var kun en defekt toppakning at komme efter,(se tidligere).alt andet ser helt fint ud, skulle ikke engang slibe ventiler, de var helt tætte.
Af hensyn til at tage tændingen, vil den så ikke fortsætte 5 -10 sekunder når den køre med rimeligt høje omdregninger ? eller skal den stoppe med det samme ?
Jeg ved ikke hvad den bruget af olie, da det er en bil jeg lige har fået fat i, og den ankom på et fejeblad.
Jeg tror også mest på regulator,skidt i pumpen,da jeg opdagede der var en masse snask i det gamle filter og tanken,så nu har jeg kommet 1 dieselrens i tanken og 15L frisk diesel.så nu må jeg se i morgen og køre en god tur med god gas, så den kan få skyllet pumpen igennem.
Hilsen
Peter
Index
113308: sv: sv: sv: Dieselpumpe (14-08-2011 07:29:43) (svar på 113303)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.38)
Hold os endelig opdateret!
Index
113686: sv: sv: sv: sv: Dieselpumpe (25-08-2011 23:55:34) (svar på 113308)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej

Det var fordeler pumpen der lavede fejlen, havde en liggende fra en anden motor, monteret den, så var fejlen væk,
Hilsen Peter
Index
113300: sv: Dieselpumpe (13-08-2011 21:18:46) (svar på 113290)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.236.6.53)
Bolten på krumtappen har jeg flere gange løsnet ved at sætte roveren på alle 4 dæk trække håndbremsen, sætte den i 1.lav og aktive center diff lock. Her efter er den lige til at løsne. Brug evt en trykluft nøgle eller en slagskruetrækker.
Index
113683: sv: sv: Dieselpumpe (25-08-2011 23:48:54) (svar på 113300)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.104.151.129)
Hej

Lånte slagnøgle som Mads omtalte, noget varme og et par slag, så var bolten af.

Hilsen
Peter