tilbage

Land Rover Forum  

115552: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 10:40:45)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Kære forum, jeg har netop i Polen set en tysk indregistreret trailer med flat lad, hvor der var 2 aksler bagerst og en drejebar aksel foran. Denne kunne koble til bilen på en alm. kuglekobling og med påløbsbremse.

Jeg antager, at den er med en totalvægt på op til 3.500 kg.

Jeg fik desværre ikke taget billed eller tjekket andre oplysninger på den. Nogen der kender en tilsvarende type trailer og evt. har nogle links til hjemmesider hvor man kan se lidt mere om denne type trailer?

115553: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 11:10:25) (svar på 115552)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Hej Eddie

jeg har set denne type trailer første gang for ca. 7 år siden på en messe i Tyskland.
Dengang mener jeg at jeg fandt ud af det var en Hollandsk producent, jeg kan desværre ikke huske navn.

Syntes også at den var FED, men kunne ikke finde ud af om det var muligt at få den på danske plader.

Skal prøve at se om jeg skulle have lidt brochure ligende.

Struntze
115554: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 11:12:27) (svar på 115552)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.18.92.30)
115557: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 12:36:20) (svar på 115554)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Henra og Humbauer fabrikerer dem blandt flere.

Men Trafik(for)styrelsen har besluttet, at de er alt for farlige at have indregistreret på danske plader, så de er strengt forbudt i Danmark.

Men de kører nu ganske udemærket i resten af EU, uden særlig bemærkninger i ulykkesstatistikken.

Og hvor var så lige harmoniseringen med EU - nej forresten glemt det - det var jo politik. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen

115563: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 13:23:27) (svar på 115554)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej

Jeg takker - det var præcis noget i den stil som Robert har lagt link til.

Teoretisk burde den jo køre fantastisk med en tung bil på ryggen - i stedet for en slatten autotrailer med total på 3.000 kg.

Trist at den ikke bare lige lader sig indregistrere - det må undersøges lidt mere.

Jeg takker for de hurtige svar.

Peter, hvis du finder brochuren og det ikke er en humbaur - hører jeg gerne om det ;-)

Jeg tjekker lige hvad Henra måtte have.

115577: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 17:34:47) (svar på 115563)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.224.47)
der kører faktisk 3 eller 4 stk her hjemme men de er synet før man ændrede i detail forskrifterne

Lars/Biltris
115578: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 17:42:13) (svar på 115577)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
www.henra.nl har dem her:

http://www.henra.nl/product?pid=16

Mvh
Kenneth Poulsen
115587: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 20:07:57) (svar på 115577)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.163.162.229)
God aften.

Endnu engang tak for input. Jeg har så sendt linket videre til min bekendt som jeg har trailer sammen med. Han har så sendt et billed til vores lokale synsmand. Og modtog en opringning fra denne (det var jo positivt at han gad undersøge noget for os).

Update:
Han (synsmanden) havde været i kontakt med en gut i fstyr, og i følgende denne, så ville denne type trailer blive forbudt i resten af EU - og det var så tæt på - at det er nok allerede er sket her i løbet af eftermiddagen.

Beskeden var bla. at dette simpelthen var den farligeste trailertype der fandtes - fordi den tilsyneladende kan læsses helt forkert. Dog er jeg ikke istand til at se at det skulle kunne lade sig gøre. Nærmest tværtimod. Bare godset ligger mellem de 2(3) aksler - så er det vel langt bedre end at man 'sjusser' sig frem til hvor en 2.5 ton tung bil skal placeres på en slatten autotrailer med 2 aksler midt på.

Nå.... hm.... tja....det må lige dyrkes noget mere.
115588: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 20:31:25) (svar på 115587)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ka' være at man i sin tid valgte at kun mindre trailere af "kærre" typen måtte efterspændes personbiler fordi de firehjulede "gummi-vogne" der bla var meget brugt i landbruget let kom i slinger. Jeg mener også at huske at det heller ikke var ukendt at en fuld bugseret lastbilanhænger kunne forsøge at overhale forvognen ved f.eks opbremsning og i fedtet føre. Måske derfor disse "fuld-bugserede" anhængere er forbudt for personbiler? Men det er bare et gæt.

Mvh Niels
115585: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 19:46:06) (svar på 115554)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.105.198.101)
hej med jer...

Ja en trailer med drejebag foraksel kunne være skønt, men jeg har snakket med en trailersælger, og han sagde ar det var ikke muligt at få sådan en indregisteret her i danmark, lige hvorfor viste han ikke....

Men du kan jo prøve lykken...

