tilbage

Land Rover Forum  

Index
11339: tredje bremselygte.....? (21-10-2003 20:01:52)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej med jer.

Er der nogen (her på forum!!) der kan fortælle mig om det er let og simpelt og helt ligetil, at installere en tredje bremselygte. Jeg tænker her på en af de der smarte diodedimser, som er aflange og meget synlige, især hvis man monterer dem øverst i bagdørsruden. Men hvis man gør det, hvordan placerer man så ledningen således at den ikke er alt for meget i vejen når døren er lukket ? Og er der der nogle bestemte mærker/lovkrav til denne slags eftermonterede bremselygte(r) ?
Er der nogen der vil anbefale nogen bestemt type/mærke etc. ?
På forhånd tak og hej hej
Nikolai
(hovedet den forkerte vej osv osv osv)
Index
11341: sv: tredje bremselygte.....? (21-10-2003 21:20:30) (svar på 11339)
Ib Krause-Kjær (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.97.26)
Hej Nikolai,

Det er såre simpelt at montere et tredie stoplys.

Såvidt jeg husker kører du en 90" - ikke sandt?

Hvis min hukommelse ikke har svigtet mig, kan du trække en ledning fra bremselyset, hvor det er samlet over skærmkassen bag "trekanten" i hængselsiden.

På de nyere 90'ere er der en gummimanchet fra bagdør til karrosse - om der er på din ved jeg ikke, men er den der, så træk ledningen der igennem og videre ind bag bagbeklædningen på bagdøren. Er der ingen manchet, må du bare have lidt overskydende ledning og passe på den ikke kommer i klemme i døren.

Er der elbagrude på din bagdør, kan du trække ledningen videre hvor elbagrudens ledning går ind i dørens hulrum og evt. bore et nyt, i overkanten af bagdøren, hvor ledningen skal komme ud - brug en stiv ledning el.lign. som søger.

Mht. fabrikat er Hella dyrt og dejligt, men du skal sikre dig, at det er en model der kan bruges til en lodret bagrude - de fleste er til skrånende ruder. Men da der ikke er det store mekaniske slid på sådan en lygte, er der ikke så meget at tage fejl af.

Det er, afhængigt af håndelag mv., en operation der kan klares ved kantstenen på en god times tid.

God fornøjelse - og ring/mail blot, hvis du skal bruge en hånd - jeg er i Kbhv. et par gange om ugen...

Ib - 3662 - Odder
Index
11342: sv: sv: tredje bremselygte.....? (21-10-2003 21:35:09) (svar på 11341)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Ib.
Tak for tippet og tilbudet. Det er slet ikke utænkeligt at jeg vil benytte mig af det, men der kommer nok lige til at gå noget tid, da jeg har en del småprojekter der lige skal overstås først...jeg skal til syn med dytten i december/januar, så der er en vis prioritering i projekterne....
Men tak for det igen, det sætter jeg stor pris på.
Mvh
Nikolai
Index
11345: sv: sv: sv: tredje bremselygte.....? (21-10-2003 22:23:10) (svar på 11342)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej `Nik´!
Det ordner vi her sideløbende med de andre ting - når du kommer over dammen næste måned.
"Hik hok" et luceat lux - Stefan