tilbage

Land Rover Forum  

Index
114223: Regler for svejsning af rust i outrigger (09-09-2011 21:14:27)
Daniel Hangaard #8816, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.77.4)
Jeg har et rusthul på bagsiden og i bunden af foreste outrigger, jeg ville helst svejse, i stedet for at skifte, er der nogle regler omkring svejsning i hjørner osv?
Index
114224: sv: Regler for svejsning af rust i outrigger (09-09-2011 21:18:49) (svar på 114223)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.194.50)
Hej Daniel

zone A - delen skal skiftes der må ikke repareres på den
zone B - der må delvis svejses lapper i
zone C - lap det med va' du vil, glasfiber er en god ting.

Hvis du laver det pænt og med god samvittighed, så har jeg ikke selv oplevet nogle problemer med syn.

mvh Philip
Index
114225: sv: sv: Regler for svejsning af rust i outrigger (09-09-2011 21:20:49) (svar på 114224)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.194.50)
Fandt lige det her:

Generelle bestemmelser
1. I Detailforskrifter for Køretøjer er givet de generelle bestemmelser om bærende
elementer, karrosseri og opbygning m.v.
Disse generelle bestemmelser er udgangspunkt for vurderingen af korrosionsangreb
i køretøjers bærende elementer, chassisramme og karrosseri m.v.
Korrosionsangreb skal anses som fejl, hvis det er af et sådant omfang eller af
en sådan art, at køretøjet
- er ude af stand til at kunne modstå de påvirkninger, der opstår under normal
anvendelse og belastning af køretøjet,
- er svækket i en sådan grad, at køretøjet ikke kan give den tilsigtede passive
sikkerhed ved kollision, eller
- i øvrigt er til fare for fører, passagerer eller andre trafikanter.
2. Korrosionsangreb og reparationer skal vurderes afhængigt af komponenternes
eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning, og korrosionsangreb skal
således ikke anses som fejl, hvis det alene har betydning for køretøjets udseende.

Vurdering ved syn:
Nedenfor er beskrevet, hvordan korrosionsangreb vurderes ved syn af biler med
selvbærende karrosseri i sammensvejsede stålprofiler eller med førerhus/karrosseri
på chassis eller platformramme.
Korrosionsangreb og den nødvendige kvalitet af reparationer vurderes afhængigt af
komponenternes eller køretøjsdelenes sikkerhedsmæssige betydning; jævnfør det i
det følgende om zonerne A (størst sikkerhedsmæssig betydning) til D (mindst sikkerhedsmæssig
betydning) anførte.
For tidligere udførte reparationer gælder i øvrigt, at de så vidt muligt tillige skal vurderes
i forhold til tid og/eller anvendelse, siden reparationen blev udført.
Zone A omfatter:
• hjulførende dele og tilkoblingsanordninger.
1. Der må ikke forekomme gennemtæringer eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Reparation skal foretages ved udskiftning eller efter køretøjsfabrikantens
anvisninger.
I sammensatte konstruktioner kan delkomponenter udskiftes, hvis de originale
samlemetoder (herunder svejsning) og samlesteder anvendes, og der
benyttes tilsvarende materialer og dimensioner som i den oprindelige konstruktion.
Zone B omfatter:
• for- og bagbro,
• chassisramme og platformramme,
• områder til fastgørelse af:
- for- og bagbro
- hjulførende dele
- fjedre og støddæmpere
- styretøjskomponenter
- tilkoblingsanordning
- pedalophæng
- betjeningsanordning for mekanisk parkeringsbremse
- sikkerhedsseler
- sæder med integreret sikkerhedssele (eller -lås)
- kørestolsbeslag
• fastgørelsespunkter på karrosseri og førerhus monteret på chassisramme eller
platformramme.

Zone B strækker sig fra fastgørelsespunkterne og 0,20 m ud fra disse. Hvis døre,
klapper, påboltede skærme m.v. (zone D) nås inden en afstand af 0,20 m,
ophører udstrækningen af zone B her.
1. Der må ikke forekomme gennemtæring eller væsentlig reduktion af godstykkelsen.
2. Ved reparation i zone B skal området gengives den oprindelige styrke. Den
oprindelige styrke kan anses for gengivet,
- når den oprindelige form og dimension er genskabt, og
- når uoriginale svejsninger ikke er foretaget nærmere end 20 mm fra
fastgørelsespunkter eller langs med anden (original eller uoriginal)
svejsning eller kantbukning.
Reparation af flere tætliggende tæringer skal foretages ved isvejsning af ét
reparationsstykke, og den tærede pladedel skal forinden være fjernet.

Zone C omfatter:
• de sammensvejsede dele af karrosseri og førerhus, som ikke er omfattet af
zone B, samt påboltede vangeprofiler og påboltede traverser.
1. Dør- og rudestolper og bundkonstruktionens vanger og traverser må ikke
være gennemtæret.
Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
Der må i øvrige dele af karrosseri på chassisramme eller platformramme,
eller førerhus placeret på chassisramme, kun forekomme enkelte gennemtæringer
op til 100 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der må
ikke forekomme flere tætliggende tæringer.
På udvendige karrosseridele må gennemtæring ikke fremstå med skarpe
kanter, der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Ved reparation skal den oprindelige form og dimension af stolper, vanger,
traverser og profiler opretholdes eller genskabes.
Reparation foretages normalt ved svejsning, men kan også foretages ved
limning, nitning eller andre samlemetoder, når det sker efter bilfabrikantens
anvisninger eller anbefalinger.
Zone D omfatter:
• døre
• klapper
• påboltede skærme m.v.
Motorhjelm, døre og påboltede skærme kan på bil registreret første gang før den
01.10.2003 udskiftes til dele af andet materiale (fx glasfiber). Hvis de originale forskærme
er svejset på, må man af hensyn til kollisionssikkerheden ikke udskifte disse
til forskærme af andet materiale.
1. Komponenter skal være solidt fastgjort til karrosseriet.

Der må kun forekomme gennemtæringer op til 50 mm i diameter eller af tilsvarende
størrelse, og gennemtæringer må ikke fremstå med skarpe kanter,
der kan være til fare for andre trafikanter.
2. Reparation kan foretages som overfladereparation ved anvendelse af svejsning,
limning, nitning eller andre samlemetoder, eller ved udfyldning med
forstærket (armeret) plastmateriale.
Index
114227: sv: Regler for svejsning af rust i outrigger (09-09-2011 22:00:26) (svar på 114223)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.94.167)
hej i forum

jeg har lige svejst min storebrors landrover og det var den forreste outrigger i venstre side hvor der var tre huller i på størrelse med en 20 krone. Vi tog det væk indtil der var jern og godstykkelse nok og svejste brikker i.
Det var synsmandens anbefaling og den godkendte han

claus