tilbage

Land Rover Forum  

Index
116923: ramme beskyttelse. (18-11-2011 11:49:48)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.59)
hej i forum.

Hvis jeg nu skal rustbeskytte min ramme til min landrover manuelt, selvfølgelig vil en galvanisering være det mest rigtige, men hvis det nu kun er ca. halvdelen af rammen der mangler noget beskyttelse kunne jeg jo "ridse" overfladen op, og give den zink maling eller zink spray.
Men er det bedste at give den 98 % ren zinkspray eller vil det være bedre at give den 95 % zink-aluminium spray som første lag og så give den grundmaling og dækmaling og til sidst et lag tectyl.

Nu er det sådan at jeg har fået fingre i en bøtte blymønje, som jeg overvejer at få brugt og hvad kunne være mere belejligt at bruge den på den del af rammen som mangler noget. Nu er der mange der reagerer på at det er giftigt og det er det også men efter at tanken på min RRC fik en tur med det som prøve har tanken ikke vist tegn på rust siden (2,5 år), så det må jo holde godt. I min tid på teknikum skulle vi afprøve malings vedhæftningsevne og blymønjen har en vedhæftning der er 4 gange større end almindelig (den røde grundmaling) maling.
hvad har I af ideer??

Claus
Index
116948: sv: ramme beskyttelse. (18-11-2011 20:40:38) (svar på 116923)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.242.222.21)
Tjaa nu er jeg overhovedet ikke ekspert på området men det lyder som om det er noget maling der dur. Jeg ville give den gas med den maling du nævner og være påpasselig med ikke at sjat-spilde malingen. Efter behørig tørretid vil jeg give nogle lag dæklak og være rede til at plet male efter behov.

God held med projektet
Index
116957: sv: ramme beskyttelse. (19-11-2011 01:37:15) (svar på 116923)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Blymønje er et fantastisk godt produkt til rustbeskyttelse. Det er et pulver som opløses i f.eks. linolie og smøres på rent jern, hvor det omdanner jernet til en form for rustfrit stål. (den simple forklaring)
Blymønjen er noget nær uopløselig i vand, men den saltsyre vi har i maven opløser det uden problemer til frit bly = blyforgiftning!

Det er derfor en rigtig god ide at bruge en tæt dragt, handsker og maske når man skal smøre det på.

Det har været forbudt de sidste ti år i USA og er det også nu i Danmark, på nær til specielle restaureringsopgaver, hvor f.eks. et skibsværft kan søge dispensation til et bevaringsværdigt skib hos miljøstyrelsen.

Hilsen
Jens