tilbage

Land Rover Forum  

Index
117172: Defender TDI (24-11-2011 15:04:30)
Lars Rützou #3642, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.224.194)
Skal desværre skifte min 90'er v8. Ser istedet paa en Tdi
fra 2000, kørt km 230.000 - kan man paa nogen maade forsøge
at sikre sig at motoren er iorden, eller kræves et trænet øre ?
Mvh Lars
Index
117173: sv: Defender TDI (24-11-2011 15:15:07) (svar på 117172)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Du kan bede sælger om, at få lavet en kompressionstest.
Desuden er der brugtvognsgaranti på bilen, som du ikke må fraskrive dig!
Bedst du finder een, som kender noget til modellen!
Index
117177: sv: Defender TDI (24-11-2011 15:43:48) (svar på 117172)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hmmm. ja.

Der er allerede noget galt. TDI blev ikke solgt i Danmark (eller resten af EU) i 2000.

De sidste TDI er fra 1998 eller deromkring.

Enten er det en TDI der har stået meget længe på lager, eller også er edt en TD5.

MVH Jakob E S
Index
117178: sv: sv: Defender TDI (24-11-2011 16:54:00) (svar på 117177)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.36)
Teknisk set er en TD5 også en turboladet (T) dieselmotor (D) udstyret med intercooler (I) og læser man bilannoncer, så udbydes ofte ret sjældne bilmodeller og typer, som bilfabrikkerne aldrig har produceret, men deres oprindelse stammer fra sælgernes fantasi eller manglende viden...
Index
117238: sv: sv: sv: Defender TDI (25-11-2011 10:04:11) (svar på 117178)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Paul..

Jeg er nu ikke enig med din fortolkning af TDI.
Jeg vil mene at det står for Turbo Direct Injection - Hvilket ikke er tilfældet for TD5.

MVH Jakob E S
Index
117252: sv: sv: sv: sv: Defender TDI (25-11-2011 12:44:58) (svar på 117238)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.224.41)
TD5 er ikke den klassiske TDI men dog med indsprøjtning direkte i forbrændingskammer i modsætning til de ældre Land Rovermotorer der havde hvirvelkammer til og med TD. Videre har TD5 turbo med intercooler. Mange af de forskellige nyere indsprøjtningssystemer og især benævnelser er patenterede og må ikke benyttes i flæng af andre motorproducenter.
Eksempelvis er Common Rail Bosch-patenteret.
Index
117179: sv: sv: Defender TDI (24-11-2011 17:00:02) (svar på 117177)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.139.43)
Jovist Jakob, TD5ere er genkendelige ved de har "valker" altså udvalsninger i dækplader under forlygterne. Dog skal det med der blev produceret TDIere længe efter TD5erens ankomst, men disse måtte dog kun sælges til brug uden for EU eks. Afrika. Men sansynligvis er det en TD5er
der er tale om. Udover aldersbetonet "tear-and-wear" skal man kikke efter
olierede ledninger fra pumpe-dyserne, svigtende dieselfødepumpe, især 110"/i eller ved tank, motorolie, især hvis høj oliestand, der lugter af diesel indikerer O-ring der skulle tætne ved dyser er def. Der er også rapporter om revnet udstødningsmanifold, som opstår ved langvarig hård kørsel.


Index
117180: sv: sv: Defender TDI (24-11-2011 17:13:54) (svar på 117177)
Lars rutzou (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.224.194)
Hey Jakob

Fik fat paa sælger, som bekræftede at det er en TD5'er.
Tak for hjælpen

Mvh Lars