Det er helt afhængigt af hvilke fjedre vi taler om.
Er det moderne parabolske fjedre, så ville jeg holde mig fra det, da de kan være lavet af højlegeret stål der ikke er så nemt at hærde.
Er det den "gammeldags" type, kan man bedre eksperimentere.
Når fjedrene laves, så varmes fjederstålet op i en ovn og lægges over en skabelon hvor de foldes ned over og køles fra gul/hvidglødende til kirsebær. Herefter tages de ud af skabelonen og smides i et kar med vand. Ganske enkelt.
Kunsten er i produktionen kun lige at køle dem tilstrækkeligt til at de kan flyttes fra skabelonen til hærdningen.
Hvis du vil gøre fabrikken kunsten efter, skal du altså lave en U-formet opretstående skabelon med styretappe i der passer til fjederen, så den kan lægge udvendigt på denne.
Da stålet er vandhærdende, er der ikke noget i vejen for at hærde fjederen direkte på skabelonen med vand, eller endnu bedre lave skabelonen så hele baduljen kan dumpes i et kar.
Fjederen kan du varme over et trug med trækul der blæses i, i hele længden af fjederen, så den opvarmes til gult glødende overalt. Når den er varm kan du nemt folde den på skabelonen og fiksere den med et par svejseklemmer i hver ende. Så venter du til den er nede i temperatur, nær rødglødende og dumper den i vandet.
Processen gentages med alle lagene i passende skabeloner, da hvert fjederlag har forskellig krumning.
Du kan se et par gutter gøre det her:
http://www.youtube.com/watch?v=pO_tEcdgGtg&feature=results_video&playnext=1&list=PL3AF3DF963B34DACFJeg har selv smedet en forfjeder fra en gammel serievogn om til 3-lags hestevognsfjedre og det fungere glimrende.
Hilsen
Jens