tilbage

Land Rover Forum  

Index
118579: Veteran? (30-12-2011 23:05:11)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.200.60)
Min 88 serie 3 diesel på gule plader, er lige blevet 35 år, med automatisk nedsættelse af vægtafgiften.
Forleden var jeg til periodisk syn med den. Synsmanden udfyldte en anmeldelse til syn, som jeg så skal indlevere til et motorkontor.

Hvilken betydning har det for mig, at få den registeret som veteranbil?
Index
118581: sv: Veteran? (30-12-2011 23:37:40) (svar på 118579)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 91.198.252.10)
Hej Knud,

Tænker du på kommende syn eller forsikringsmæssigt ?

// Ole
SIII
Index
118587: sv: Veteran? (31-12-2011 08:25:06) (svar på 118579)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hvis jeg har forstået det korrekt, så skal den som veteran først til syn som 40 årig, og herefter hvert 8. år. Mente egent. at det var hvert andet år indtil den var 40, men har lige lært noget andet.

Fordelen overfor staten er nedsat vægtafgift og lange synsperioder, og synsdatoen kan endda skubbes hvis synet falder f.eks under vinterstilstand. Man skal jo huske at de fleste opfatter en veteranbil, som et meget fint og skrøbeligt gammelt køretøj. Til gengæld hedder det sig at man kun må bruge køretøjet lejlighedsvist, uden at det vist er defineret tydeligere.

Noget helt andet er forsikringsselskaberne. Man kan ganske rigtig få fordelagtige veteran forsikringer, men de er egentlig tænk de førnævnte klenodier, så her er der ofte meget stramme regler for hvad der er veteran eller hobby-kørsel.

Godt nytår

Mvh Niels
Index
118588: sv: Veteran? (31-12-2011 08:25:06) (svar på 118579)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hvis jeg har forstået det korrekt, så skal den som veteran først til syn som 40 årig, og herefter hvert 8. år. Mente egent. at det var hvert andet år indtil den var 40, men har lige lært noget andet.

Fordelen overfor staten er nedsat vægtafgift og lange synsperioder, og synsdatoen kan endda skubbes hvis synet falder f.eks under vinterstilstand. Man skal jo huske at de fleste opfatter en veteranbil, som et meget fint og skrøbeligt gammelt køretøj. Til gengæld hedder det sig at man kun må bruge køretøjet lejlighedsvist, uden at det vist er defineret tydeligere.

Noget helt andet er forsikringsselskaberne. Man kan ganske rigtig få fordelagtige veteran forsikringer, men de er egentlig tænk de førnævnte klenodier, så her er der ofte meget stramme regler for hvad der er veteran eller hobby-kørsel.

Godt nytår

Mvh Niels
Index
118597: sv: sv: Veteran? (31-12-2011 11:15:57) (svar på 118588)
Knud Storgaard #2915, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.134.45)
Hej Niels tak for dit svar.

Jeg forstår det således at, hvis jeg indlevere anmeldelse til syn formularen til motorkontoret/skat, så skal min bil først til syn igen når den bliver 40 år og herefter hver 8. år.
Har du et link til skats regler.

Noget helt andet er forsikringsselskaberne, de fleste veteran bilforsikringer forlanger jo at bilen ikke bruges, når man har mest brug for den, nemlig om vinteren. Jeg må prøve at finde et forsikringsselskab der tillader kørsel hele året.

Mvh. Knud
Index
118598: sv: sv: sv: Veteran? (31-12-2011 11:29:57) (svar på 118597)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.40.12)
hej Knud
Velkommen blandt veteranerne!
Her følger en kopi af hvad du kan finde på vetranudvalgets side på denne hjemmeside!
Citat:
"Hvilke fordele opnås når bilen bliver 35 år?
Når bilen bliver 35 år bliver der mulighed for at få bilen registreret til veterankørsel, derved opnås en 8 årig syns periode.
Man skal henvende sig til motorkontoret for at få bilen registreret til veterankørsel. Får man bilen veteran registreret er der nogle begrænsninger i brugen af bilen som f.eks.
Må kun benyttes lejlighedsvis.
Må ikke benyttes til erhvervsmæssig personbefordring.
Må ikke benyttes til transport af farligt gods.
Må ikke udlejes uden fører.
Når bilen bliver 35 år bliver vægtafgiften nedsat til 25 % af den tidligere sats, nedsættelsen sker automatisk.
Syn af veteranregistreret biler
Som tidligere nævnt kan der opnås 8 årige synsperiode, når bilen er 35 år og registreret til veterankørsel.
Men der er en lille detalje som man skal være opmærksom på, det er at først 40 år efter førstegangsregistrering kan der opnås 8 årige synsperiode. Dette gør at hvis bilen bliver synet når den er 35 år skal den til syn igen når den er 40 år. Dette illustreres med et par eksempler her under.
Eks.
En serie III der første gang er registreret i 1972, bliver synet i 2007 (35år) og registreres til veterankørsel. Serie III’eren skal igen til syn i 2012, hvor det vil være 40 år siden den første registrering af serie III’eren. Herefter skal bilen til syn hvert 8. år. (2020-2028-osv.).
En serie IIa der første gang er registreret i 1967, bliver synet i 2006 (39år) og registreres til veterankørsel. Serie IIa’eren bliver igen indkaldt til syn i 2007 (40år), her efter vil den blive indkaldt til syn hvert 8 år. (2015-2023-osv.).
En serie I der første gang er registreret i 1951. Som først bliver indført, synet og registeret til veterankørsel i Danmark i 2006, bliver indkaldt til syn igen i 2007 (1951+40+8+8).
Men her efter går der 8 år inden næste syns indkaldelse kommer.
Flytning af synsdato
Bliver det gamle klenodie altid indkaldt til periodisk syn i vinter halvåret, hvor der saltes og man ikke ønsker ens fine gamle bil skal ud at køre.
Det kan faktisk lade sig gøre at flytte synsdatoen, det gøres ved at foretage et ekstra registreringssyn af bilen mellem 2 indkaldelser.
Biler bliver kaldt til periodisk syn ud fra dens første registrerings månedsdato. Datoen for indkaldelse kan være ændret, dette ses på registreringsattesten. På gamle registreringsattester (A5 størrelse) i feltet Periodisk syn står der valgfri synsdato. Nye registreringsattester (A4 Størrelse) på bagsiden i feltet Oplysninger om syn, er ligeledes oplyst valgfri synsdato.
Til det registreringssyn der skal fortages mellem 2 periodiske syn, skal der medbringes en udfyldt anmeldelsesblanket (fås på motorkontoret). Anmeldelsesblanketten bliver stemplet af synsvirksomheden, hvis bilen opfylder kravene til at blive synet. Anmeldelsesblanketten afleveres på motorkontoret, som vil registrere bilen med den månedsdato hvor man har været til registreringssyn." CITAT SLUT!
Mvh
Verner 4586
LR S1 1950

Index
118622: sv: sv: sv: Veteran? (31-12-2011 16:24:20) (svar på 118597)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Hej Knud,

Nordisk Veteranforsikring / en del af Alm. Brand giver mulighed for
kørsel hele året.

LR-hilsen
Ole SIII 88" årg. ´74

Godt nytår til alle i klubben !