tilbage

Land Rover Forum  

Index
121864: for høj kulilte nivau ! (15-03-2012 15:34:53)
Lars Rasmussen #8250, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.27.20.61)
Døjer stadig med for høj co på rrc v8 Efi - er meget fin ved normal tomgang, men stiger til 0,7 % ved forhøjet tomgang. Stort set alt er skiftet - olie, filtre, tændrør, tændkabler, lambda sonder, katalysatorer - udstødning gennemgået - indsugning renset, men intet hjælper
Ved snart ikke hvad det ellers kan være - nogle gode råd ??
Index
121872: sv: for høj kulilte nivau ! (15-03-2012 19:41:22) (svar på 121864)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Er du sikker på at udstødningen er 100% tæt?

Jeg bøvlede engang med det, hvor det var udstødningen der trak falsk lift ind
Index
121874: sv: for høj kulilte nivau ! (15-03-2012 20:08:18) (svar på 121864)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.185.153.134)
Hvad er mængden af HC ? (uforbrændt benzin).
Hvad med o2 ?
Index
121875: sv: for høj kulilte nivau ! (15-03-2012 20:16:56) (svar på 121864)
lars rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.27.20.61)
Udstødning er 100% tæt - mht til de øvrige tal ved jeg kun at de er som de skal være og at det kun er co det er galt med
Index
121889: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 10:03:13) (svar på 121864)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars

Jamen 0,7% hvad er der galt med det, hvad er den da i tomgang ? 0,7% er da helt ok. Den kan da ikke køre på luft alene ;-)

Mvh Per
Index
121893: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 12:19:32) (svar på 121864)
lars rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.220.143)
Jeg kan kun være enig, men det er synsmanden ikke.
- har bidt i det sure æble og bestilt tid på værksted - det her er ud over mine evner.
Index
121898: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 14:07:17) (svar på 121893)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars

Der er kommet nye her i 2012, men det gælder jo ikke alle biler, der er forskellige grænser efter hvor gammel bilen er,

På ældre benzinbiler foretages miljøtesten ved, at kulilteindholdet i udstødningsgassen måles i tomgang.

Kravet er afhængig af bilens første registreringsdato (se registreringsattest).
01.10.1986 eller senere maks. 3,5 %
Før 01.10.1986 maks. 4,5 %
Før 01.10.1984 maks. 5,5 %
Før 01.10.1971 maks. 7,0 %

0,2 eller 0,3 grænsen for hurtig tomgang, gælder fra en given dato, og kan jo ændre på det bilen er konstrueret til at køre med, så din synsmand har misset en dato mellem 1986 og 2012.

Mvh Per
Index
121900: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 14:18:49) (svar på 121898)
Lars Rasmussen #8250, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 95.209.220.143)
Min bil er fra 1992 og så er det vel 3,5 % ?
Index
121901: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 14:39:59) (svar på 121900)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Ja det mener jeg, jeg nægter at tro at den nye regel, går tilbage og tager biler med der er tyve år unge, men jeg kender ikke skæringsdatoen der ligger et sted mellem 1986 og 2012, at den skulle gælde for en 92er det tror jeg ikke på, har lige fået synet min 90" 3,5 fra 87 med 3% i kulilte uden rynket bryn, jeg syntes du skal få ham din synsmand til at fortælle dig hvilken årgang den nye regl går tilbage til, hvis den er gældende for alt fra 1986 og frem så er der ikke brug for en trængselering og ekstra spor på motorvejen, for der er rigtig mange biler der aldrig vil komme til at opfylde de krav, det er de simpelthen ikke konstrueret til at kunne opfylde.

Så tal med synshallen inden du du køre på værksted.

Mvh Per
Index
121902: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 14:50:43) (svar på 121901)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.251.168)
Co`en for RRC-EFI skal ligge indenfor 0,5-1,0% og skal måles i tomgang.
Det er, som Per poienterer, selvfølgelig værdien for pågældende årgang der tæller.
Lidt betænkeligt det efterhånden er den pågældende synsmands scheisshause-ideer der tæller frem for videnskabelighed. Find en anden synsplads.
Index
121903: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 14:51:06) (svar på 121900)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.163.162.229)
For mig at se, er spørgsmålet om bilen er udstyret med en trevejskatalysator eller ej.

Hvis den ikke er - passer det med det Per tidligere har skrevet.

Er den udstyret med en trevejskatalysator er grænsen 0,5% i tomgang og ved hurtig tomgang er grænsen 0,3%.

mvh
Eddie
Index
121905: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (16-03-2012 16:20:59) (svar på 121903)
Jan Due Andersen #8191, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.178.251)
Hej

Såvidt jeg husker skulle alle biler over 2,0 motor have kat efter 1. Oktober 1989, ellers kunne de slet ikke registreres. Så den er nødt til at have kat og kører så efter den lave værdi i co

Hilsen Jan
Index
121920: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (17-03-2012 07:16:05) (svar på 121905)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.34.171)
Ja men hvis bilen er lavet i 1992 til at have en co på 1% i tomgang. er det ikke rimeligt at man 20 år efter forlanger den skal kunne køre med 0,2%

den kom cat på alt i 89/90 2,0L og opefter kom først 2,0 L og nedefter senere, men i starten kørte de ikke med under 1% og da slet ikke med 0,2%.

F.eks skulle en Ford Escort XR3i fra 84 køre med 0,5% UDEN cat det var den konstrueret til, den kørte med luft benzin forhold på 21 til 1
Cat biler køre med 14 til 1, det taler jo næsten for sig selv.

Og jeg mener ikke man kan forlange værdier der ligger under modellen og årgangens fabriksspecifikationer.

Nede i EU er de sikkert ikke klar over der stadig tøffer 20-30-40 år gamle biler rund på vejene, og der er nogen der syntes det er vidunderligt.

MVH Per

Index
121928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (17-03-2012 14:56:44) (svar på 121920)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.231.146)
I værkstedsmanual for Disco I V8i 1995-99 står der 0.5-1.0% CO, der skeles ikke til kat ell. ej. Dog står der tillades +- 0.25% hvis lambdasonde er den tidlige type uden forvarmning. Måske er dette netop problemet med høj CO.
Ellers prøv at rense krumtapsventilation og tilhørende oliesier og kontroller slanger og dennes indsugningsfilter.
Index
121955: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau ! (18-03-2012 20:22:46) (svar på 121900)
Søren Ignaz medlem 6905 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.34.97)
Hej Lars

3 ting_:
1. Er du sikker på din bil stadig har kat - og den virker?
2. Find en synsmand med forstand på ældre biler - de findes
3. Kør din bil rigtig grundigt varm i motor - helst via motorvejskørsel så din forbrænding er så ren som muligt.

Meld gerne tilbage hvad det endte med.

Tak

LR hilsen