tilbage

Land Rover Forum  

Index
118075: Webasto airtop (15-12-2011 20:24:32)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Jeg er ved at bestille en webasto AirTop 2000 kabine varmer. Jeg har allerede en motorvarmer (ebersparcher).
Jeg har to spørgsmål ....

1. Er det ok at koble diesel tilførsel tilslutningerne sammen på de to varmere? På denne måde behøver jeg ikke afmontere tanken og montere en ny tilførsel til webastoen.
2. Er det et problem at montere webmaster inde i kabinen? Grundlæggende frarådes det vist ... Men jeg har også set andre gøre det alligevel. Forbrændingen og selve varmluftsystemet er to helt seperate systemer som efter min mening ikke kan mixes med mindre der er et indsugningsrør eller udstødningsrør som er stoppet til.

Hvad tænker i?

Mvh, Lars
Index
118077: sv: Webasto airtop (15-12-2011 20:51:36) (svar på 118075)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Nu oplyser du ikke, hvilken LR der skal have installationen, men hvis det er en 110" STW, kan du med fordel montere airtoppen i skærmkassen bag venstre baghjul.

Så er du også tæt på tanken!

Jeg fraråder en sammenkobling ! Du kan risikere, at det ene eller begge fyr ikke får tilstrækkelig brændstof og derfor ikke starter!

Når du vælger to systemsløsningen skal/bør du sikre dig tilstrækkelig med batterikapacitet, evt. et forbrugsbatteri udelukkende som energikilde for fyrene (?)...

Jeg brugte udelukkende et vandfyr og bilens eget defrosteranlæg til opvarming af min 110" HT - og det holdt bilen dejlig lunt selv i frostvejr. Frøs ikke engang min næse, når jeg sov ved minus 15 grader på hvilehylden.
Index
118081: sv: sv: Webasto airtop (15-12-2011 21:18:20) (svar på 118077)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Paul,

Min bil er en 90'er og jeg vil gerne have fyret væk fra det 'våde miljø' i tilfælde af vadning.
Jeg planlægger at køre til nordkap omkring 1 februar og det ikke utænkeligt med -30c. Allerede ved -15c synes jeg det er rigtig svært at holde varme i fusserne ... Så nu skal de have lidt ekstra varme.

Samtidig vil jeg kunne bruge webastoen til at tørre tagteltet med om morgenen da jeg må forvente lidt rimfrost på indersiden af teltet ;o) muligvis skal det også kunne tændes over natten hvis nødvendigt.

Jeg har to batterier men ved de lave temperaturer så er selv to batterier ikke luksus.
Jeg har også fået den ide at webastoen også kan sende lidt varme ned i batterirummet ... Det kunne måske være hjælptilselvhjælp...

Jeg håber derfor at en halv time motorvarme og et par timer webasto varme er hvad jeg kan hive ud af mit aux batteri og samtidig bruge det som et ekstra lille boost til start batteriet hvis nødvendigt.

Din tanke om manglende diesel på det ene eller måske begge fyr har også været min bekymring. Men det kommer muligvis til at knibe med tid til monteringen så jeg leder faktisk efter en 'let' løsning ...
Hvis nu jeg kun kører et fyr af gangen ... Kan jeg så komme til at suge diesel ud af systemet på det fyr som ikke kører?
Jeg vil naturligvis koble de to diesel systemer sammen så tæt på tanken som mulig ..

Lars
Index
118086: sv: sv: sv: Webasto airtop (15-12-2011 21:43:40) (svar på 118081)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Ok,

overnat kun steder, hvor du kan få el / eller hjælp. Dvs vinteråbne campingpladser eller truckstops.

Hvis du kører alene, kan du med fordel arrangere en liggeflade fra frontrude og bagud! Så slipper du for at køre med tagtelt. Jeg har hørt fra andre, som kørte en forberedelsestur til Norge om vinteren: tagteltet var iflg deres udsagn årsagen til, at bilen væltede i grøften...

