tilbage

Land Rover Forum  

Index
120920: Ingen forvarmer (19-02-2012 18:58:15)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.36.145)
Kære forum

På min SIII 2,25 d er forvarmeren holdt op med at virke.

Efter at have læst tidligere indlæg om samme emne her på forummet har jeg startet med at konstatere, at der ikke bruges strøm, når nøglen sættes i forvarmerposition. Så det er altså ikke bare kontrollampen, der ikke virker.

Det er en ex-mil, så der er ikke noget relæ på.

Så har jeg - med nøglen i forvarmerposition - målt fra modstanden på torpedoen og igennem alle gløderør ved at sætte een måler på der og den anden måler på stel (motorblokken lige ved siden af der, hvor serieforbindelsen ender). Der er fuld spænding på frem til sidste gløderør. Når nøglen drejes til 0-position, er der ingen spænding.

Efter min logik, er det ikke ikke oppe ved nøglen, den er gal. Og der er heller ikke gået et eller flere rør, så havde der ikke været spænding på ved det sidste gløderør i serieforbindelsen. Eneste bud er, at der ikke er ordentlig forbindelse, hvor serien ender på motorblokken. Derfor har jeg renset denne forbindelse, men det virker stadig ikke.

Er der nogen, der har prøvet noget lignende eller har et bud?

MLRH

Esben
Index
120921: sv: Ingen forvarmer (19-02-2012 20:31:05) (svar på 120920)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Hvis der er spænding på over alle gløderør så burde de jo også varme??
Med mindre der er lavet "ny" ledningsføring med parrallel forbindelse i stedet for serieforbindelse.
Bliver formodstanden varm ved forvarmning?? Det burde den!
Er der en ordentlig stelforbindelse på motoren??
Index
120923: sv: Ingen forvarmer (19-02-2012 21:29:05) (svar på 120920)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.214.209)
Hej Esben

Jeg tror dine gløderør er brugt op!

Hvis der er spænding over gløderør, men og der ikke løber nogen strøm er modstanden uendelig = afbrudt forbindelse.

Gløderør skal have en ret lav modstand målt i ohm ml. tilslutning og stel.

Jeg har lige selv skiftet alle 4 på min SIII - alle 4 var afbrudte.
Jeg tror, at jeg holdt forvarmen tændt for længe en af de kolde dage. Min har ingen automatik på forvarmetiden.

De er også lette at teste med et startkabel og på batteriet når de er skruet ud. Vær varsom ved af og på montering - på min skal de kun spændes med ca. 15nm = næsten ingenting, og de knækker let.

God fornøjelse
/bjarke
Index
120925: sv: sv: Ingen forvarmer (19-02-2012 21:38:26) (svar på 120923)
Bjarke Søgaard #8621, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.214.209)
Måske snakker jeg varm luft - min er med parallelforbundne gløderør og 12V direkte over med et relæ. Rørene er 11V.

Du skal nok ikke teste ca. 3V rør direkte på batteriet. :-)

/bjarke
Index
120941: sv: sv: sv: Ingen forvarmer (20-02-2012 11:05:22) (svar på 120925)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 194.138.39.54)
Hej I forum.

Jeg har flere gange afprøvet de 3V "grisehale" gløderør med 12 V batteri.
Jeg dypper "grisehalen" ned i diesel så den er våd og giver den kun lige strøm til den afgiver en tynd røgsøjle ( ca. 1 - 2 sekunder ikke mere)og så skulle de virke. Men det er set at de knækker/smelter de særeste steder, især den lille skrue der skrues på i toppen kan få gløderørets ledninger indeni til at knække/vrides over. Så mål med en kortslutningsmultimeter at der er forbindelse igennem polerne på gløderøret. På mit gamle multimeter er der en funktion til at måle kortslutning/gennemgang i poler/ledninger.

Claus
Index
120960: sv: sv: sv: sv: Ingen forvarmer (20-02-2012 19:17:14) (svar på 120941)
kenneth rahbek løfqvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.163.142.122)
hvis du skruer ledningen af i toppen af gløderøret og måler gennemgangen i hver enkelt rør er de højest sansyneligt stået af har købt 4 stk til min discovery det kosted 20 pund plus 5 i fragt så 212.5 kr for 4 stk . det har den nok godt af mvh kenneth
Index
120972: sv: sv: sv: sv: sv: Ingen forvarmer (20-02-2012 20:35:32) (svar på 120960)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.180.7)
Er lidt forvirret over beskrevne diagnosticering. Men uanset om der er tale om serieforbundne- den gamle og originale type eller der er konverteret til de nye med massiv-ende, skal ledningsforb. afmonteres for at finde skurken. Er der tale om den gamle grisehaletype, kan det ses på tråden modsat niplen om den er brændt over; mht. massivendetypen må der ofte gennemgangsmåler på. Kan også være tændingskontakt der er brændt af. Dog er gløderør til SIII anden type end til Disco-very.
Index
121686: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ingen forvarmer (10-03-2012 09:04:39) (svar på 120972)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.36.145)
Opfølgning: det viste sig, at mit måleinstrument (et billigt et) gav en fejlvisning. Jeg brugte i stedet en prøvelampe, og det afslørede hurtigt, at fejlen lå i det sidste gløderør i serieforbindelsen. Nyt i, og det virker igen!