tilbage

Land Rover Forum  

Index
117552: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 15:57:28)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.45.88)
Hej rover forum

Jeg kommer nok til at stille nogle spørgsmål nu og nogen ugern frem

Jeg er ved af ligge en 300tdi fra en discovery i min 110 2.5td

Og der er ikke nogen af stikkende der passer sammen, så er der nogen der der ligger inde med el diagram til begge biler?

Der går kun én, ledning den til magnetventilen på den gamle, hvor imod den nye har hele tre, hvad går jeg lige der?
Index
117554: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 16:24:24) (svar på 117552)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Har du 3 ledninger til magnetventilen til en 300? Det kan jeg ikke lige forstå. Du har normaltvis een ledning, fuldstændigt som på din gamle motor. Magnetventilen sidder i bunden af pumpen med stikket pegende skråt bagud.
Er din 300Tdi med EGR ventil og/eller computerstyret indsprøjtning? Jeg har vist alle diagrammerne, men 300Tdi diagrammet fylder mange sider, da det er funktionsopdelt, og ikke opdelt efter komponenter. Du er velkommen til at ringe, hvis du vil vende det med mig.
Index
117557: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 16:45:40) (svar på 117554)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.104.60.235)
Norh ja! den sidder bagerst med én ledning.. hvordan finder jeg ud af om de er med EGR?
Index
117561: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 18:16:43) (svar på 117557)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hvis der er en slange mellem udstødningen og indsugningen med en lille ventil på, og der samtidigt er en lille elektrisk sensor ovenpå selve dieselpumpen.
Men hvis der kun går een ledning ind til magnetventilen, så skal du "bare" trække en ny frem til magnetventilen. De andre ledninger må være en videresløjfning til noget andet. Det skal du umiddelbart ikke bruge.
Hvis du har EGR ventil på, kan du fjerne den. Det gøres med en lille plade i udstødningsmanifolden i omkoblingen. Du kan søge på det herinde i forum eller sige til, så har jeg vist et billede af hvad man gør.
Index
117568: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 20:48:45) (svar på 117561)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Her har du lige et lille diagram jeg har lavet til dig. EGR ventilen recirkulerer udstødningsgas, og hvis du har det på motoren, er din indsugning sat til i sodsnadder. På en gammel bil kan man umiddelbart fjerne EGR uden konsekvenser. På nyere biler er det en del af godkendelsen at den har EGR, og man må derfor ikke hverken fjerne eller blokere den, selvom jeg har hørt om nogle, som har gjort det.
Index
117575: sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (01-12-2011 22:13:03) (svar på 117568)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
okay.. sådan én sidder der på den, ved du fra hvilken årgang man ikke må pille det af?

jeg tror jeg har fundet ud af det nu.. jeg har klippet stikket af den gamle motor og sat den sammen med den nye med kabelsko.. mange af farverne på ledningerne er de samme fra den gamle til den nye, jeg er bare i tvilv om hvor vandtemperaturføleren sidder på 2.5td´ern?
Index
117597: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 08:53:59) (svar på 117575)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Anette
Hvis din Land Rover originalt har en 2,5Td motor, så er det ikke et krav, at den nye motor har EGR ventil, (ligesom der heller ikke skal være katalysator på den).
Se iøvrigt mit svar til Morten lidt længere nede.
Index
117584: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 01:24:08) (svar på 117561)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Thomas

Hvorfor er det så populært at fjerne sådan en EGR-ventil?
Har det i det hele taget nogen påviselig effektforbedring?
Og er det overhovedet lovligt?
Så vidt jeg ved er ventilens opgave at sikre, at bilen/motoren ikke sviner mere end den for bilen godkendte Euro-norm?

Mvh. Morten
Index
117585: sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 05:36:37) (svar på 117584)
Søren Toftdal Larsen #7298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 178.248.252.194)
Nu kan jeg jo kun tale af egen erfaring men da jeg blokkede min af og samtidig bankede mit partikel filter ud med et styk armeringsjern så skal jeg da love for at den kunne komme af med luften og samtidig holde tryk til turboen det gav en helt anden trækkraft mvlrh Søren T nu med nye dysser i smølfen
Index
117600: sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 09:40:21) (svar på 117584)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Morten
Ja, jeg kan godt forstå at du spørger.
EGR ventilen åbner mellem udblæsning og indsugning og lader udblæsningsluft koble tilbage til indsugningen, og dermed ekstraforbrændes noget luft, og forureningen mindskes. Derved kan EU normen i forhold til partikel- og sodforurening overholdes. Fra midten af 90´erne har det været et krav for at 300Tdi og Td5 motoren har kunnet godkendes, så har man biler i disse årgange, så skal der selvfølgelig være EGR ventil på.
På min 300Tdi har jeg pillet den af. Selve indsugningsmanifolden er fuldstændig sat til af sod-snadder. Der var kun cirka 2 cm lysning, hvor der burde være 5 cm. Resten var sat til i sod fra EGR funktionen. Dermed er luftstrømmen noget begrænset af EGR. Jeg er helt overbevist om, at det hjælper at rense dette ud. Hvis man gider at gøre det eks. for hver 100T km, så kan man snildt køre med EGR uden at det har yderligere konsekvenser. Men når funktionen ikke er påkrævet, så kan man undgå svineriet ved at fjerne EGR systemet.
Det er mit indspark til EGR/ikke EGR...
Index
117618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El diagram til discovery 300tdi og magnetventil (02-12-2011 14:29:21) (svar på 117600)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.174.38)
Tak for orienteringen Thomas.
Men jeg spekulerer stadig på, om det er lovligt at pille ved EGR-ventilen på biler, som er født og standardtypegodkendt med en sådan.
Hvad angår ældre biler, der er synet og godkendt med en sen 300 TDi-motor eller måske en TD5-motor, er forudsætningen for denne godkendelse så til dels baseret på ventilens tilstedeværelse?
Al den stund det jo ikke er bilen som sådan, der forurener luften, men udstødningen fra motoren uanset om motoren ligger i den ene eller anden model.
Jeg savner klarhed omkring holdningen til og lovligheden af konstruktive indgreb i disse ventilsystemer.

Mvh. Morten

Pist: Har selv en 300 TDi og en TD5, begge med intakt EGR-ventil.