tilbage

Land Rover Forum  

Index
11930: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 00:14:11)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.67)
Ja så er der ugler i ledningsnettet igen!!
det hele startede egentlig med at jeg ville opklare mysteriet om hvorfor den sikring der "dækker" ur, instrumentbelysning, interiørbelysning, horn og hilseblinket(hive tilbage i blinkearmen=kort langt lys) blev ved med at springe når man satte en sikring i, også selv om der ikke var nøgle i tændingen eller noget.
Jeg pillede derfor den hovedmistænkte del fra, nemlig uret, ingen ændring, dernæst pillede jeg horn og interiørbelysning fra, stadig ingen ændring.
Hmm, mystisk, jeg skilte derefter ratstamme og sikringsboks lidt ad for at se om der var noget umiddelbart iøjenfaldende galt...det var der ikke...Det nærmeste jeg kom var at plusledningen(fladstik) til hornet var fyldt med vand.
Jeg kører nu uden hornet sat til og uret: det røg en tur over venstre skulder ned i reservedelskassen. Jeg pillede alle overflødige ledninger væk. De der sad tilbage, skruede jeg sådan en "endcap"(ved ikke hvad de hedder, endemuffe velsagtens)på.
Jeg har installeret en cdafspiller, med multistik. Jeg har også installeret en tredje bremselygte, samt en lille ekstravarmerdims(som i øvrigt er noget værre skod, så den pilles snart fra igen).

Det var så forhistorien, nu kommer mysteriet(udover det med sikringen som stadig er uopklaret).
Min ladelampe er begyndt at lyse ganske svagt, meget, meget lidt, næsten ikke til at se, men lyser det gør den. Det gjorde den ikke før. Generatoren er så god som ny(satte spritny i for under et år siden).
HVORFOR? Det er tilsyneladende ligegyldigt hvor mange omdrejniger den får, den lyser stadig.
Når jeg sidder i kø(det gør jeg tit) kan jeg se på genskæret i de forankørene at lyset i lygterne bliver svagere når jeg står stille, når jeg så gasser op, lyser det kraftigere. Ikke meget, men nok til at det kan ses. Jeg var ude for at jeg havde bilen stående i tomgang, uden lys på, og da jeg så tændte for lyset, gik motoren ud!!
HVORFOR?
Forklaring søges....
Bilen er en 90er County fra 1984, 2,25 benzin og generatoren er en A115 mener jeg, købt hos MJ.

Håber jeg har udtrykt mig på forståelig vis.

Mvh
Nikolai
Index
11933: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 09:30:02) (svar på 11930)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.220.90)
Hejsa!!

Den der varmer du har monteret, hvordan er den monteret og hvor mange watt trækker den ?? Afmonter varmeren for at fejlfinde og se så om din ladelampe nu forbliver slukket!! Gå tilbage i tankerne og afmonter bid for bid det du monterede inden problemerne opstod.

Håber det kan hjælpe dig og så god jul...

Peter 4742
Index
11934: sv: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 10:11:41) (svar på 11933)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.67)
Ja det havde jeg netop også selv tænkt på. Jeg ved ikke hvor mange watt den trækker helt præcist(sikkert mere end hvad godt er), men den er sat til på følgende vis:
Altså, jeg har haft bøvl med tændingen, så jeg har nu en kontakt som man trykker på når man starter, istedet for at dreje nøglen helt op. Den kontakt har jeg lade leje lidt plads ud til plus ledningen til varmeren. Og så naturligvis en god solid stel til varmeren. Varmeren fungerer med en vippekontakt, så man kan vælge varm og kold luft og så selvfølgelig i slukket mode.
Det lyder lidt lunkent nu hvor jeg læser det.Hmm, mon jeg har kørt offroad i noget spinat her?
tak for hjælpen, jeg vender tilbage efter jeg har fjernet varmeren, så får vi at se....
Mvh
Nikolai
Index
11936: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 10:28:01) (svar på 11930)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Nikolai,

Prøv følgende - rækkefølgen er ligegyldig, men check det hele:

1. Sluk alle mulige strømforbrugere, blæser, lys, ekstravarmer, el-bagrude, viskere mv. Er der stadig lys?

2. Check/juster din kilerem - er den stram nok (skal kunne trykkes 1-2 cm. ind på det længste stykke mellem 2 remskiver). Er der staidg lys?

