tilbage

Land Rover Forum  

Index
115769: Ashcroft lt 77 i serie bil (23-10-2011 18:20:11)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 178.72.24.12)
Efter næsten endt 110" har jeg en LT 77 gearkasse til at stå som blev udskiftet til ære for en R380.

Skal alligevel til at have ordnet bak gearet på min serie III og så tænkte jeg jo på at lave en ashcroft løsning med LT 77 og et af de her kit http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=83

Men hvad er at fortrække? Nogen erfaringer?

Mvh. Jacques
Index
115791: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 12:19:40) (svar på 115769)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.56)
Rent umiddelbart ville jeg hverken vælge den ene eller den anden løsning, men sætte et overdrive på serie-boxen. Det er nemmest og sikkert også mere pålideligt end alt det andet.

Gør den udskiftede LT 77 ren og sæt den til salg... mindre bøvl, mere fritid!
Index
115795: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 14:24:18) (svar på 115769)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Det ville have været rart med lidt illustrationer. Synes ikke, at forskellen på de to muligheder kommer tydeligt igennem. Ellers helt klart en ting, der kunne gøre en seriekaret mere smidig i håndteringen. Er helt klart med på en kigger.

VH Børge Rosenberg
Index
115797: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 14:58:24) (svar på 115795)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.61.131)
Hvis jeg ville have det nemt havde jeg købt en suzuki swift og sendt den på værksted :)

Jeg kan heller ikke rigtig gennemskue forskellen på de to måder. Men det ville da være rart med en lt 77 har jo også sædekasse gearkasse tunnel og det hele.
Index
115799: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 15:31:53) (svar på 115797)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Har googlet lidt, og har kun kunnet finde et enkelt link med illustrationer. Resten er (indtil videre) forskellige fora (som dette)hvor der diskuteres pro et contra. Men her er det, kræver vist en nærlæsning!

http://ollr.10.forumer.com/viewtopic.php?t=7365

VH Børge Rosenberg
Index
115817: sv: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 22:15:35) (svar på 115799)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.166.58)
Hej

Med LT77 får du 5 trins gearkasse, om du så holder fast i Serie Transferen og derved muligheden for 2x4 eller også bruger 110" transferen er lidt mere dit valg, nogen mener at ved 110" transferen skal der skiftes stikaksler foran - men det er lidt religion.

uanset hvordan, skal du med LT77eren i Seriebilen, have flyttet gearkasse ophæng og ændret kardaner. Opgaven er klart nemmest i en 109"
på 88"eren bliver den bagerst kardan meget kort.

Hvad er formålet med ombygningen ?
en Seriegearkasse med højere høj gear eller overdrive kan jo næsten
det samme og kræver langt mindre arbejde. men er det for projektets skyld så gå endelig igang - og lav en dejlig vejledning for os andre
(jeg planlægger selv en 200DI + LT77 + Serietransfer i en 109")

SIII Hilsen Anders
Index
115818: sv: sv: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (24-10-2011 22:48:57) (svar på 115817)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Ifølge Ashcroft's vejledning kan man også flytte motoren frem. Derved kan man bruge de originale kardaner. Så er spørsmålet om der er plads til blæser. Men en el-blæser kan måske være løsningen? Med en transfer med permanent 4x4 bør man vel have CVjoints i forakslen? Ikke sikker på at de oprindelige "knokkel-led/kryds" kan holde. Jeg ved der findes CVjoints til seriebiler, men de er vist sjældne.

Jeg synes linket fra OLLR er interessant. Ser ud til at den største fordel er at man får en gearkasse der kan holde til en lidt kraftigere motor end en standart 2-1/4. Og så lidt "kortere" gear måske.

Men et spændende projekt ellers

Mvh Niels
Index
115833: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (25-10-2011 09:46:00) (svar på 115818)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.61.131)
Jeg synes det er et rigtig spændende projekt det er grunden til jeg ser på det.

Overgear er jo lavet af guld så de kan være ret dyre, men da klart det nemmeste.

Jeg kan forstå der er to forskellige sæt. Det ene ændrer man noget lt 230 transfer gearkassen så den normalt kun kører 2x4.

Den anden monterer man transfer gearkassen fra serie gearkassen.

Den første er den klart billigste men forstår ikke rigtig hvorfor der er free wheeling hubs med til en 90-110"?

MV Jacques
Index
115883: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (25-10-2011 21:25:23) (svar på 115833)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.62.22)
Hej

De friløbsnav der er med er tænkt til montage ved brug på Defender eller lign. Derved slæbes diffet ikke med rundt, dette er jo alligevel ikke i brug nu da bilen er med 2x4.

Morten
Index
115887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ashcroft lt 77 i serie bil (26-10-2011 01:30:24) (svar på 115883)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.61.131)
okay det er da klart.

Hmm jeg overvejer hvad jeg gør hen over vinteren.

tak for jeres interesse.