tilbage

Land Rover Forum  

Index
108818: 2.5dt sætter ud (23-02-2011 16:44:48)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Hej Land Rover mennesker

Jeg har et problem med min bil er efterhånden irritere mig mere og mere.
Der er ingen problemer når jeg kører normalt til og fra arbejde maks 80km/t

MEN! Hvis man presser den til 90km/t eller det går for meget op af bakke og jeg prøver at holde den på 80, så finder den på at sætte ud. Den går aldrig helt ud, den taber bare 10-20km/t og så prøver den lidt igen, så skulle man jo tro at den mangler brandstof, men så er det bare mærkeligt at når den sætter ud, så går den højere tomgangen 2000-3000rpm

Jeg håber at der er nogle der ved hvad det kan skyldes
Index
108819: sv: 2.5dt sætter ud (23-02-2011 17:18:02) (svar på 108818)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
jeg vil mene at du har en lillebitte utæthed et sted i dieseltilførslen.

det jeg tror der sker er at når du kører normalt så er der rigeligt diesel og flowet er ikke stort nok til at trække nok luft ind i systemet til at udgøre et problem.
når du så presser den op ad bakke eller kører hurtigt, så er der lige pludseligt ikke diesel nok idet luft trækkes ind og danner bobler i slangerne så dieselpumpen ikke længere kan levere det nødvendige, dette svarer også perfekt overens med at du siger at den efter at have haft problemet, kører meget højt i tomgang.

dette skyldes at de ældre CAV pumper ikke er selvudluftende ligesom bosch-pumperne på tdi motorerne. der vil så samles luft i pumpen som den ikke selv kan komme af med, før der kommer et større flow igennem ved feks. ved at man træder pedalen i bund. den ophobede luft i pumpen påvirker centrifugal-regulatorens virkning og får den til at rotere hurtigere end planlagt, derfor den høje tomgang.

så mit råd er minutiøst at gennemgå alle samlinger filtre og pakninger i systemet, og husk at et stoppet filter kan give lignende symptomer. der skal ikke meget til for at den kan suge luft ind, så du skal være grundig. hvis du har klare slanger fra filteret til pumpen kan du visuelt tjekke at der ikke er luft i systemet frem til pumpen hvis du drejer speedertrækket med hånden mens du kigger.
Index
108820: sv: sv: 2.5dt sætter ud (23-02-2011 17:38:26) (svar på 108819)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Ok.

jeg har selv hekset noget fra brandstofpumpen til fødepumpen, så er det nok der den er utæt, skal jeg lige havde kigget på

lige et tillægs spørgsmål

De bosch pumper du snakker om, er de på 200-300tdi eller er det først fra TD5 motoren?
Index
108822: sv: sv: sv: 2.5dt sætter ud (23-02-2011 18:15:09) (svar på 108820)
Walther Ehrenreich #4563, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.233.224.178)
Ryk slangen fra turboen til pumpen af og du vil se at der er diesel i røret. Membranen i pumpen er utæt.
Hvis ikke vil jeg blive meget overrasket,
men det er også sket før :-)
Index
108827: sv: sv: sv: 2.5dt sætter ud (23-02-2011 22:10:39) (svar på 108820)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.22.231)
ja de gamle BL 2.5D og 2.5TD kørte med en pumpe af mærket CAV. 200tdi og 300tdi fik en Bosch VE pumpetype som vi kender fra feks VW. bosch pumpen kan udlufte sig selv, det kan CAV'en ikke.

min egen gamle 2.5D havde det samme problem, da jeg havde en lille utæthed ved o-ringen på dieselfilteret og den lavede præcis samme nummer, med at den gik 2-3000 rpm i tomgang indtil luften var forsvundet, man kunne narre den ned i normalt leje ved at koble til uden at give gas, men ligeså snart man havde været oppe og presse den så var problemet der igen.
Index
117886: sv: sv: sv: sv: 2.5dt sætter ud (08-12-2011 21:57:17) (svar på 108827)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Nu fandt jeg endelig feglen

Den var utæt ved brændstofmåleren, lige ved det rør der kommer ud af tanken