3. Demonter/adskil/rens stikket til generatoren - det er som regel møget til med støv/olie/snavs. Følg den tynde ledning tilbage til 1. samling til hovednettet (bilens højre side på torpedoen - der er tit dårlig forbindelse). Er der stadig lys?

4. Ud med ekstravarmeren, og se om det ændrer på tingene.

5. Få målt dit batteri ved en mekaniker - udskift om nødvendigt.

6. Hjælper ovenstående ikke, så demonter generatoren og få målt den, for så lugter det meget af defekt generator/regulator/kul mv. - selv en ny generator (ombytter fra MJ?) kan stå af - køb evt. en universal hos Ketner i Glostrup - den koster under en plovmand. Søg evt. på "generator" i dette forum for nærmere info.

At ladelampen lyser betyder, at der ikke lades nok i f.t. forbrug, eller at generatoren ikke kører rundt - årsagen skal altså ligge i ovenstående, med mindre "nogen" har pillet ved ledningsnettet.

Og du er sikker på, at det "svage" i ladelampen ikke er genskin fra eks. nærlysindikatoren - det er set før?

Mht. til sikringen der springer konstant - tag alle kendte/nævnte forbrugere fra, der ligger på den sikring, og tilslut dem en ad gangen til sikringen ryger igen - så har du synderen - husk også eftermonteret udstyr, strømtyve og lign. - specielt strømtyve er roden til alt elektrisk ondt næst efter Lucas...

Check hovedledningen for brud, gennemslidning af plastkappe o.lign. - også under vognen.

Og kommer du "forbi" Jylland - så kik endelig forbi - så ser vi på sagerne.

Ib - 3662 - Odder
Index
11944: sv: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 19:13:00) (svar på 11936)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Ib og andre interesserede.

Punkt 1 : nej det er der ikke, lampen slukker når man slukker for alt elektrisk.

Punkt 2: Kileremmen har det helt fint, måske lidt stram, men der er ca. 1½cm. spil i.

Punkt 3: endnu ikke udført

Punkt 4: Jeg har fjernet varmeren, men problemet består.

Punkt5&6: endnu ikke udført.

Supplerende info: Jeg har bemærket at når jeg tænder for instrument belysningen, slukker lyset i cigartænderen. Når jeg blinker(med blinklysene altså!) er der en svag nedgang i lysstyrken i lyset i cigartænderen.
Er dette normalt ?
Mit næste skridt, ud over punkt 3,5 og 6 er at afmontere cigartænderen(jeg bruger den alligevel ikke og selve tænderdimsen har aldrig været der) og dernæst cdafspilleren(lad os ikke håber at det kommer så vidt).
Forleden dag blinkede blinklysindikatoren meget hurtigt ved højre blink, det plejer jo at være tegn på en pære der er ved at gå(ikke sandt?) kan det have noget med det at gøre ? Desuden hænger båthornsledningerne bare og dingler, men sikringen(den der springer hele tiden) sidder jo ikke i og der burde derfor ikke komme strøm derud...eller hva? Kan det have noget med det at gøre ?
Tak for svarene!
Mvh
Nikolai
Index
11957: sv: sv: sv: elektriske ugler i mosen (03-12-2003 14:17:05) (svar på 11944)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej igen Nikolai,

Mht. ladelampen, så har Torbjørn vist forklaret, hvad der er at forklare der.

Mht. sikringen der springer:

Det er ikke normalt, at når du tænder for instrumentbelysningen, så går lyset i cigartænderen ud - og specielt ikke, når sikringen er taget ud!

Det kunne tyde på, at der i "kampens hede" er forbundet noget forkert der - evt. plus til stel på en af lamperne til instrumentbelysningen eller cigartænderen, så når lyset tændes så ryger sikringen? I stedet for at fjerne cigartænderen helt, da den er god at have bare som evt. strømforsyning, så nøjes da med at tage belysningen i den fra - det kan være, at det hjælper.

Hvad med dit loftlys? Det er vel ikke det der kortslutter nede ved kontakten?

Nedgang i lysstyrken ved strømforbrug fra andre forbrugere kunne tyde på dårligt batteri, og skal nok henføres til kategorien "glødende ladelampe..."

Hurtigt blink = en død pære, eller oftest blot en død/kold/løs stelforbindelse til pæren.

