tilbage

Land Rover Forum  

Index
122001: Ladetryk (21-03-2012 07:30:32)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Nogen herinde i forum, som kan fortælle mig hvad turboladetrykket på en 2,5l Td. bør ligge på??? Mlrh Jesper
Index
122002: sv: Ladetryk (21-03-2012 07:35:31) (svar på 122001)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.63.11.206)
0,7Bar vil den ikke lave tryk?
Index
122004: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 08:37:23) (svar på 122002)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Jo, den laver netop 0,7bar, men jeg var bare i tvivl om hvad den skulle stilles på, så ikke der "ryger" en toppakning.
Index
122010: sv: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 16:22:44) (svar på 122004)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Hvordan er ladetrykket på en 300tdi så?
Index
122011: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 16:27:27) (svar på 122010)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.53)
Ladetrykket på 300TDI er ca. en (af de) bar(e)
Index
122014: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 17:07:51) (svar på 122010)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.236)
I følge Land Rover Danmark er ladetrykket på en 300 TDI mellem 0,98 og 1,07, har jeg fået oplyst, ved og skrive til dem.
Index
122015: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 17:11:09) (svar på 122014)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.236)
Egentlig spurgte jeg på min 2,5 Td men der kendte de ikke det nøjagtige tryk, de havde de ikke målt det, det havde de kun på en 300Tdi, men mente, det heller ikke kunne være helt forkert til en 2,5Td, det var steen som svarede mig.
Index
122016: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (21-03-2012 17:40:24) (svar på 122015)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.21)
Iflg. den officielle værkstedslitteratur står der følgende på side 44 i afsnit 19:

Turbo-Charger
make/type Garret T2
maximum boost pressure 48 cm HG ( 9.3 P.S.I.G.) measured at wastegate actuator 'T'piece
Index
122020: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (22-03-2012 11:15:13) (svar på 122016)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Hvem vil lige forklare en uviden person som mig, hvad ladetryk er? :-)

Mvh.

lars
Index
122024: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (22-03-2012 11:55:44) (svar på 122020)
Jesper Larsen #8164, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.120.77.18)
Hej Lars. Som jeg har forstået det er det, det tryk turboladeren laver for at "åbne" en membran i dieselfordelerpumpen, så der bliver givet mere brændstof til dyserne og dermed mere kraft/fart på bilen. Mlrj Jesper
Index
122033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (22-03-2012 15:26:11) (svar på 122024)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.24.129)
Aaaeehh Larsen, ikke helt korrekt. Turboladetrykket er det tryk turboen trykker indsugningsluft ind i motor. Trykkets størrelse styres af wastegaten, en kanal der lukkes op og evt. indsugningsluft lukkes ud til udstødning, dersom ladetryk bliver for højt; det er dog sjældent denne er i anvendelse. Da turboen kan nå op på 100000 omdr/minut og blive meget varm, er det vigtigt der anvendes korrekt motorolie og olieskift-interval
overholdes.
Index
122034: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (22-03-2012 15:40:20) (svar på 122033)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Larsen og Andersen

I har jo lige ret, den membram der sider oven i pumpen er styret af turboen og skal give tilskud, og ja den kan der justeres meget på både for at opnå mere kraft og mindre røg, membramen kan drejes en 1/4 omg og der er et stjernehjul i bunden der kan få et par klik, og en møtrik i toppen der kan drejes et par omg, men husk at mærk alt op så der kan findes tilbage til start, hvis det går galt, skruer man bare på må og få uden system, er man ikke på Verners, men herrens mark ;-)

Per
Index
122038: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: (22-03-2012 17:20:26) (svar på 122034)
(8164) Jesper Larsen. Reg.Ssj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.128.236)
Så har jeg ikke helt misforstået det der sker og der er også monteret intercooler på køretøjet, men det som det hele startede med, var egentligt hvad ladetrykket skulle være, for servicechefen hos land rover danmark mente at det nok skulle ligge på et sted mellem 0,93 og 1,07, det gør det på en 300Tdi, de har så aldrig (ham bekendt) målt på en 2,5Td, men andre ude i landroververden mener det skal ligge på 0,7 bar, så det var bare for at få at vide hvad andre havde det og ligge på og hvad der er "rigtigt" Mlrh Jesper
Index
122035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ladetryk (22-03-2012 15:46:58) (svar på 122033)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Larsen har faktisk lidt ret, trykket fra turboen går også gennem en tynd slange over til pumpen og ganske rigtigt, ved en membran åbnes der for mere diesel, som sammen med den større luft/ilt mængde giver mere kraft i motoren - i forhold til en suge diesel.

Optimering af turboladet motor:
Der kan man montere en ladeluftkøler/intercooler, som køler indsugningsluften, da den efter at have været igennem turboen, har en meget høj temperatur og kold luft indeholder mere ilt end varm luft = mere effektiv forbrænding.
Ladeluftkøleren sænker også temperaturen i forbrændingskammeret så motoren bedre kan holde til den øgede effekt.

Men det viste i jo nok alt sammen i forvejen - men der kommer jo nye til hele tiden. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen