tilbage

Land Rover Forum  

Index
11920: 2,25d ventiler/stempler (01-12-2003 18:41:39)
Pernille & Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.80.158)
vi er igang med renoveringen af en 2,25d og har stort set skillt den ad. Det er ukendt hvor mange km den er gået og nu kigger vi på de dejlige ventiler og stempler. de ser meget pæne ud, men nu er det også første gang vi ser på sådanne (fra en dieselmotor). Stemplerne mangler lidt materiale ved kanten hvor spidsen af det v-formede hul pejer henne, men cylindervægene er helt glatte.
Ventilerne er ligeledes meget intakte og runde.
her kommer så spørgsmålet:
er det bedst at skifte stemplerne og ventilerne, fræse nye ventil-sædder og bore cylinderne, eller er det overdreven.
det skal også siges at motoren var efter sigende intakt, koblingen var i stykker (en del fjedre faldt ud af den da vi fjernede gearkassen!)
man kan se motoren her: http://gallery.stoej.org/album11
Index
11975: sv: 2,25d ventiler/stempler (04-12-2003 00:40:17) (svar på 11920)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.49.33)
Hej lidelsesfæller.

Hvis det er en 3 hovedlejers motor, så brug den til synk næste gang I skal ud at fiske. Er det en 5 hovedlejers er sagen en lidt anden. Hvis der ikke er ret meget slidkant i toppen af cylindrene sv. t. hvor stempelringene stopper og cylinderovalitet og - konussitet er indenfor tolerancerne kan I nøjes med at hone cylindrene. Som I beskriver stemplerne bør de udskiftes, ellers er næste skridt er at stemplet i nr.2 cyl. taber skørtet.
Hvis krumtapsølerne er pæne og indenfor tolerancerne skal den bare have nogle nye lejepander.
Hvis ventilsæderne er pæne kan i nøjes med at slibe ventilerne, er ventiler og sæder meget pæne gør I ingenting.
Det kan næppe betale sig at få udført en decideret hovedrep. med cylinderboring, flugtboring af lejer ny krumtap eller slibning af den gamle samt alt det andet der kommer til, det er rævedyrt her i landet, så bør I nok overveje en ombytningsmotor fra et specialfirma i England.
Jeg har netop i aften prøvestartet min 2½l n/aD efter at have skiftet stempler og plejllejer i den, mens den lå i bilen.

Med 88"er hilsen
Peter
Index
11977: sv: sv: 2,25d ventiler/stempler (04-12-2003 08:32:15) (svar på 11975)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

ja, altså undskyld at jeg spørger, men hvilken undersøgelse ligger der til grund for at bruge en 3 hovedlejet blok til fiskeri, istedet for at for renovere den og køre rigtigt mange kilometer igen. Det forekommer mig at være lidt "ammestuesnak" og "jeg har hørt en sige at de dér gamle LR-motorer; se dét er noget rigtigt lo..". Der har kørt og der kører stadig tusindvis af gamle Land Rover motorer idag; så til jer Pernille & Arthur, bare se og kom i gang med at renovere den. Eks. koster en boring af 4 huller, ca. 2000,-, ét stempel med ringe, ca. 200,-
Ellers, Peter, har du ret i dine betragtninger/råd.
Mit indtryk var forøvrigt også, at det kunne være "sjovt" at gøre det selv, selv.... Det er jo (for?) nemt bare at købe en ny...

Med bedste "klø på" hilsener.
Verner / 451.
109" fiskerbåd! - STW- 1972 - 2,25 benzin 3-hovedlejet!, boret op til 2,3!, renoveret i foråret 2003, og powered by Automotive motordele + "good luck".

PS. Det er ellers nemt at score "sild" med en 3-hovedlejet SIII. ;-)
Index
11983: sv: sv: sv: 2,25d ventiler/stempler (04-12-2003 13:23:48) (svar på 11977)
Peter Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.49.33)
Hej Verner.

Nu var emnet jo dieselmotorer og ikke benzin-,som det fremgår af mit indlæg har jeg lige været operationen igennem. Stemplerne kostede mere end 200,- stykket, de kostede mere end det dobbelte (stemler,plejllejer og pakningssæt kr. ialt 2.600,-)hvilket jeg ikke anser for at være urimeligt.
Du har ganske ret i at mange 3 hovedlejers motorer kører flere hundrede tusind.Men fælles for dem er nok at de køres på den måde de er konstrueret til for 40 år siden, og det kørselsmønster er jo nok ikke det der er fremherskende i trafikken idag. Se bare hvor mange der i dette forum efterlyser mere "power".
Afslutningsvis vil jeg give udtryk for den mening at ændringen fra 3 til 5 hovedlejer blev foretaget for at forbedre motorens holdbarhed, ydelsen blev jo ikke øget

Med de bedste 88"er hilsener.
Peter
Index
11984: sv: sv: sv: sv: 2,25d ventiler/stempler (04-12-2003 14:16:25) (svar på 11983)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
hej igen, Peter.
Jo, det jeg mener er bare: Det er jo let at sige at man så skal "smide" blokken ud, da den ikke egner sig som kraftværk til Land Rover'en. Med det Pernille & Arthur siger, lyder det jo som om den har kørt fint i forvejen, så den kunne sikkert (billigt) bringes til at trille 10 år mere på samme motor. Charmen; som du også kender fra din 88", ved at have en gammel vogn, er jo også det at man (og de nærmeste medbilister:-) slapper lidt mere af i trafikken.

Det er da rigtigt, det med power, men det ville det jo så heller ikke give ved at finde en 5-hovedlejet.

Jeg synes stadig at Pernille & Arthur skal gå videre med det de har, og skulle de (i) fortsætte med Land Rover, så finder i stille og roligt ud af om der skal ændres ved "kareten".

Næh, til forskel fra visse "risraketter", kan man kan lave meget Land Rover-motor for 5000,- :-)

Selv 109" hilsener hérfra.
Verner / 451.