tilbage

Land Rover Forum  

Index
118693: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (03-01-2012 19:06:49)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.212.35.110)
Ikke første gang emnet er behandlet her. Jeg har søgt i arkivet, men kan ikke helt se svar på følgende spørgsmål

Da jeg overvejer at få min Disco 1 '97 omreg. fra gule til hvide plader, vil jeg gerne vide hvad det løber op i (afgiftsmæssigt) inden jeg sætter processen i gang.

Det som jeg kan se herinde er at man ombygger bilen - får prøveplader og får den synet - derefter kan man få en pris fra SKAT.
Kan der ikke indhentes pris inden?

Jeg har set en afgift på 47-54.000 nævnt herinde - men da min er Benzin V8, ved jeg ikke helt, hvad det vil gøre ved afgiften.

En søgning på SKATs hjemmeside hjalp mig heller ikke det store.

De bedste hilsner

Allan
Index
118695: sv: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (03-01-2012 20:53:34) (svar på 118693)
Lars Nygaard - region Bornholm, og JA, medlem af DLRK men ikke logget ind :-)) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Allan,

Du kan kigge på afgifterne, som SKAT har forhåndsvurderet hér:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171

håber linket virker...

Det du der kan se er. Hvor meget SKAT beregner registreringsafgiften til at være ved en personbil M1 hvide plader - det er beløbet ude til højre. Derfra skal så trækkes den afgift der allerede ER betalt for køretøjet. så få rdu afgiftsforskellen, eller rettere, afgiftsberigtigelsessummen, som du skal betale. Du SKAL selv lave en beregning på:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1826797

Hvis du tager udgangspunkt i de tal, der allerede ligger på SKATs hidtidige beregninger, så er gennemsnitstallene for 97 modellerne sat til 500.000 kr i NYpris dengang vognen kom på markedet. Og gennemsnits NUVÆRENDE handelsværdi er sat til 128.550 kr - sætter man disse tal ind i beregneren giver det en værdi for hvide plader på kr 77.240 hvis man også lige taster radio, abs og airbags og sætter den til 7 km/L

på gule plader svarer det med samme tal i samme beregner til at du har betalt kr. 42.537 der så skal trækkes fra det første beløb, så har du din berigtigelsesafgift på kr. 34.703 kr

Dette er vejledende. Den "rigtige" pris afhænger af bilens stand, men kan den køre og er rimelig okay, så er der ikke noget afslag. Der kan i stedet være ekstra udstyr, der så tæller modsat, altså gør det dyrere, endelig skal du være opmærksom på, nu du nævner motoren, om den oprindelige salgspris på de 500.000 så også er korrekt, eller om den reelt var en del højere og om den nuværende salgspris er realistisk. her skal du tage udgangspunkt i alle de salgsannoncer du kan finde på DBA, Bilbasen m.m. fra forhandlere af samme køretøj som dit.

Men altså, regn med at du ligger omkring 35 tusinde i dummebøde for at få lov til at køre rundt med svigermor og de uvorne nevøer på samme tid.

bedste hilsner
LaRs, medlnr 8835 Bornholm
Index
118713: sv: sv: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (04-01-2012 09:37:59) (svar på 118695)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.152.58)
Hej Lars,

Tusinde tak for dit uddybende svar.

Jeg må lige undersøge nyprisen i '97, da jeg tror at V8'eren må have været billigere end Tdi'erne - plejer det ikke være sådan....

Og så må jeg samle lidt statistisk materiale på hvad andre hvide plade V8'ere går til

De bedste hilsner

Allan
Index
118730: sv: sv: sv: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (04-01-2012 14:18:53) (svar på 118713)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Var så lidt Allan, det du skal være opmærksom på, er faktisk ikke så meget nyprisen, det rykker ikke ret meget, om den hedder 550.000 eller 450.000 - det der for alvor rykker er, hvad den koster NU i forhandler pris - og der synes jeg, at kunne se, at dem jeg kan finde på bilbasen m.m. fra der omkring dit årstal, står meget godt mål med den pris SKAT har på deres hjemmeside. Men kan du finde tre fire stykker, forhandlerpriser, der står LAVERE, så tag en kopi af annoncen og send dem med som bilag, når du sender din anmeldelse om omregistrering ind til SKAT - husk også, at bilen skal igennem syn, fuldt monteret som hvidplade dyt, INDEN du omregistrerer hos SKAT, og at du i den forbindelse skal hive de gule plader af, og køre på prøveplader til syn... ak ja...det skal jo helst være lidt kringlet - sørg også for, at du har været forbi synshallen INDEN, gerne allerede nu, og hør dem, hvad du skal huske, altså hvad er KRAVET for at få bilen registreringssynet til hvide plader - typegodkendelse m.m men det burde være det mindste problem.

Endelig skal du huske, at du til hver en tid kan bede SKAT om et bindende svar på en evt. afgiftsberigtigelse. Der skal du igen bruge samme beregner, sende dem din udregning, og også gerne her dokumentere forhandlerprisen ud fra tre priser, du har fundet på nettet. Husk så også i den forbindelse, at SKAT kun accepterer ET bilag - alt skal altså samles i ET dokument - haha, skrev jo, det SKAL være lidt kringlet

Jeg sendte min forespørgsel på bindende svar på afgiftsberigtigelse i november - og jeg venter stadig - til gengæld er jeg nu TRE gange fejlagtigt blevet bedt om at foretage et indregistreringssyn, nu har de så kort før jul fået et svar på den anmodning fra færdselsstyrelsen, der giver mig medhold i, at det skal bilen ikke - så belav dig på tålmodighed, og skriv endelig igen herinde, hvis du oplever "underlige" svar fra SKAT - Nåja, og igen, uanset hvad man mener om systemet SKAT og deres motorservice, så er det jo ikke den enkelte medarbejder, der forsøger at ødelægge din dag, men systemet og deres kringlede regler, så hold god tone, smil i telefonen, hvis du ringer, og bær høflig i din korrespondance, om ikke andet, så tager de da ihvertfald ikke værdigheden fra dig, og en smilende SKAT medarbejder vil jeg altså hellere have en vurdering af, end en der er sur på forhånd

dyt, vink, båt båt og alt det der - fra Solskinsøen
Lars
Index
118732: sv: sv: sv: sv: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (04-01-2012 14:47:17) (svar på 118730)
Allan Winge-Rasmussen #7474, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.152.58)
Hej Lars,

Endnu engang tak for "opskriften"

Informations indsamlingen starter nu.

De bedste hilsner

Allan

Index
120471: sv: sv: sv: sv: sv: Gule ->Hvide plader, Disco 1 (09-02-2012 19:40:30) (svar på 118732)
kenneth løfqvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.163.142.122)
lige et side spørgsmål hva med km stand min er memlig en d1 fra 12mdr 97 med 190000km mvh kenneth