Med venlige hilsen

Sven-.ge
4443
115589: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 20:45:44) (svar på 115585)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Der er et dansk markisefirma, som har en påhængsvogn med drejeskammel og en totalvægt under 3,5 t i fast kombination, men jeg kan da svagt huske, at der har været skrevet om her på Forum, at en Defender kunne trække op til 4 tons...

Nu skal I ikke tro, at det er verdens nemmeste kørsel med en drejskammeltrailer. Selvom jeg på nær mc har samtlige kørekortskategorier, ville jeg ikke kunne styre sådan en trailer uden nogen tilvænning. Man skal faktisk køre dagligt for at være mester.

Kærren er den nemmeste trailer...
115591: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 21:39:01) (svar på 115589)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.224.47)
Nå ja så er der vel også ca 10 000 vognmænd der bare skal stille deres hænger i garage , problemet er at i Færdsels styrelsen sidder der nogen omflakende space kadetter der ikke har fornemelse for hvad der fungerer i det pulserende samfund uden for derers vinduer hvis det er et problem at kører med en hænger så er det jo bare et spørgsmål om køre kort når alle aligevel snart skal have kort til trailer så er det vel ikke så svært at dele det


Lars/Biltris
der har hele pladen fuld på nær mc
115593: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (18-10-2011 22:18:41) (svar på 115589)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.163.162.229)
hmm... er vi ikke enige om at så længe det går ligeud og fremad - så følger denne type trailer med som om den ikke kendte til andet?

Jeg er med på, at det sjove først kommer når man skal til at bakke med dyret.

En kærre trailer som er tom, er heller ikke speciel sjov at køre med i eks. glatføre - skal jeg fra mig selv hilse at sige. Jeg kan sagtens se at en trailer med drejeskammel har et punkt mere hvor den kan 'knække' og derfor kan den sakse bag ved bilen.

Spørgsmålet er reelt om risikoen er større - eller den nærmest bare er teoretisk.

der er for mig at se langt større mulighed for eks. at læsse en kærretrailer forkert - med slinger til følge. specielt når vi bevæger os op i klassen hvor der skal 2 - 2.5 tons gods på.

Jeg hører gerne på 'erfaringer' med denne type trailer - specielt hvorfor man skal køre 'dagligt' for at kunne styre sådan en trailer.
115597: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 07:18:18) (svar på 115593)
Frederik Busk-Clausen #6066, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.242.145.194)
Også findes de i nogle "fornuftige" størrelser :)

http://moto.allegro.pl/laweta-na-obrotnicy-trzy-osiowa-grew-opalenica-i1864042586.html

2 biler på ryggen og et kugletryk på 0kg.....

Mlrh
Flop #6066
115600: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 08:10:29) (svar på 115593)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
En drejeskammeltrailer kræver god rutine, fordi den kan være tricky at køre med - også blot fremad. I sær i glat føre kan den komme til at stå side om side med forvognen, når der bremses eller den kan sakse, når man kører op ad en stigning.
Så skal drejekransen og skammelen velvedligeholdes, for ellers låser den pludselig fast, dvs, den drejer ikke længere med pga. manglende smøring.

Jeg formoder, at Trafikstyrelsen vurderer, at E-kategori kun omfatter en lettere undervisning og derfor har lagt begrænsningen ind. Det synes jeg, er en fornuftig disposition.

Hvis man vitterlig har behov for en forvogn + anhænger, så ligger vi vel også i det professionelle segment med 3,5 t og derover.

... men intet er så flot som en Scania V8 kølevogn med hænger og i alt syv aksler...
115604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 08:51:37) (svar på 115600)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Frederik - dette er også et rigtig godt bud. Og som jeg læser det polske, så er det enten Alko eller Knott undervogn - hvilket jo ikke er dårligt.

Poul, jeg kan ikke lige se hvordan den kan sakse hvis man kører opad en stigning - jeg kan bedre se at det kan ske ved en nedkørsel. Du skriver at den kan være tricky at køre fremad med - hvordan - bevæger drejeskamlen sig hele tiden, så traileren nærmest slingre hele tiden? Med hensyn til glatkørsel og bremsning - det er vel et spørgsmål om at bla. bremserne er korrekt justeret - jeg ved at en kærretrailer også kan komme et godt stykke op på siden af forvognen ved bremsning i glat føre.

