tilbage

Land Rover Forum  

Index
11528: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 02:12:19)
Mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.79.191)
Hej LR-kollegaer.

Er der en, som kan forklare, hvorfor det er dyrer at at importerer en gammel 88' (SIII eller SII) i forhold til en 109' (stadig SIII eller SII)?

Her følger først en oversigt over registreringsafgiften for 109' - alle oplysningerne er hentet direktet fra Told & Skats hjemmeside.

Model Reg. Dato Reg.afgift
LAND ROVER 109 12/12-1960 5250
LAND ROVER 109 SERIE II STC 01/01-1965 5250
LAND ROVER 109 SERIE II STC 05/07-1965 5250
LAND ROVER 109 01/01-1972 5250
LAND ROVER 109 SERIE III PICK 31/12-1973 5250
LAND ROVER 109 STC 21/04-1976 5250

Her kommer så tallene for 88'

Model Reg. Dato Reg.afgift
LAND ROVER 88 SERIE II JEEP 13/06-1967 8025
LAND ROVER 88 4X4 01/01-1978 13425
LAND ROVER 88 909 ÅBENT LAD 19/11-1979 13425
LAND ROVER 88 LBBAG2AA/88 LUKK 31/12-1980 17025

Nogle af bilerne er benzin, andre er diesel - det indvirker selvfølgelig på afgiften. Ligesom årstallet, og dermed veteranstatus også har indflydelse. Og der oplyses endelig hellere ikke om afgiften er for hvide eller gule plader.

Men det kan da ikke altsammen på nogen måde retfærdiggøre at alle 109'erne koster det samme, mens der er større forskel på 88'erne??

Og hvorfor er en 109' billigere end en 88'?? Der er da tale om en større bil, der har plads til mere og som fylder mere... er det bare mig eller er det her helt hat og briller?

Og endelig - alle 109' koster det samme uanset om de er over 35 år (veteranbil) eller ej??

Måske har jeg helt overset et eller andet elementært - hvilket jeg meget håber for ellers udstiller Told & Skat da vitterlig deres egen manglende forstand på sammenhæng og retfærdighed... og det lover ikke godt for mig, der gerne vil have en pæn LR hjem til lille DK?

Bedste hilsner Mads



Index
11529: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 06:18:14) (svar på 11528)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.165.170.43)
88" afgift er for personvogn = hvide plader
109" afgift for gule plader
Index
11531: sv: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 08:46:26) (svar på 11529)
Thomas Gall Clausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.194.210)
Min kammerat spurgte det lokale T&S kontor om det samme, da han ville ha' sin LR på hvide plader.
En 109" fra gule til hvide kostede 5250 kr og en 88" fra gule til hvide ville koste over 20.000 kr i afgift.
"Det er fordi det er mere liebhaveri at køre i 88" på hvide plader", lød svaret fra T&S.... :-)

Mvh
Thomas
Index
11541: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 13:35:09) (svar på 11528)
Henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Afgiften for biler på hvide plader er vist 105% af handelsværdien. Så når nedenstående biler vurderes at være 5000 kroner værd (opslag i databasen), så må der være tale om afgiften for at få bilerne på hvide plader.

Told & Skats afgifter har vist aldrig været afhængige af størrelse og lasteevne, men nærmere handelsværdi. Så hvis en brugt 88" vurderes at kunne indbringe flere penge end en tilsvarende 109", så vil der opstå en forskel i vurderingen af afgiften.
F.eks. er handelsværdien på en brugt varevogn ikke særlig høj (stort udbud, lille efterspørgsel + mange tidlige firmabiler/smadderkasser) - dermed er handelsværdien på brugtmarkedet beskeden og da afgiften følger handelsværdien, så bliver den lavere end en tilsvarende personbil.

Mvh. Henrik Lauritzen

PS: Ellers godt initiativ fra Told & Skat
Index
11542: sv: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (05-11-2003 13:47:30) (svar på 11541)
henrik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.202.21)
Paul har vist ret.

Jeg kan se afgiften er 105% uanset gule eller hvide plader...

Mvh. Henrik
Index
11569: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (07-11-2003 02:17:28) (svar på 11528)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.93)
Så vidt jeg kan se er hovedparten af 109"erne de CF biler der blev solgt på auktioner gennem de sidste 3 år, de kom alle på hvide plader som almindelig personbil, prisen var en praksis der startede et par år før, hvor man fra toldvæsenets side lavede en uofficel grænse på 5250 på biler fra før 1978, grænsen blev lavet som en mindstebetaling efter at der kom nye regler, der egentlig betød at disse gamle biler overhovedet ikke skulle betale afgift. Der var faktisk nogen der slap uden afgift, men så blev al vurdering centraliseret og "mindsteprisen" indført.
Priserne på 88"erne er også på hvide plader, og er bare et udtryk for at der pludselig kom nogle 88"ere ud på markedet fra militæret sidste år, nogle få af dem ville gerne have hvide plader på, og da der ikke var præcedens for prissættelse af 88"ere så man chancen for at give skruen en tand til.
Set fra Toldvæsenets synspunkt, hvis opgave det er at skrabe så meget som muligt ud af borgernes lommer som muligt, er det da meget fornuftig tænkt.
Især efter at det er blevet umuligt at importere en 88" til landet og sætte gule plader på den, der er nemlig kommet en ny fortolkning af reglerne for ladrummets størrelse i en varebil.
Reglerne blev ændret som en lempelse for alle de "varebiler", der for nogle år siden havde problemer med at man ikke kunne sidde på forsædet hvis gitteret skulle sidde efter reglerne om førehustes, størrelse i forhold til varerummet.
Man har nu lavet en fortolkning der siger at varerummet altid skal være 120 cm. langt målt i 60 cm. højde. Dette gælder selvfølgelig kun førstegangs registreringer, da man jo ikke kan lave regler med tilbagevirkende kraft (undtagen når man skal lempe for luksusvarebilerne), og så kommer fidusen, hvis du skal importere en 88" fra udlandet betragtes det jo som en førstegangs registrering, og voila en 88" er pludselig ikke "øjensynligt indrettet som varevogn" og dermed skal den på hvide plader.
Måske er det derfor at en "88"serie II Jeep" fra 1967 skal betale 8025 kr. desuagtet at registreringsafgiften på veteranbiler ikke må overstige nyprisen (gad vide hvad sådan en kostede i 1967) og at afgiften ikke skal beregnes efter handelsværdien men efter brugsværdien Øhh.
Index
11612: sv: sv: Hvorfor stor forskel på reg.-afgift? (10-11-2003 11:57:38) (svar på 11569)
Mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.79.38)
Tak for de mange svar.

Specielt Hartleys indlæg har kastet lidt lys over landet - og jeg er glad for den lille kommentar omkring ladet. For sagen er den, at jeg har kig på en lille 88' i truck-cab versionen. Men den står i udlandet og er fra 1969, hvilket jo vil gøre den dyr at give dansk statsborgerskab - jeg troede faktisk at jeg ville kunne få den på gule plader, men den går så ikke... er der nogen, der har et forslag

Mads