tilbage

Land Rover Forum  

Index
115302: Timing af 2,25 diesel (08-10-2011 18:01:51)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.91)
Hej Forum

Jeg skal til og igang med at samle min hovedrenoverede 2,25 diesel. når jeg kikker i værkstedsmanualen ser det for mig ud som om de lægger knastakslen i og monterer timing kæden før topstykket er monteret. hvordan sikrer man sig så at knastakslen står rigtigt i forhold til krumptappen??

mvh Bjarne
Index
115311: sv: Timing af 2,25 diesel (09-10-2011 00:25:34) (svar på 115302)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.215.52)
Det er en kompliseret opgave men ring til mig jeg har en dansk oversettelse mvh per 20760753
Index
115330: sv: Timing af 2,25 diesel (10-10-2011 11:59:11) (svar på 115302)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Bjarne

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor meget du skifter i forbindelse med din hovedrenovering. Men hvis du skifter knastkæden og tilhørende kædehjul, så er det vigtigt at du montere et kædehjul på knasten der har seks stråler. De er placeret således at man kan justere knasten med 1/6 tand.
Ellers er det bare igang med måleuret. Jeg har selv fortaget operation et par gange, og det er rimeligt simpelt når man først er i gang. Det er bare super vigtigt at du får det sat rigtigt. og husk at kontroller at du har valt den rigtige not et par gange inden du samler hele fronten af motoren.

Hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at ringe.

LR SIII Hilsen REO
Index
115332: sv: sv: Timing af 2,25 diesel (10-10-2011 14:17:19) (svar på 115330)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.106.3.145)
Tak til REO for at melde ind på dette emne.Jeg anser lige netop Rasmus for at være den nulevende ekspert på dette område (af skade bliver man vis og seriøs). Vh Peter med andre udfordringer end knasten.
Index
115348: sv: sv: Timing af 2,25 diesel (11-10-2011 08:08:06) (svar på 115330)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.99.142)
Hej Rasmus,

Tak for indsparket. Det eneste jeg ikke skifter af bevægeligedele/ sliddele er plejlstængerne. Jeg er helt med på metoden med måleur osv. Men det der forvirrede mig var at når man læser (kikker på billedserien) i Haynes-manualen så ser det ud som om de er færdige med at stille timingen inden toppen sættes på - og det kunne jeg ikke lige gennemskue hvordan de gør det. Der er iøvrigt 6 stråler på det nye kædehjul.

mvh Bjarne
Index
115353: sv: sv: sv: Timing af 2,25 diesel (11-10-2011 09:48:49) (svar på 115348)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.182)
Hej Bjarne

Hvis man er lidt fix kan man sagtens måle på knastfølgeren, men det kræver jo bare at måleuret har vandring nok og at "målepinden" er lang nok.
hvor har du købt dit kædehjul? Jeg kunne ikke finde et med seks stråler, så jeg endte med at få en maskin arbejder til at lave de resterende stråler i det nye kædehjul.

/REO
Index
115379: sv: sv: sv: sv: Timing af 2,25 diesel (12-10-2011 07:58:36) (svar på 115353)
Bjarne Bendtsen #8765, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.99.142)
Hej Rasmus,

Det var oprindeligt meningen at Cylenderservice skulle samle motoren for mig, men det blev der lavet om på undervejs da det viste sig at hverken krumptap eller knastakslen stod til at redde. Derfor var det cylenderservice der købte kæde og kædehjul samt stempler og ventiler. Men jeg skal lige prøve at høre dem ved lejlighed.

Tilgængæld måtte jeg ha en maskinarbejder til at dreje en ny stift til krumptappen/svinghjulet fordi hul-diameteren i den nye krumptap var større end i svinghjulet.

mvh Bjarne