Det er muligt at en Scania V8 kølevogn med hænger er flot - men så langt rækker hverken pengepung eller behov ;-)
115606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 09:35:39) (svar på 115604)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg vil nu som Paul påstå at en hænger med drejelig foraksel er sværere at køre med end en kærre. Især hvis den er så lang som den på billedet. En anhænger med forhjul drejer også på en anden måde. Den skærer hjørnet mere. Den kræver mere opmærksomhed fra chaufføren. Og den er langt sværere at bakke med. Og man skal altså stadig kunne bakke med sit vogntog.

Ja, Jeg jeg ved godt at der findes nogle ualmindeligt lange både to og treakslede kærrer, og de er nok heller ikke nemme at køre med, ligesom der er mange der ikke engang kan bakke med en kærre. Men nu taler vi jo om loven og den er ikke altid lige perfekt og har ikke altid taget højde for alle eventualiteter. Man har sikkert for længe siden vurderet at hvis alle og enhver skal have lov til at spænde en let anhænger f.eks en campingvogn efter sin borgergryde, så skal den være så simpel som mulig. Indenfor de lovrammer bygger man så trailere til person og varebiler. Det giver så nogen pudsige løsninger hvor andet i særlige tilfælde måske havde været mere hænsigstmæssigt.

Men en lovændring ville måske kunne gøre det muligt. Det så kræver bare at nogen råber politikerne op. Ellers er de ikke opmærksomme på problemet. For jeg tror ikke at politikkerne indfører love, blot for at genere befolkningen, -trods alt. :)

Mvh Niels
115611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 11:13:32) (svar på 115606)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Nu har Eddie på intet tidspunkt efterlyst noget der skulle være let at køre med, spørgsmålet var om det kunne købes/indregistreres i DK.

Selvfølgelig er det lidt mere kompliceret at køre med et led mere i vogntoget, specielt når man skal bakke, men der kører rigtigt mange lastbilshængertræk rundt på de danske veje og jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har set billeder af et hængertræk hvor påhængsvognen er løbet op på siden af forvognen.

Lige her i området kører der 600 vogntog kun til roefabrikken i Nykøbing F. - om dagen!
Mange af dem er forvogn/påhængsvogntog og det er forbavsende imponerende at se sådan et hængertræk blive bakket op af en tynd markvej - i mørke.

Øvelse gør mester ;)

Mvh
Kenneth Poulsen - tidligere lastbilsvognmand - for meget længe siden.
115612: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 11:18:41) (svar på 115611)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Her er i hvert fald en der kan bakke med sådan en anhænger:

http://youtu.be/yy0B7M03U-E

:)

Mvh Niels
115613: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 11:51:49) (svar på 115612)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)

Jo så'men, der behøver jo ikke være så meget plads - bare der er plads nok. ;)

Øvelse gør mester.

Mvh
Kenneth Poulsen
115626: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 20:53:43) (svar på 115612)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.218)
Den slags chauffører har jeg megen respekt for. Men det kræver daglig øvelse. Jeg skulle øve mig over en tid, før jeg kunne det samme!

Når en forvogn på vej op ad en bakke i glat eller fedtet føre pludselig mister trækkraften på trækhjulene, kan det få påhængsvognen til at sakse eller skride ud, da der ikke foretages en opbremsning/aktivering af bremserne.

Hvis forvognen ikke får fodfæste straks og kan trække sig ud af situationen, er det bare uheldigt og der står en påhængsvogn på tværs af trafikken eller på siden af forvognen.

Derfor er det heller ikke det smarteste, lastbilchauffører kan gøre, at køre max. hastighed konstant: de har ikke nogle ekstra km/h at gøre godt med, hvis det skal trække sig ud af en situation.

115627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 21:09:33) (svar på 115626)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Paul, det er en gammel skrøne og en myte at man kan "trække" ud af problemer med en påhængsvogn eller en trailer.

Der lavet gentagne forsøg med det og det er aldrig lykkes for nogen.
Jeg kan huske de prøvede for mange år siden på svensk TV i Bilmagasinet, uden held.

Det kræver så sindssygt meget kraftoverskud at det er helt umuligt.

Hvis man kommer i slinger så er det bedst at bremse kort og kraftigt lige når påhængsvognen er ud for forvognen - men det er de færreste der er så kolde og klare når traileren eller påhængsvognen pisker til siderne, så derfor ligger de og flyder i vejsiden eller hænger i autoværnet.

Mvh
Kenneth Poulsen
115628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (19-10-2011 21:16:58) (svar på 115626)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.237.206.169)
Da jeg for år tilbage var i australien og arbejde, kørte jeg med road-train, 3 40 fod sattevogne sat sammen med dolly'er og i nakken af en scania 143 godt skruet op. Selvom farten til tider oversteg 135 km/t var der stort set aldrig slinger i valsen.
Bag Defenderen trak vi ofte 5 tons, det kunne vi gøre lovligt dernede. Det hænder også at der er 5-6 tons på krogen herhjemme.