Hvis sikringen er taget ud på ledningerne ud til "båt"-hornet, så skulle der heller ikke være strøm på, og det skulle ikke influere på noget som helst.

Som Torbjørn foreslår, så køb dig et multimeter i Harald Nyborg - med det i hånden og et el-diagram (som du selvfølgelig har, ikke? - ellers mail) så er du godt rustet i kampen mod/med din 90'er...

Ib - 3662 - Odder
Index
11947: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 22:08:24) (svar på 11930)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.240)
Hej Nikolai,

Du ender jo med at blive autodidakt autoelektriker:-)
Ladelampen fungerer på den måde at der på den ene side af pæren ligger plus fra tænding (kl 15 ) og på den anden side af pæren er lade indikator/signal ledningen fra generatoren forbundet, sidstnævnte giver stel når generatoren ikke lader og plus når den lader.

Ladelampen lyser altså som resultat af spændingsforskellen over pæren og pæren lyser således svagt, fordi spændingen fra generatoren ikke er den samme som fra tændingslåsen.

Start med at måle med multimeter på begge sider af ladelampen (med motoren startet).

Er spændingen lavest på tændingssiden (hvilket er mest sansynligt), har du et spændingsfald et eller andet sted mellem generatorens plus stik (der hvor det tykke kabel fra batteriet sidder monteret) og din tændingslås, og så er det ellers bare med at begynde at kontrollere bagud for dårlige forbindelser, ved at kontrol måle spændingen med multimeteret.

Multimeter koster fra 79,-, i Harald Nyborg eller Silvan.

Lige et sidste spørgsmål, du skulle i kampens hede ikke være kommet til at bytte rundt på nogle ledninger, således at spændingsregulatoren (hvis der sidder sådan en i til bl.a. tankmåler), sidder mellem plus/tænding og din ladelampe? I så fald er det forklaringen.

God fornøjelse og skriv/ring hvis det er for nørklet forklaret.
Torbjørn
Index
11949: sv: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 22:37:52) (svar på 11947)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Der er åbenbart folk der er ord og talblinde- jeg er vist ELblind eller så´n noget.
Jeg har en knækket kabelsko på pluspolen på batteriet, øhh, kan det have noget med det at gøre også ??
Fra batteriet går der direkte forbindelse til startmotor(og fra startmotor til generator)og min lille fikse startknap som udgør det for tænding. Det er hvad jeg har af tykt kabel(kvadrat 25).
Altså intet tykt kabel til generator, bør der være det ?
Jeg printer jeres fine svar ud og fræser ned på det lokale GDS-værksted.
Tak for dit meget pædagogiske svar Torbjørn. Jeg tror nok at jeg har forstået det, nu skal det så afprøves i praksis.

Endnu engang tak
Mvh
Nikolai
Index
11950: sv: sv: sv: elektriske ugler i mosen (02-12-2003 23:21:00) (svar på 11949)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.221.208)
Yep, det er ”det” tykke kabel, fra generator via starter til batteri, men det er nu nok ikke der fejlen ligger, den ligger nok nærmere mellem batteri (plus pol) og tændingslås.
Grunden til at jeg skrev ”mellem generatorens plus stik og tændingslås” var fordi fejlen/spændingsfaldet teoretisk kan ligge der imellem.

Du skal jo ikke glemme at fejlen opstod, efter du havde haft ”snitterne i spagettigryden” omkring sikringsboksen, hvorfor det nok er der du skal starte din søgen.

Og øhhh ja knækkede kabelsko på plus polen kan meget vel have noget med det at gøre!

Mvh
Torbjørn
Index
11962: sv: sv: sv: sv: elektriske ugler i mosen (03-12-2003 17:34:08) (svar på 11950)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.66)
The Continuing Story of Bungalow Bill...no, wait: EL!!!

Der er noget der kunne tyde på at du er inde på noget af det rigtige der Torbjørn. Nu er sikringen mellem startkontakt og batteri sprunget.Typisk.Kortslutning af en art ? Men hvorfor nu og ikke før, det har virket upåklageligt i næsten et halvt år.
ÅÅÅÅHHH, jeg ville ønske at "en eller andens" snitter var blevet ude af spaghettigryden!!!
AAAARRRGGGG!!!!!, iiirk, urg, ooomph og en hel masse andre tegneserielyde herfra.
(Ham Nikolai er da ikke for klog hva´??)

