tilbage

Land Rover Forum  

Index
116437: Motor og gearkasse til serie 3 (06-11-2011 20:44:18)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.29.152)
Hej

Vi er i gang med at sætte en serie 3 istand, den ligger på gulvet og i papkasser lige pt. Den skal have ny/anden motor, et bud kunne være en 300TDI, hvad skal man give for sådan en ogang brugt og ar i andre gode alternativer til maskine?
Index
116440: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (06-11-2011 21:33:43) (svar på 116437)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.75.48)
Siden du skriver noget om at vælge en 300Tdi, går jeg ud fra at det er en 109" vi snakker om?

Skulle jeg komme med alternativer er 200Di/TDi en efter manges mening en bedre motor. Men skulle man se efter en farisæer, så kunne en motor fra en Toyota Landcruiser være et godt bud på en motor der er bygget til det.

Der er mange der har prøvet med Mercedes og har problemer med at køle dem. Måske kan man løse det med en oliekøler, men der er andre problemer mht. hvordan momentkurven ser ud.

Hvis du kikker på Expedition Land Rover, så er der et større kapitel om alternative motorer.

Hilsen
Jens
Index
116442: sv: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (06-11-2011 22:31:33) (svar på 116440)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.94.167)
Hej i forum.

Jeg havde monteret en 200TDI på en serie gearkasse og det kørte bare.
200TDI'en ligner ret meget en 2,25 diesel motor, dog kan det knibe med pladsen da diesel pumpen sidder ud til siden, plus at få turbo plus udstødningen placeret ordentligt.
Der er vedhæftet et billede.

med venlig hilsen

Claus
Index
116460: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (07-11-2011 14:58:35) (svar på 116437)
Hans Houmøller #8792, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.116.163)
hej Christian
Prøv at kig på Richard Halls sider på www.glencoyne.co.uk - han har lavet en ret gemmenført guide over montering af 200TDi uden turbo (200Di) i seriebiler: http://www.glencoyne.co.uk/200di.htm

Han advokerer kraftigt for at undlade turboen, dels pga. mindre slid på aksler/gearkasse, dels pga. det er betydeligt lettere at montere motoren da du kan genbruge den orginale udstødning + anvende en manifold fra en 2.5N/A. "Oven i hatten" sparer du 20-30 heste (Richard estimerer en 200Di til at have 75 heste) og burde derfor undgå evt. problemer med Skat, forsikring mv.

Han sælger også diverse stumper gennem sin webshop kunne være anvendelgie ifbm. konverteringen.

Mange hilsner
Hans
Index
116481: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (07-11-2011 22:30:04) (svar på 116437)
Hans Boelt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.217.250)
Jeg kører med en Nissan TD25 i min serie IIA - det dur bare
Et godt alternativ til den oliedryppende engelske maskine.
Index
116483: sv: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (08-11-2011 00:12:34) (svar på 116481)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.168.206)
Hvordan er pladsen til en 6 benet, har du et billed af bygget?
Index
116535: sv: sv: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (08-11-2011 22:13:40) (svar på 116483)
Hans Boelt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.217.250)
Hej Christian
Det er en 4 cyl. TD25 fra en King Cap. den fylder lidt mindre end 2.25l Land rover maskinen.

vh. Hans
Index
116544: sv: sv: sv: sv: Motor og gearkasse til serie 3 (09-11-2011 10:05:30) (svar på 116535)
Christian Kruse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.168.206)
Hej Hans

Sorry, havde ikke lige set det var en td25 du havde lagt i, hvad har du gjort med gearkasse, brugt den gamle eller hvordan?

Hælder nok lidt til at lægge en 300 TDI'er i med gearkasse, nogen der har erfaringer med det og er der noget der driller specielt, fx div pladsproblemer?

Der skal betales til hvide plader på den så det bliver heller ikke et problem med en større motor da den kommer med i samme omgang!