tilbage

Land Rover Forum  

Index
119364: Freelander manuel eller auto? (18-01-2012 18:30:11)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej

En lille forespørgelse på vegne af en kammerat:

Skal man tage en Freelander 1 TD4 med manuel eller automatgear, hvis man skal vælge udfra hvad der er mest egnet i terræn?

Bilen vil blive brugt i hårdt terræn cirka en gang om måneden. Bilen bliver derfor også hævet og med mud terrain dæk osv. Jeg har hørt flere historier om, at koblingen på en manuel Freelander går til hurtigt pga. man er nødsaget til at file på koblingen ved terrænkørsel, da den ikke har et lavgear.

Og så er det tanken om aut. kom ind i billedet. Dog kunne jeg godt være bange for at aut. er en mere kompliceret og derved dyrere gearkasse end manuel i tilfælde af nedbrud og så tager den selvfølgelig også noget kraft fra motoren og noget ekstra brændstof.

Men hvad er bedst? Han har ikke et særligt ønske om at få en bil med aut.gear - det handler udelukkende om den mest egnede bil til terræn (og ja det er jo nok en 90 tommer, men nu er det Freelander han er verliebt i).

MVH Peter, med Defender 200 TDI - nu frisk nysynet uden anmærkninger på trods af den snarlige runde fødselsdag:-)
Index
119367: sv: Freelander manuel eller auto? (18-01-2012 19:28:39) (svar på 119364)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Jeg ville vælge automat, da det her er muligt at opbygge moment i gearkassen.

Prøv at søge på automatgear i terræn, vi har haft lange tråde om forde/ulemper.

Hilsen
Peter Struntze
SSJ2005
90" V8 aut
Disco 2 TD5 aut
Disco 3 TDV6 aut
Index
119382: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (19-01-2012 07:02:19) (svar på 119367)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.236.18)
I en Freelander er det yderligere interessant med automatgear, da den ikke har lav gear, og man kan komme til at file lidt rigeligt kobling hvis man ikke vil køre så hurtigt som 1. høj er. Automat kassen er jo bygget til at file converter.

Så jeg ville til enhver tid tage en automatgear version.

Vores freelander er en tidlig freelander 1 med kludetag, benzinmotor og manuelt gear.


MVH Asger
Index
119392: sv: Freelander manuel eller auto? (19-01-2012 13:40:44) (svar på 119364)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 88.83.31.198)
Hejsa
Hvis bilen skal bruges til hård terrænkørsel, er Freelanderen absolut uegnet. Vælg alt andet LR produkt med reduktionsgearkasse og mere frihøjde. Freelanderen vil kun give anledning til ærgelser.
Hvilken gearkase du så benytter er en smagssag
Index
119414: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (19-01-2012 19:24:58) (svar på 119392)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej.

Tak for jeres svar.

Anders, jeg er med på at det var bedre med en anden LR til terræn, men det er den der er valgt. Alternativet er en et eller andet, der slutter på Vitara... Med hensyn til at give ærgelser tænker du så på noget bestemt? Og ja, jeg er klar over en Freelander med sin konstruktion ikke er så terræn velegnet som andre LR.

Asger, jeg vil give det videre, at det bør være en aut. Har I haft problemer med jeres kobling? Og har du kendskab til andre i klubben der bruger Freelanderen i terræn?

Peter, jeg søger lidt rundt for generel info. Og så prøver jeg at ringe til mine reservedelskontakter og spørger om prisen på en aut. gearkasse og en manuel.

MVH Peter
Index
119421: sv: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (19-01-2012 20:47:42) (svar på 119414)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.247.237)
Bedst er det med tomatkasse i Freelanderen. Især tidlige Freelandere 1.8B
havde svag/underdimensioneret kobling. Hertil er det tilrådeligt at montere underkørselsværn ved terrænkørsel af den lidt skrappere karakter.
Index
119426: sv: sv: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (20-01-2012 07:45:13) (svar på 119421)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Fint billede af fruen i pludderet på marken Verner.

Vi har som sådan ikke nogle problemer med vores freelander. Men den bruges ikke til meget hårdt terrænkørsel. Men den har selvfølgelig været med på diverse ture, herunder Sydsjællands juletur der godt kan være lidt voldsomt med 100 meter lange og temmelig dybe mudderspor hvor selv Ivan Reedtz Thott blev lidt forundret over at den kom gennem, når andre måtte bakke.

Men en Freelander kræver en anderledes kørestil men noget højere fart end man er vandt til i klubben, på grund af det manglende lavgear. Men fruen er forholdsvis frygtløs / hæmningsløs og så går det rigtig godt.

Vi har monteret 5 mm alu underkøringsværn i stedet for det dallerværk fabrikken har monteret, og så er anhængertræk at anbefale hvis den skal i dybt mudder da det stabiliserer bag kofangeren der ellers fyldes op med mudder.

En af Bertelsen brødrene har en Freelander som de er meget glade for også til terrænkørsel, hvor de gerne beviser at den kan være bedre end Defendere til nogle ting i deres grusgrav.

Vi har ikke haft problemer med koblingen, men der kan godt lugte lidt af brændt kobling undervejs i en "mud-laining" tur.


MVH Asger
Index
119448: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (20-01-2012 20:23:44) (svar på 119426)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.214.24)
Tak Asger; billedet er skam også på hele 897kubikcentimeter.
På marken var også en Freelander V2.5L- man kunne følge hvor den havde kørt; der lå plastikskærm-stykker, tynde aluplader og andre afrevne dele,
hvilket dog ikke bragte ejeren i affekt. Men jo, en god ide med solidt underkørselsværn til at beskytte den filigrane undervogn; og gerne i hele undervognens længde.
Interessant at se de Freelandere der benyttes til rally; her anvendes lavprofildæk, men der er manglende frihøjde sjældent problemet.
Index
119456: sv: sv: sv: Freelander manuel eller auto? (20-01-2012 23:46:43) (svar på 119414)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 88.83.30.35)
Hej Peter
Freelanderen har generelt mange sygdomme, især de første årgange. Og 1,8 K benzineren skal man holde sig fra. Den er tørstig (når den virker) mangler virkelig bundtræk og lider alvorligt af problemer med toppakningen. Dem der har skruet i denne motor, ved hvor spinkel konstruktionen er.
Af svage punkter skal man bla se efter: bag. differentiale, VCU, en defekt på denne kan ødelægge IRD gearkassen. Toppakning, kobling. Bolt for bagbro i rammen går løs, ABS-fejl, bag. rudeoptræk, beslag for slavecylinder, der ved defekt tager hoved og slavecylinder med sig i købet.
Og ja, der er sikkert nogen der har været heldige at undgå alle disse fejl,men mit råd er: kig dig godt for. Freelanderen kan idag findes rigtig billig og der er mange til salg, men den kan hurtigt ende med at blive et dyrt bekendtskab.