Pyha, jeg skulle lige ud med det.
AAhhhh
Mvh
Nikolai
Index
11988: sv: sv: sv: sv: sv: elektriske ugler i mosen (04-12-2003 17:46:30) (svar på 11962)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.209.158)
Hej igen,

Før du river alt håret af hovedet og inspireret af de sidste indlæg, transporterer bilen til Hawaii for at lade en heksedoktor, drive en ond ånd ud af strømfordeleren, så giv lige et ring (se under medlems oplysninger).

Mvh
Torbjørn
Index
11964: sv: elektriske ugler i mosen (03-12-2003 18:35:28) (svar på 11930)
Erik N (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.208.150)
Ang. den svagt lysende ladelampe...

Har engang set et sådant problem efter at et (autoriseret!) værksted havde lavet kørelysrelæ i en ældre japansk firhjulstrækker. Det skal gerne laves på en sådan måde at signalgiveren fra generatoren slutter et relæ således at lygterne får strøm fra batteriet når motoren startes.

I stedet blev strømmen taget fra signalgiveren fra generatoren med det resultat at den pågældende bilejer undrede sig over hvorfor han skulle skifte generator 3-4 gange om året!!

Om der tidligere kunne have været lavet lignede indgreb på din bil ved jeg selvfølgelig ikke; men ville lige nævne episoden, som jo muligvis kunne være nogen til hjælp.


Index
11985: sv: elektriske ugler i mosen (04-12-2003 14:28:01) (svar på 11930)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.214.129)
Useriøs Kommentar! -- For at kunne begå sig med det elektrisk, specielt med serie biler, er det nødvendig at indse at Lucas,(Prince of Darkness) anlæg er konstrueret efter helt andre principer end f.ex. Bosch,Nipondenso,Marrelli,Ducellier,OSV. Ovennævnte bruger elektroner som flyver langs leder, og bliver omdannet til andre energi former, såsom lys, varme, bevægelse, osv.hos endbrugeren. Dette er ikke tilfældet med Lucas, hvor batteriet er ikke fyldt med bly & syre men med andre mystisk ting som danner RØG under tryk. Forbrugerne fungerer således ved at blive hhv.drevet af røgtrykket eller ved forbrænding af røggassen. Har man forstået dette så forklarer det en mangfoldighed af synder, bla. hvorfor ting har det med at lugte varmt! hvorfor det vælter ude med røg når der sker en kortslutning,(brud på røgledning), hvorfor en del Lucas componenter først fungerer ordentlig når man har kørt lidt, og oparbejdet tillstækkelig røgtryk!Tænker man så på tændings anlæg, så er det indlysende at ting har let med at blive "mystisk". Dette er også ganske brugbar som forklaring på hvorfor de lidt ældre diesel motorer har det med at ryge sådan fra kold af,-(utæt gløderør?). Periodisk fejl,& tiltagende bortfald af funktioner, er ligeledes let at forklare efter denne model.
Jule hilsen til alle, & tilgiv min RØVER (ikke Rover) historie. 2217 David,--- Norge.
Index
11986: sv: sv: elektriske ugler i mosen (04-12-2003 14:48:01) (svar på 11985)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej David!

Useriøs eller ej - historien er uhyggeligt rammende, og der er pludselig et par ting der falder på plads for mig, som når det lugter brændt/eller af røg, når jeg skruer op for bilradioen - har du i øvrigt gået i klasse med Jan Gintberg?

God (h)jul til dig også!

Ib - 3662 - Odder

Index
11987: sv: sv: elektriske ugler i mosen (04-12-2003 16:58:03) (svar på 11985)
Stefan Wandel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.193.211)
Åkæj mand - nå, så det er sådan at den er kringlet (og jeg som troede at grunden til at min sIIIer oser som var det løgn skyldtes slidte stempelringe - !!!)
- men givetvis og uomtvisteligt kan jeg godt se at du nok har fat i den rigtige ende :-) -- så det må være et oplagt tillæg til Lukasevangeliet du har fundet her - meget passende i denne juletid.
LR (osende)sIII hilsen Stefan #6008 - Skanderborg
Index
146175: sv: sv: elektriske ugler i mosen (06-12-2014 14:43:05) (svar på 11985)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.75)
Fundet!