tilbage

Land Rover Forum  

Index
11795: swedol (21-11-2003 12:28:21)
Jørn Linning Hansen #4281, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 194.239.162.167)
kan jeg give min 2,5 TD fra 1988 en behandling med Swedol ?
Index
11797: sv: swedol (21-11-2003 13:21:11) (svar på 11795)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Jørn,

Det kan du sagtens - det sker der ikke noget ved...

Der er i "motorkredse" megen tvivl om effekten af en Swedol-behandling. Hvorvidt det virker eller ej er vel nærmest et spørgsmål om religion eller overtro - jeg har aldrig set en rapport (udarbejdet af en uvildig instans) der dokumenterer effekten - og hvordan ville din motor have kørt, hvis du ikke havde givet den behandlingen osv..?

Mht. til smøresystemet på en motor er jeg mere til billig, men rigtig (= der opfylder forskrifterne) olie, hyppige olie- og filterskift - jeg skifter både olie og filter for hver ca. 5-6.000 km. på min 300tdi - det tror jeg på er det rigtige.

Og ja, jeg har for år tilbage selv prøvet af hælde Swedol på en af mine tidligere LR'ere (også TD)- der var ingen mærkbar effekt overhovedet - den trak ikke bedre, den gik ikke bedre, den røg stadig ved start, den smed stadig olie ud i luftfilterboksen osv...

Måske man skulle ringe til John Nielsen? - han har da tidligere reklameret for Swedol, og måske han har oplevet en mærkbar effekt - nok mest på hans sponsorbudget...

Ib - 3662 - Odder
Index
11809: sv: swedol (22-11-2003 01:40:06) (svar på 11795)
A Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.241)
Brug IKKE Swedol. I bedste fald vil du ikke mærke en forandring. I værste fald tager din motor skade....
Der er forskellige additiver i olien til forbedring af bæreevne, korrosionbeskyttelse, slamabsorbering mm. Hvis oliens tilsætningsstoffer ikke kan arbejde sammen med disse såkaldte mirakelmidler, vil additiverne i olien blive ned-brudt, med forringet oliekvalitet til følge.
Disse mikakelmidler fjerner jo ikke problemet. Swedol renoverer ikke en slidt motor.
Index
11845: sv: swedol (24-11-2003 02:11:25) (svar på 11795)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.84)
Jeg er ikke i tvivl om at det har en stor effekt at give alle bevægelige dele en teflonbehandling, og især motoren har stor gavn af den friktionsnedsættende effekt, som teflon har.
Problemet er bare hvordan man får tilført teflon til motoren, jeg har engang prøvet at give en motor Swedol, effekten var meget lille og varede kun i kort tid, det skyldes efter min overbevisning, at man i Swedol har tilsat nogle flager af teflon til en letløbsolie, desværre er flagerne så store, at oliefilteret hurtigt vil fange dem og dermed er effekten jo væk.
Jeg har i mange år brugt et produkt der hedder Nulon, og her måles teflonpartiklerne i my.
Efter at jeg for nogle år siden tunede min motor, fik den efter at være kørt til igen Nulon, og her næsten 300.000 km. senere er den stadig så frisk som ny.
Jeg er helt enig i at det ikke kan reparere en motor, men selv en "slidt" motor vil få bedre ydelse, med en teflonbehandling.
Nulon der jo er navnet på et produkt, hedder i dag ABCON, og til en disel bruges ABCON DP.
Og for en ordens skyld, jeg sælger ikke dette produkt, eller har anden komerciel interesse i firmaet, jeg er bare en omvendt troende der selv har oplevet miraklet. :-)