Men dermed mener jeg ikke det er for alle at køre med trailer af hænger typen, det kræver uddannelse, men de er utroligt behagelige at køre med.

Henrik klinge, med banko på pladen og forhåbninger om at politiet ikke kører samme vej som jeg med læs på......
115648: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (20-10-2011 16:36:00) (svar på 115628)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.167.5.138)
Lyder spændende at du har kørt med Road Trains. Undertiden omtalt som verdens farligste køretøjer! Men sikkert en oplevelse. Max respekt. Men at du praler med at køre med overlæs det har jeg ikke en skid respekt for.

-Niels
115785: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (24-10-2011 09:58:00) (svar på 115628)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Jeg har da også kørt Scania Road Trains i Australien. Det var dog "kun" en R 142 med 3 x 40.000 liter tanksættevogne på 120 tons vogntogsvægt og 55 meter. Det var måske derfor, at den ikke var til at jage over 120 km/t, men til gengæld kom den igennem en rundkørsel lige før Alice Springs uden problemer. Det kan dog også skyldes, at rundkørslen var ca. 100 meter i diameter ....

Og så tilbage til emnet ...., de omtalte trailere med kuglekobling/drejekrans/påløbsbremse bliver heldigvis forbudt i EU, fordi en påløbsbremse i kombination med en drejekrans-trailer jo er en katastrofe, der bare venter på at ske. Ved få graders styrevinkel på trækstangen i forhold til det trækkende køretøj er påløbs-kraften markant reduceret, så derfor duer denne løsning ikke - hverken teoretisk eller praktisk. En påløbsbremse er heller ikke verdens bedste løsning til en trailer af kærre-typen men er dog noget mere retningsstabil ved påløb og dermed bedre afbremset.

Mvh
Mikael
115633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (20-10-2011 09:17:12) (svar på 115626)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Poul, jeg forstår godt hvad du skriver. Men i det tænkte eksempel med at forvognen mister trækkraft - mener jeg ikke det er korrekt det du skriver, at der ikke sker en aktivering af bremserne. Der er jo her tale om en 'påløbsbremse' - altså skulle man følge din tanke, så vil der jo netop ske et 'påløb' på forvognen. Og i det tilfælde vil bremserne blive aktiveret på traileren.

Husk - det er altså ikke en Scania V8 kølevogn der er foran. Det er en ganske almindelig LR - den mister 'sgu' ikke fodfæste ;-)
115642: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (20-10-2011 14:53:28) (svar på 115633)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.218)
Eddy,

vi er ikke ved påløbsbremser, men trykluftsbremser og store vogne med drejeskammelanhænger....

Men ellers har du ret...
115644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (20-10-2011 15:02:13) (svar på 115642)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hmmm Paul - mit spørgsmål gik jo udelukkende på trailer med total under 3.500 kg. - drejeskammel, påløbsbremse og alm. kuglekobling. Og de findes - se evt. link.

115675: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (21-10-2011 15:20:00) (svar på 115644)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
hej Folkens

Problemet er efter min mening også, at med de "nyere" regler for kørsel med anhænger, rent faktisk ville have lov til, at køre rundt med sådan en trailer her på sit B-kørekort efter sin Golf, hvis man ikke fylder noget læs på den.

Og så kan det nok være, at det ville være interessant når lillemor kom bakkende med sådan en trialer:-)

MVH jakob
115676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (21-10-2011 15:55:23) (svar på 115675)
Robert Reinholt #6547, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.18.92.30)
Hej Jakob.

Jeg tror traileren er ligeglad med om det er en kvinde eller en mand, der sidder bag rattet, vores trailer er ihvertfald.

Men LR-Hilsen
Jette 6547
115689: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (21-10-2011 21:53:50) (svar på 115676)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Hmmm, trailer med personlighed ???

Der findes mange dygtige chauffører af hvert køn...
115783: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: auto-/maskintrailer med drejebar aksel (24-10-2011 09:18:16) (svar på 115676)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Jette.

Ja undskyld, Hjemme hos os er det bare sådan at Fruen aldrig ville køre med trailer, med deraf manglende erfaring i det. Til min store fortrydelse da det i mange situationer ville gøre tingene noget lettere.

Sagen er selvfølgelig den samme, med alle der ikke har erfaring med trailerkørsel.

MVH jakob E S - der næppe ville turde bakke offentligt med den her omtalte trailer.