tilbage

Land Rover Forum  

Index
121541: Startproblemer Defender (06-03-2012 18:51:51)
Bent Frode Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.49.10)
Hej,
Jeg søger ideer til løsning af følgende startproblemer med Def90'' årg2005:
Tændingsnøgle drejes frem til punkt hvor instrumentbræts kontrol og advarselslamper lyser: der mangler lys i 2: motor-check-kontrol og gløderør.Hvis jeg drejer nøgle helt og turner startmotor vil den ikke starte.
Jeg drejer så nøgle tilbage til udgangsstilling og drejer igen frem til instrumentbræt lyser op. Dette gentager jeg (mange gange)indtil de 2 ikoner lyser op som de bør og jeg hører et meget svagt 'frrmp' relæ-agtig lyd. Når jeg så drejer nøglen helt kan den starte.
Øvrigt symptom: når de 2 ikoner ikke kommer frem og jeg drejer nøglen til startklar position drøner termometernålen helt op i det røde felt.
Min flinke mekaniker har allerede skiftet bundstykket i tændingslåsen, men det gjorde desværre ikke tricket, så medmindre det lynhurtigt er blevet defekt er det ikke løsningen. Ovenstående sker kun af og til men idag begge gange jeg skulle starte, så det er ikke holdbart.
Nogle af Jer der har gode billige ideer?
Index
121560: sv: Startproblemer Defender (07-03-2012 09:47:45) (svar på 121541)
Ole Rasmussen 2919 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.128.89.86)
Jeg har desværre kun nogle gæt.
Jeg vil gætte på, at det er stelforbindelsen til motorstyringen under højre forsæde.
Prøv evt. at måle spændingsforskellen mellem batteriets minus og stelledningen til ECU'en.
Alternativt en fejl på i strømforsyningen til ECU'en prøv at måle den når nøglen bliver drejet.

Hilsen
Ole
Index
121580: sv: sv: Startproblemer Defender (07-03-2012 19:07:04) (svar på 121560)
Bent Frode Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.49.10)
Hej Ole,
Jeg formoder ECU også betegnes ECM = Electronic Control Module?
Jeg synes det lyder som en god mulighed at det er den der fejler af og til. Den lyd jeg beskrev der kommer nogle gange når systemet kommer til hægterne og giver start, kan godt komme fra ECU'en/ECM'en under højre sæde. Tak for tippet.Mvh Bent F.
PS, hvis der er andre der har en ide er jeg stadig åben for det.
Index
121602: sv: Startproblemer Defender (08-03-2012 10:53:01) (svar på 121541)
Gert Nielsen #8134, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.51.242)
hej Bent
jeg har en 90 td5 fra 2003 og havde på et tidspungt også problemer med at starte. så var der en frisk sjæl her på forum der sagde at jeg skulle prøve at skifte batteri i min fjerbetjening . og det virkede men jeg har ikke nogle ide om at det er løsning på dit problem .bare et input herfra blink og vink Gert