Du kan montere fyret mellem hjulkasserne og skærm det af med et låg. Indsugning inde fra kabinen og udstødningen selvfølgelig ud ind under vognen. På den måde kommer fyret ud af kabinen!

Kolde fødder ??? skær et liggeunderlag tilrette og læg det i fodbrønden, dog lige en flap ud mod døren. Flappen vipper du op, når døren lukkes også trækker det ikke ind ad denne vej.

HUSK at montere en kuliltealarm! Selvom en Defender ikke er fuldstændig tæt!

Kører du fyrene seperat, kan du køre på fællesforsyningen! Om natten med airtop, om dagen med vandfyret.

HUSK lige det store Samemarknad i Jokkmokk i februar.....

Kontrollér, om du skal have nogle tyndere olier på gearkasse og differ.

OASENS læsere og redaktøren især glæder sig til at få en fyldestgørende reportage med masser af fotos!
Index
118089: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (15-12-2011 22:20:27) (svar på 118086)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Paul,

Vi er forhåbentlig to biler. Den anden kommer fra Holland så jeg er ikke så bekymret for at campere efter allemandsretten. Spørgsmålet er mere om det er muligt at komme væk fra de store veje på grund sf sne ... Vi må se.

Jokkmokk markedet er allerede med i planen og fodbrønden har altid været godt polstret. Jeg har bare kolde fusser af natur ;o)

Mht til olie så regner jeg med en lidt tyndere motorikken men gear og diff olie lader jeg blive standard. Bilen skal bare ikke have klø i starten. Det ser faktisk ud til at selv nordmændene bruger standard olier til diff og gear..

Nu er jeg nok stædig ... Men tagteltet er for mig en del af oplevelsen. Men ja .. Det er bestemt ikke godt for kørebalancen ... Jeg elsker mit tagtelt og giver det en chance ... Måske må jeg så æde min hat senere ;o)

Kuliltealarm ... Ja du siger noget. Er der nogen bestemt du evt kan anbefale ?

Lars
Index
118093: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (16-12-2011 06:10:45) (svar på 118089)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Nå, nu faldt halvtredsøren...

Du skal have gang i begge fyr eller i det mindste airtoppen, mens du kører for at varme dine fusser...

Nemmere løsning: køb en 1.200 w inverter og en DEFA-kabinevarmer, der kører på el. Denne tilsatsvarmer kan så hjælpe, at varme kabinen op og du kan smide den op i teltet, for at tørre evt. fugt ud. Dette kræver naturligvis, at motoren kører og producerer el....


Resten får du senere, skal lige et smut på arbejde
Index
118099: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (16-12-2011 09:06:34) (svar på 118093)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Paul, ja du har ret .. Det kunne være en let løsning ... Så er der lidt at tænke over igen..

Lars
Index
118124: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (16-12-2011 21:26:40) (svar på 118099)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.7)
Mht bilens varmeapparat, så find lige ud af, om matricen er tæt og fuldt med snavs. Det blokkerer for varmen. Samtidig se efter, om selve defrosterhuset er tæt og der ikke suser luft ud i samlingerne. Her et eksempel på, hvor en defroster ikke blæste for megen luft ind i kabinen, men da et hul i kassen blev fundet og tætnet, var der fuld blæs på igen!

Din Eberspächer burde kunne holde maskinen så varm, at du ikke behøver en tyndere motorolie. Jeg ville være lidt mere obs på akslerne.

Hvis du skulle sidde fast i sneen, er det en god idé, at du bliver set af sneploven eller andre trafikanter. Derfor måske fire par LED-lamper monteret på tagbagagebæreren ? To frem, to på hver side og to bag ? Med seperat tænd/sluk! Samtidig en campbelysning!

Vintertøj med refleksmateriale ikke at forglemme, når du skal stå ud i trafikken!

Jeg har altid en 12 v elkedel med i bilen, så jeg under kørslen kan koge vand til varme drikke/suppe/pastaretter. Ja, jeg er et dovent menneske, men jeg skal ikke bøvle med spritkoger/gasblus hver gang, der blot skal varmes lidt. COBB-grillen er til de større måltider ( og må kun bruges i det frie!)

Ud fra dine diverse svar kan jeg læse, at du har godt styr på, hvad der skal til...

God tur!
Index
118241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (19-12-2011 10:17:24) (svar på 118124)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Paul,

Jamen sikke en enstemmighed :o)

Der er lys på taget .. både fremad og bagud, reflexveste ligge bag sædet,Cobb grillen skal muligvis støves af og med, motorolien er 5/40 kan jeg se - så ok,campinglys står på to-do-sedlen...

God ide med en 12v keddel ...

Mht til varmeapperatet .. det må jeg hellere få set efter i krogene. Men er det ikke en større omgang at skille blæserkassen ad?

Tak for input!

Lars
Index
118322: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (20-12-2011 21:34:34) (svar på 118241)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.27)
Jo, det ser bøvlet ud med adskillelse af varmeapparatet - har aldrig deltaget i denne øvelse. Mens jeg tog et kig på mit eget agregat, fandt jeg en mindre utæthed, som blev tætnet.

Husk lige at smøre trækkablerne...
Index
118090: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (15-12-2011 22:28:33) (svar på 118086)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Og øh .. Jeg overhørte ikke det med Oasen ... ;o)
Index
118094: sv: sv: sv: Webasto airtop (16-12-2011 07:13:44) (svar på 118081)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Lars
Vær forberedt på, at du/I på den tid af året måske ikke kan nå helt ud til Nordkapp, da det sidste stykke af vejenkan være lukket på grund af vintervejret - voldsom fygning, overisning og regulær snestorm.
Har selv prøvet i februar at stå ved bommen uden for Honningsvaag - "hovedstaden" på Nordkapp-øen - og været tvunget til at opgive at køre det sidste stykke til pynten ved ishavet.
Nordmændene er strikse på det punkt, derved undgår de at skulle bruge tid og kræfter på redningsaktioner.
Eneste farbare løsning var da en snescooter med en pulk på slæb.
Men øen og Honningsvaag er også turen værd.
Mvh. Morten
Index
118098: sv: sv: sv: sv: Webasto airtop (16-12-2011 09:02:14) (svar på 118094)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Morten, ja jeg er godt klar over at jeg muligvis ikke kommer helt derud. Vi er dog allerede i kontakt med myndighederne for at forberede dem på vores vigtige ankomst ;o) indtil videre har de faktisk været ret hjælpsomhed og det ser ikke helt sort ud. Der er mulighed for at kommer derud med følgebil uden for normal åbningstid hvis man er heldig og får fat i de rigtige folk.. Men selvfølgelig vejret har det sidste ord ...

Lars
Index
118078: sv: Webasto airtop (15-12-2011 21:00:53) (svar på 118075)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
Hej Lars,

Hvor stor er din motorvarmer? Har du ventiler der gør at den kun varmer motoren?

Se dette dokument side 807
http://www.techwebasto.com/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/776891.pdf

Vær 110% sikker på at udstødningen er tæt.

/Leif
Index
118082: sv: sv: Webasto airtop (15-12-2011 21:20:26) (svar på 118078)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Min motorvarmer .. Ebersparchern er også koblet til blæseren men jeg synes ikke det giver meget ekstra kabinevarme ...

Lars
Index
119058: sv: Webasto airtop (10-01-2012 19:19:22) (svar på 118075)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.12)
I forbindelse dit spørgsmål har jeg givet dig forskellige tips, men ser lige på Team Bertelsens website følgende produkt annonceret: http://www.autohome.it/images/accessories-news/sweet-pdf/Sweet-Dreams-GB.pdf

Måske var det noget, du kan bruge...