tilbage

Land Rover Forum  

Index
120205: Jokkmokk .. en lille hilsen (04-02-2012 19:55:39)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.196.91.210)
En lille hilsen fra det kolde nord..

Verner og jeg er i Jokkmokk (til marked) og har været her et par dage .. under årets kulderekord.
Kulden er en kæmpe udfordring og vi bliver testet til grænsen. Temperaturen har igennem de sidste 3 døgn ligget imellem -35c og -42c. Vi opgav at campere ved -25c længere mod syd. Vi kunne nok klare et par grader mere men problemet er at det er umuligt at forudsige hvordan natten bliver – så det ligger altså lidt i den farlige ende.

Intet virker og alt går i stykker ved disse temperaturer. Bremserne hænger, dørene vil ikke lukke, kabinen kan ikke holdes varm (selvfølgelig ikke), ledninger splintrer og kortslutter og gearkasserne er træge som var de fyldt med karamel. Men værst af alt er, at vi virkelig har problemer med at starte bilerne. Jeg har to rimelig friske batterier på 90+ amh men det har ikke været nok til at starte bilen. Der skal varme til og da mit ellers nye dieselfyr strejkede var gode råd dyre. Umiddelbart tror vi dog at det skyldes en anelse frost grøde I kølevæsken så efter vi har øget koncentrationen af kølervæske så starter det igen – selv ved -40c. Verners 110 starter heller ikke uden varme og dypkogeren brændte af en af de første dage. Han skal altså trækkes igang ved de lave temperaturer .. hvilket kun gør det endnu mere vigtigt at mit fyr starter.

Men, vi er ikke de eneste. Stort set alle andre turister som er kørt hertil må have hjælp til at komme videre. Togdriften er stoppet på grund af kulden og der er lidt panisk stemning blandt nogle. Man kunne godt tjene en skilling vil at hjælpe folk på vej I deres biler - men vi har nu gjort det med et smil istedet og nydt at kunne være til hjælp. De lokale smiler af alle os turister og kobler bilens dypkoger til 220v hver gang de standser. Hos købmanden, på skolen osv. Der er strømudtag over alt.

Markedet er slut og vi diskuterer nu hvad vores held kan bære. Skal vi blive her I det kolde nord eller er vi nødt til at trække lidt sydpå for at være sikker på at bilerne kan bringe os hjem ved egen hjælp ..?

Nyd varmen derhjemme i DK …

Lars og Verner
Index
120206: sv: Jokkmokk .. en lille hilsen (04-02-2012 20:13:47) (svar på 120205)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.49)
TAG FOTOS... vi VIL se billeder i OASEN.

Husk at bære kamera og batterier tæt på kroppen og under jakken....

GOD tur og TAK for situationsmeldingen!
Index
120207: sv: Jokkmokk .. en lille hilsen (04-02-2012 21:17:33) (svar på 120205)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Hvor ER det cool! (sorry)
Glæder mig til at se billeder - og at høre om selve markedet!
Saml gerne en liste med frost tips til os andre.
Er det benzingenerator med 220V dypkoger der vil være det smarteste og mest driftsikre?

Fortsat god tur!

Hilsen Michael Nielsen
Index
120210: sv: sv: Jokkmokk .. en lille hilsen (04-02-2012 21:31:56) (svar på 120207)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 176.21.138.86)
Ja, så skal vi andre jo ikke beklage os, vores -15 gr. er nok til at gøre livet lidt besværligt. Jeg vil slet ikke tænke på hvordan min 88" vil opføre sig i -35 gr.


Citat: "Er det benzingenerator med 220V dypkoger der vil være det smarteste og mest driftsikre?"
Den skal man jo også kunne starte i frosten ;-)

Med 88" 200 TDI hilsen
Peter

Index
120230: sv: sv: sv: Jokkmokk .. en lille hilsen (05-02-2012 11:23:54) (svar på 120210)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.108.97)
Ja, den skal da også kunne starte. Men da dens masse og væskebeholdning er blot en brøkdel af en bilmotors er den jo noget lettere at varme op og drive rundt. Og så er det endda ofte håndstart så der er heller ikke noget batteriproblem (nogle har så måske et overarmsproblem men det har jeg tilladt mig at se bort fra). Den kan ovenikøbet måske i visse tilfælde overnatte varmere end udenfor (under hunden inde i teltet?).

Michael
Index
120432: sv: Jokkmokk .. en lille hilsen (08-02-2012 23:44:00) (svar på 120205)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Hej Lars
Er lige kommet hjem fra genneralforsamling og så at din bil holdt hjemme i gaden. Den så ikke ud til at have lidt overlast. Så velkommen hjem i varmen, ser vi dig nu i shorts og tshirt i Amagercentret en af de kommende dage?
Mvh Bill