tilbage

Land Rover Forum  

Index
119998: Snekæder? (30-01-2012 21:49:29)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hvis man nu skal anskaffe sig et sæt snekæder med 1'ste prioritet på pris og derefter holdbarhed. Sådan at man er sikret at kunne komme igennem hvis vi nu skulle ende med at få vinter alligevel.

Hvad kan så anbefales? Jeg er åben for navnkundige forhandlere som Thansen og det der er værre. Bare kæderne ikke smuldre mellem fingre på en på vej ud af butikken.

Jeg har en bil stående på de værste MT "Safari" dæk man kan tænke sig at trille ud på vejen med i glat føre for tiden.
5+ år gamle for brede MT dæk er ikke gode i fedtet føre!

Hilsen
Jens
Index
119999: sv: Snekæder? (30-01-2012 22:38:32) (svar på 119998)
Anders Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.101.10)
Jeg tror du vil være væsentligt bedre stillet med nogle ordentlige vinterdæk end med et sæt snekæder i det vintervejr Danmark plejer at byde på.

De sidste par vintre har jeg kørt rundt med snekæder og sneskovl bag i bilen, men har endnu kun haft brug for skovlen, har altid kunnet trække mig fri på et sæt gode vinterdæk og ikke haft behov for kæderne..

Dine medtrafikanter vil elske dig for at du kan styre bremse når andre gør det, medmindre du da har tænkt dig at køre med kæder på alm våd/glat landevej også :-)

P.S. Hvis du kun har tænkt dig at tøffe rundt udenfor offentlig vej, så se bare bort fra mit øfferi omkring vinterdæk, så kan vi andre være ligeglade..
Index
120000: sv: sv: Snekæder? (30-01-2012 22:56:24) (svar på 119999)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Helt enig med dig Anders.
Jeg er bare for nærig til at købe vinterdæk til den lige nu hvor vinteren (forhåbentligt) er ved at være ovre og det ikke ser ud til at blive alt for voldsomt.
Normalt plejer jeg at have rigtigt gode vinterdæk.

Så det er noget med at køre granny style på de ringe dæk der er under. Jeg er bare bange for at de kommer til kort hvis jeg skulle finde mig selv på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt med dæk uden trækkraft i sneen.

Det vi snakker om er situationer som vi trods alt stadig kan risikere resten af sæsonen med 10-20 cm sne hvor man mere eller mindre har vejen for sig selv :-)
Det kan man vel også kalde en form for offroad, når man skal skovle for at komme ned til den.

Hilsen
Jens
Index
120002: sv: sv: sv: Snekæder? (30-01-2012 23:20:43) (svar på 120000)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.43)
Hvis du ikke vil investere i et sæt General Grabber, der også er et udmærket vinterdæk, så tag den kollektive trafik i stedet for at skøjte rundt på dine MT'er.

Snekæder er lidt overflødigt i DK, men du kunne måske vaske dækkenes trædeflade med motorrens, så du får lidt mere greb pga det rå gummi...
Index
120007: sv: sv: sv: sv: Snekæder? (31-01-2012 08:21:50) (svar på 120002)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
He he - jeg må jo tage mine klaps som en mand nu. Jeg plejer at være stor fortaler for vinterdæk selv. Så meget at jeg syntes at de Norske (?) regler der siger at man er forpligtet til at holde ordentlige dæk under sin bil, burde gælde i DK...

Jeg vil prøve den med motorrens i første omgang.

Hilsen
Jens
Index
120030: sv: sv: sv: sv: sv: Snekæder? (31-01-2012 20:10:22) (svar på 120007)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.148.130)
Hej alle,

Med fare for også at anbringe r.... i klaskehøjde, syntes jeg nu at dit sprøgsmål var meget relevant og har selv søgt efter snekæder til dæk i str. 245/75-16 med en pris i den billigere ende.

Jeg har rimelige vinterdæk på (BFG AT der er er mærket med bjerg og snefnug - ved godt det ikke er et super-lamel-is-dæk, men alligevel...). Men havde en oplevelse sidste år hvor jeg satte mig fast på vej hjemmerfra (kørte i sne til lige omkring kofangeren). Det tog mig 45min at grave mig fri... Da jeg vendte om sad jeg fast i mine egne spor retur...Bliv hjemme vil nogen måske sige... Men der kan jo opstå situationer hvor man er NØD til at kunne komme ud - eller i hvertfald forsøge. Hvis et par kæder så kan give de sidste 15% det kræver at få en "mavelandet" RRC fri hurtigt er de pengene værd. (ja ja ja, så ringer man efter en PMV hvis det er så slemt og bla bla bla... men mener nu nok at vi kan komme omkring hvis man tager marker med som "bred rabat...") :-)

Ret mig gerne hvis der er nogle der har erfaringer med kørsel med kæder og kan fortælle at de slet ikke virker!

Altså, tilbage til emnet - forslag til prisbillige og fornuftige snekæder i størrelser andet "borgergrydesko"?

Bedste Rover hilsner

Rasmus
#6666

Index
120031: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Snekæder? (31-01-2012 20:33:42) (svar på 120030)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
OK, så...

Mine erfaringer med snekæder: alle hjul, der er træk på, skal forsynes med snekæder, altså på fx en Defender hele vejen rundt! De er fortræffelige i løs sne, fastkørt sne, is og MUDDER; men så er det også sagt, hvis vejen er delvist ryddet, så er det af med kæderne, da sliddet på dem vil være ekstremt og kørselen vil være særdeles ubehagelig over 30 km/t.

Fire gode AT dæk vil normalt kunne redde en ud af de fleste vanskeligheder; jeg har selv halet adskillige borgergryder, varevogne og andre vinterføreuegnede køretøjer ud af vanskelighederne med gode standard Michelin-dæk som dækmontering.

Jørgen Lundrup
Index
120032: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Snekæder? (31-01-2012 20:33:43) (svar på 120030)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
OK, så...

Mine erfaringer med snekæder: alle hjul, der er træk på, skal forsynes med snekæder, altså på fx en Defender hele vejen rundt! De er fortræffelige i løs sne, fastkørt sne, is og MUDDER; men så er det også sagt, hvis vejen er delvist ryddet, så er det af med kæderne, da sliddet på dem vil være ekstremt og kørselen vil være særdeles ubehagelig over 30 km/t.

Fire gode AT dæk vil normalt kunne redde en ud af de fleste vanskeligheder; jeg har selv halet adskillige borgergryder, varevogne og andre vinterføreuegnede køretøjer ud af vanskelighederne med gode standard Michelin-dæk som dækmontering.

Jørgen Lundrup