tilbage

Land Rover Forum  

Index
11958: 200TDi, 2.5TD, gearkasse og motor... (03-12-2003 15:00:44)
Asger Nikolaisen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Jeg går og overvejer køb af en landrover og fandt denne her side i min søgen på nettet. Det er godt nok et overdådighedshorn af gode svar og oplysninger!!

Hvis man finder en defender med en 2.5TD motor, vil man så senere kunne udskifte denne med en 200 TDi ?

Jeg er godt klar over at der formentlig skal betales ekstra afgift; men mit spørgsmål gik mere på typegodkendelse og gearkasse / transmission?

Er gearbox og transmission i en 2.5TD fra omkring 1986 "stærk" nok til en 200TDi? Er det samme type gearkasse som blev benyttet med V8 motoren, for så må den da være stærk nok?

Kører pt. i en Pajero, som dog efterhånden er ved at have udtjent sin "værnepligt". Motoren deri er en 2.5TD med 80 hk/200nm. Den har trukket igennem mangt og meget - jeg synes aldrig jeg har manglet kraftoverskud (I terræn altså - motorvej er noget helt andet!) Hvordan arter en landrover med en 2.5TD sig i terræn? (Fx. vådt sand el. lermudder) Er der overhovedet grund til at overveje 200 TDI?

Ville gerne finde 110" STW. Er et prisniveau på omkring 60000 realistisk for en 110" STW med 2.5TD i god stand?

Vil blive meget glad for enhver opklaring på mine spørgsmål - også selv om jeg ikke har fået mig meldt ind i klubben - endnu!

/AsgerN
Index
11959: sv: 200TDi, 2.5TD, gearkasse og motor... (03-12-2003 15:34:57) (svar på 11958)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Asger,

200 tdi'eren passer stort set direkte i en bil, hvor der har siddet en 2,5TD - husk blot at køler/intercooler mv. fra 200 tdi'eren skal med over. Og den passer direkte på gearkassen LT77, der er stærk nok - jeg mener dog, at V8'eren kørte med en anden type (LT85?). Mht. typegodkendelse og transmission bør der ikke være problemer, kun afgiftsmæssigt må du regne med at skulle betale lidt.

Du skal være heldig for at finde en 110 stw (stor personbil = bus) til de penge, der samtidig er ok, men det kan lade sig gøre. Og ja, 2,5TD motoren er kendt for at brænde hul i stempler og alskens andre dårligdomme, da grundkonstruktionen faktisk er den gamle driftsikre 2,25 L N/A diesel opboret og med eftermonteret turbo - har dog selv haft en 4 stykker uden problemer, så det afhænger også af, hvordan du kører/passer bilen...

2,5 TD i terræn er ok., men en 200 tdi er de ca. 20 HK og forøgelsen i momentet bedre.

Se du bare at blive meldt ind i DL-RK!

Ib - 3662 - Odder