tilbage

Land Rover Forum  

Index
12202: fodbrøndsrustforebyggelse!? (20-12-2003 17:42:02)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hvordan og med hvad beskytter jeg bedst min fodbrønd mod rust ? Indefra såvel som udefra/under.
Jeg har lige skiftet den i den ene side og så gerne at det holder i så lang tid som muligt, så jeg slipper for at rode mig ud i et så bøvlet projekt igen.
Er det i øvrigt nødvendigt at smøre eller lægge gummi imellem alugulvet og de skruer man skruer gulvet fast med? Skruerne er gulfarvede og købt hos MJ.
Og endelig : hvad hedder de dimsedutter der proppes ned i skruehullerne for at skærme/beskytte ovennævte skruer. Der sad(med understregning af SAD) sådan nogle dimser før jeg skilte lortet ad. Nu kan jeg ikke hitte ud af hvad de hedder og hvor de købes ?!?!Juletorsk?Tjoo.....

Go jul
mvh
Nikolai
Index
12204: sv: fodbrøndsrustforebyggelse!? (20-12-2003 18:43:39) (svar på 12202)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Jeg har brugt en meget zink-holdig grunder + autolak (uden at være fedtet med mængden).
Hvis det var de firkantede plugs så kan de have part nr. RTC3744 (der kan være andre muligheder), hvis man er til langtidsholdbare løsninger så kan man bruge rustfrie pladeskruer f.eks. DIN 7981 6,3 x 19 tror jeg nok de hedder.
Jeg har lagt gummi i mellem.
Hilsen Ole

Index
12206: sv: fodbrøndsrustforebyggelse!? (20-12-2003 19:38:44) (svar på 12202)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hejsa Nik`!

Tak for din mail - og ja, selvfølgelig kan jeg da det.

2-3 gange primer/grunder - derefter 1-2 gange enamel/lak - så skulle den sag være kringeling.
Tip: Den famøse plade der sidder skråt fra skærmtop til fodbrønd er årsag til rustangreb på det sted hvor den er monteret til fodbrønd da der samler sig skidt og snavs. En god mulighed for at undgå dette er at du monterer mellemlagsskiver - enten af fiber eller rustfrit stål i en god tykkelse - 0,5 - 1cm - idet der nu er et spillerum nok til at der ikke samler sig noget der.
Efter at du har malet og gjort ved isolerer du ståldelen (fodbrønd) fra aludelen (dørkpladen) med gummi.
Men vigtigst af alt er nok at du jævnligt holder øje med området - for det kan ikke undgås at der danner sig en sø af enten regnvand, sjap fra fodtøjet eller hvad ved jeg i knækket - spul det ud og tør efter - pletmal om nødvendigt med mellemrum - så kan der ikke koges flere julænder på den historie.
Men som nogen vilde hippielignende individer har påstået - så er synet af en rustbunke jo bare tegn på at man er ved at komme i kontakt med naturen for alvor - hvorfor man ikke skal sørge over det - set i det lys , så er det jo bare GROOVIE !!!

VSV - Auto