tilbage

Land Rover Forum  

Index
12097: Varmeapparat (12-12-2003 21:05:14)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 194.255.38.37)
Jeg har en 110" der ikke laver meget varme til kabinen.
Hvad kan årsagen være? Er varmeapparatet defekt ?. Eller skal systemet ud luftes ?.
Er der nogen af jer der kender til problemet, vil jeg være glad for at få input.

mvh. René
Index
12102: sv: Varmeapparat (12-12-2003 23:46:54) (svar på 12097)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.31.87)
Jeg ved en ting: Da jeg brændte min sidste dieselmotor af var der ingen varme i kabinen. Og det var fordi der ikke var vand nok på kølesystemet. Dumt. Men den motor var nu nok færdig i forvejen.

Så tjek lige vandniveauet.
Index
12103: sv: Varmeapparat (13-12-2003 09:42:09) (svar på 12097)
Vagn Altmann #4361, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.118.222)
Ud over vandstanden er det værd at tage themostaten ud og prøve den i en kasserolle på komfuret. Min begyndte allerede at åbne ved ca. 60 grader, og lukkede aldrig helt.
Ny thermostat fra Midtjysk til ca. 72 kr. Nu kan man virkelig mærke den varme luft.

hilsen

Vagn
Index
12104: sv: sv: Varmeapparat (13-12-2003 11:46:50) (svar på 12103)
Gertrud Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.41.106)
Hvor sidder termostaten, og hvordan virker den i forbindelse med 110'er varmeapparatet? Jeg har en Serie III (1982) med et 110'er varmeapparat, som pt ikke virker.
Tak for hjælpen
MVH Gertrud, #5346
Index
12105: sv: sv: sv: Varmeapparat (13-12-2003 23:18:29) (svar på 12104)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.97.87)
Hej Gertrud,

Termostaten sidder på motorblokken ved vandpumpen - i et "hus" af aluminium - hvordan det lige ser ud på en SIII'er ved jeg ikke præcist.

Termostaten regulerer kølevandets temperatur, og åbner/lukker afhængigt af kølevandets temperatur - er vandet "for koldt" er den lukket indtil vandet bliver "for varmt", og så åbner den. Den fås med flere åbningstemperaturer bl.a. 82 gr., alt afhængig af bil og land (Grønland/Sahara).

Den kan være defekt på 2 måder - enten lukker den ikke, og så bliver vandet aldrig rigtigt varmt, eller også er den lukket hele tiden, hvilket kan føre til overophedning.

Der kan være flere grunde til, at du ikke får varme på:

- din termostat er defekt, så den står åben hele tiden
- der mangler vand på bilen
- varmelegemet er blokeret/en slange er kollapset indvendig
- der er luft i systemet

Prøv evt. at søge i forumet under termostat.

God jagt på fejlen!

Ib - 3662 - Odder
Index
12109: sv: Varmeapparat (14-12-2003 15:36:33) (svar på 12097)
Verner 4586 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.165.122)
Hej Gertrud

Virker blæseren til varmeapperatet?

Jeg har lige med stor fornøjelse sat et nyt (brugt) varmeapperat i min 110", resultat, masser af varme.
Købt via Rover Børsen, 500,-kr, skiftes let på en time.

Mvh

Verner
4586
Index
12110: sv: sv: Varmeapparat (14-12-2003 18:36:13) (svar på 12109)
Gertrud Jensen #5346 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.41.106)
Hej Ib og Verner
Jeg forstår stadig ikke helt hvordan termostaten på motorblokken kommer ind i billedet i forbindelse med varmeapparatet...Jeg vil være meget glad hvis I vil forklare mig princippet i varmeapparatet - hvis det altid gennemstrømmes af varmt vand når motoren er varm, hvordan leverer blæseren så kold luft om sommeren, når man ikke ønsker varme? Blæseren virker ikke. Problemerne viste sig efter en reparation som involverede åbnet instrumentbræt så jeg håber på at det er her fejlen er sket. Viserne for tankmåleren og temperaturmåleren stod af ved samme lejlighed. Hvis det ikke er et lokalt elproblem, så er jeg så uheldig at have fået et "Kinder-æg"... hele tre ting på én gang!
Tak for hjælpen.
MVH Gertrud
Index
12116: sv: sv: sv: Varmeapparat (14-12-2003 20:45:20) (svar på 12110)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.244.7)
Hej Gertrud,

Varmeapparatet gennemstrømmes ganske rigtigt altid af varmt vand fra kølesystemet.

Termostaten sørger for at temperaturen på vandet i motoren holdes på et vist niveau, og åbner lukker efter behov - og er termostaten ved en fejl altid åben, så når vandet aldrig at blive rigtigt varmt - det bliver bare kølet ned af køleren...

Spjæld(åbne-/lukkeklapper...) i varmeapparatet regulerer om det skal være varm eller kold luft - blæseren regulerer mængden af luft.

Da din blæser ikke virker og instrumentbordet har været åbnet, er det nok der fejlen skal søges.

Og da tankmåler og temperaturmåler er stået af, er det nok en +forbindelse, der er gået/faldet af (grøn ledning..?) - check lige sikringerne før du skiller noget ad - få fat på et el-diagram, hvis du selv har mod på at fejlfinde - ellers tag fat i en der ved lidt om el i biler...

Jeg håber at forklaringen har kastet lidt mere lys over tingene!

Ib - 3662 - Odder
Index
12122: sv: sv: Varmeapparat (15-12-2003 11:39:18) (svar på 12109)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.235.161)
Tak for svarene alle sammen.

Nu tror jeg at vi nærmer os sagens kerne, men hvorfor skiftede du varmeapparat Verner. Hvordan fandt du af det ikke virkede ?.
Jeg har endnu ikke haft tid til at gennemskylle varmeapparatet. Termostaten blev skiftet for et halvt år siden, men derfor behøver den selvfølgelig ikke at virke rigtigt.

Et andet problem er ved landevejs kørsel når temperaturen op på midten, men i terræn stiger temperaturen ikke så det er faretruende men væsentlig højere. Er det køleren der ikke er nok gennemstrømning i, eller har I en ide til hvad det kan skyldes ?. Jeg har snakket med andre om problemet men de oplever ikke nogen temperaturstigning ved terræn kørsel.

m.v.h.

René
Index
12132: sv: sv: sv: Varmeapparat (15-12-2003 17:53:29) (svar på 12122)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.165.122)
Efter at have læst svar og spørgsmål igennem er jeg ikke i tvivl om at det er et strøm problem I har, så er det blot at gå alle forbindelser og sikringer igennem. Jeg skiftede varmeapperat fordi blæseren var stået af, selve varmeapperatet virkede sikkert udmærket, og det har jeg liggende hvis I er interreseret i at hente det.

Mvh
Verner 4586.