tilbage

Land Rover Forum  

Index
114324: PTO udtag automatgear (12-09-2011 22:12:58)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.46.86)
Hej! kan man bruge kraftudtag i forbindelse med automatgearkasse, til f.eks. mekanisk spil?

VH Jens
Index
114327: sv: PTO udtag automatgear (13-09-2011 07:09:15) (svar på 114324)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.62.22)
Hej Jens

Har selv haft den tanke og fandt frem til at det godt kan udføres, men at det vil have nogle ulemper i brug.

Jeg er ikke den store autobox-klogeåge, men jeg skal prøve at forklare hvad jeg fandt frem til.

Hvis du har brug for at bremse på bakken, under et spilforløb mister har du intet der holder dig på stedet. Når du træder på bremsen kobler du også fra og fjerner dermed kræten til PTO. Dine bremser vil ikke kunne holde dig alle steder. Kunne måske løses med en kraftig bremse på spillet.
Ydermere vil der være problemer når du skal i gang igen efter et styop på en bakke. Autoboxen skal angiveligt have en vis mængde omdrejninger før den går i indgreb og indtil du når der til, vil du trille ned ad bakken, da spillet ikke vil få nok kræfter til at kunne holde bilen.

Måske der er nogle med indsigt i autoboxe der vil uddybe autoboxens virkning i de beskrevne situationer.

Venligst
Morten
Index
114338: sv: sv: PTO udtag automatgear (13-09-2011 10:33:08) (svar på 114327)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.41.77.253)
jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved at man skulle koble fra ved bremsning.

jeg kan som reference beksrive virkemåden på min egen tidligere RRC med ZF automatgear.

ved bremsning er gearkassen stadig i indgreb, dog er trykket ikke ret højt men stadig hæjt nok til at accelerere bilen til ca 4 km/t hvis man slipper bremsen, hvis man giver gas mens man har bremsen trykket ned, vil motoren forsøge at overvinde bremserne, med en masse sort røg og på sigt ophedning af gearkassen til følge, medmindre man selvfølgelig sætter transferboksen i frigear, men så ved jeg ikke om der er drev på pto'en. der må du hjælpe mig.

autoboksen skal ikke ha et vist antal rpm før den går i indgreb, da den som udgangspunkt altid er i indgreb, det er kun trykket på torque converteren der bestemmer hvor meget kraft der overføres.

igangsætning op ad bakke samt "hillclimbing" med automatgear er som skabt for hinanden. den gearer op og ned hurtigere end du nogensinde vil kunne selv, og det gode er at den på intet tidspunkt slipper drivkraften, så du risikerer aldrig at stoppe midt i en sø fordi du havde valgt for højt gear, og den kan ikke gå ud på vej op af bakke, så genstart af motoren er kun relevant hvis du selv slukker den.

mht nedkørsel, så var jeg også skeptisk men må sige at jeg blev overrasket, der var ikke helt den samme bremseevne som i en manuel men dog nok til at jeg kunne låse gearkassen i første gear og så lade bilen trille ned af bakkerne i et meget behageligt tempo.

alt i alt: autogear + terræn = ren fornøjelse.
men løsningen på dit problem afhænger nok af om du kan styre dit pto med det faktum at automatgearet KUN! holder op med at levere kraft, når du sætter det i neutral. dvs man kan ikke styre det med koblingen, da der ikke er nogen.

håber det giver mening

vh Jacob
Index
114362: sv: PTO udtag automatgear (13-09-2011 19:24:25) (svar på 114324)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.163.162.229)
hvis vi alene taler PTO udtag enten fra en manuel eller en autobox - princippet må vel være det samme.

Med min ringe viden om dette, så vil jeg mene, at du får en ekstra gearstang i bilen(PTO) - til at til- og afkoble eks. det mekaniske spil.

Så bruger man bilens egen gearstang til at styre retning og hastighed på spillet. Her kan udfordringen måske være på en autobox, at den ikke går op i gear, da der ikke er nogen hastighed på bilen(jeg gætter)

Men ens på manuel og autobox er vel, at man kan bestemme om hjulene skal køre med samtidig med spillet. Det er vel bare et spørgsmål om gearet mellem høj og lav står i N=neutral (ikke autobox'ens normael neutral - den mellem bak-og drive)

Bakken skal vel være rimelig stejl hvis bilens bremser ikke kan holde. Her tænker jeg på hældninger inden for bilens fabriks godkendte værdier.

Jeg vil slet ikke forholde mig til om en autobox kan klare belastningen.

mvh