tilbage

Land Rover Forum  

Index
12164: 80.000 Km. service (17-12-2003 20:00:20)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Jeg har en 90" 2,5 Td5, årgang 2000, som jeg har tænkt mig selv at lave 80.000 km. service på. Jeg havde regnet med at de forskellige service var beskrevet i min workshop manuel, men der står ingenting, jeg har også kikket i min instruktionsbog, og heller ingen ting der.
Er der nogen der ved, om der kan købes en bog, som beskriver de forskellige service, eller er jeg nød til at sende bilen til service hos en Land-Rover forhandler.

Med, gør det selv, hilsen.
Michael Antonsen 5997
Index
12168: sv: 80.000 Km. service (17-12-2003 21:53:40) (svar på 12164)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej med dig!
Håber at vedlagte billede kan hjælpe dig med noget af det.
Giv lige et svar på om det drejer sig om den motor din karet er udstyret med som jeg her via billedet beskriver (jeg har info om andre LR motorer også)
LR sIII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
12173: sv: sv: 80.000 Km. service (18-12-2003 11:39:48) (svar på 12168)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.194.32.211)
Ved nærlæsning af dokumentet, fremgår det, at det drejer sig om en dieselmotor på 85 HK.

Da Defender td5 udvikler 122 HK, kan det næppe være en sådan.

Da sagen drejer sig om en relativ ny Defender td5, henledes opmærksomheden på, at producentens garantiforpligtelser (såvel almindelig garanti, 6 års karosserigaranti samt diverse culance-ordninger) bortfalder, såfremt service-arbejder ved de angivne intervaller, ikke er udført af autoriseret værksted.

Såfremt du alligevel går i gang med opgaven, ønskes du god arbejdslyst;-), og det kunne være spændende at læse om dine erfaringer; f.eks. her på siden.
Index
12175: sv: 80.000 Km. service (18-12-2003 13:03:40) (svar på 12164)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.211.254)
Jeg har selv investeret i en original værkstedsmanual til TD5, og i den findes vedligeholdelses foreskrifter. Jeg har tidligere fået fat i en liste fra en hjemmeside (kan ikke huske hvilken), der helt sikkert kan være til hjælp. Punkterne i denne liste stemmer i hvert fald med, hvad Land Rover foreskriver. Jeg kan ikke vedlægge listen i svaret her (PDF), men kan maile den til dig, hvis du er interesseret. Jeg laver selv service, både de foreskriftsmæssige (40.000 km, 60.000 km o.s.v.), samt halvårlig service (olieskift, smøring m.v.), da jeg synes, man betaler alt for meget for meget lidt i forbindelse med autoriseret service. Jeg bruger kun originale service dele. Jeg har fået foretaget et autoriseret 20.000 km eftersyn indenfor den mekaniske garantiperiode, hvor jeg gjorde mig den ulejlighed at følge med i, hvad værktedet egentlig gjorde - deraf erfaringerne med pris kontra ydelse. Og ja - jeg er villig til at gå på kompromis med de 6 års korrosionsgaranti, for hvor meget er den reelt værd. Jeg checker selv for evt. korrosion hvert halve år, og har endnu ikke set noget korrosion, der ville blive dækket af en garanti (bilen er 3,5 år gammel. God fornøjelse med servicen - selvgjort kan være velgjort.
Index
12177: sv: sv: 80.000 Km. service (18-12-2003 20:51:58) (svar på 12175)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Stefan.
Som Poul Helmer omtaler, drejer det sig om en LR med Td5 motor, og jeg søger primært en liste til at udføre et komplet service, altså både motor, chassic, aksler, bremser etc.

Geert.
Min værkstedsmanual indeholder også et kapitel om vedligeholdelse, men det går mere på check af forskellige ting, olieniveauer, osv. Den indeholder ikke en decideret serviceliste.
Du omtaler en liste som du kan maile til mig, og det vil jeg blive meget glad for.
Min mailadresse er : sunmatic@mail.dk

Jeg er ikke så bange for at miste en eventuel garanti fra fabrikkens side, ved selv at foretage vedligeholdelse/service, en sådan garanti gælder vel kun til 100.000. Min bil er 3 1/2 år gammel og har gået 85000, og det skulle da være som bare pokker, hvis den bøvser inden for 15000 km.

Michael
Index
12183: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (19-12-2003 15:05:42) (svar på 12177)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.194.32.211)
Hej Michael.

Jeg tror ikke at Land Rover's garantiordninger er kilometerafhængig. Min td5 har kørt 133.000 km og jeg fik skiftet en bagdør (som korossions-garanti-sag og vederlagsfrit for mig) for 3 uger siden hos Bilcenteret i Kalundborg. Jeg har endvidere fundet et par pletter mere ved frontrudens "torpedo-beslag); dem har jeg aftale om reperation af ved næste ordinære servicebesøg.
Hvad gør andre Defender td5-ejere:-)???
Index
12189: sv: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (19-12-2003 19:23:37) (svar på 12183)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Hej Geert.
Tak for din mail, med serviceskema til Td5. Nu har jeg noget at lave service efter. Jeg kan se du har fundet den på en hjemmeside som hedder:www.landroverclub.net. Jeg har været inde på denne side og kikke og den er bare god. Så hvis i sidder og keder jer et par timer, skulle i lige kikke nærmere på denne side.


Hej Poul.
Du skriver ikke hvor gammel din Td5 er, er det som om, der er et generelt korrosionsproblem på vores biler, jeg tænker her på galvanisk tæring i døre osv. hvor metal og alluminium rører hinanden. Er der andre her i dette forum som har problemer med deres Td5 ?. Jeg har ingen problemer med tæring på min bil og jeg er godt tilfreds med bilen, både mekanisk og korrosionsmæssigt.


Hilsen Michael 5997
Index
12191: sv: sv: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (19-12-2003 21:21:05) (svar på 12189)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.182)
Hej Michael.
Min Defender td5 er fra februar 2001, og der er en svaghed med de uforseglede forbindelser mellem jern og aluminium.
Ikke noget stort problem, men dog noget at agte på, hvis man ønsker at bevare sin Land Rover i 30 år;-))
Index
12192: sv: sv: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (20-12-2003 10:14:47) (svar på 12189)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.179.80)
Jeg har heller ikke nævneværdige problemer med korrosion - der er dog enkelte steder, typisk ved vinduer og pladesamlinger, hvor der er lidt nogle småbuler, der tyder på galvanisk korrosion. Der er ingen ståldele i nærheden, hvilket er lidt uforståeligt, men galvanisk korrosion skyldes jo spændingsforskelle og dermed strøm, hvilket måske kan forklare, at det finder sted de underligste steder. Jeg har fedtet alle bolte godt ind (dem jeg umiddelbart kunne finde i hvert fald), som forbinder chassis med ramme, ud fra den betragtning, at hvis der skal opstå galvanisk korrosion, skal der være vand tilstede. Hvis man kan forhindre vand på kontaktstederne imellem stål og aluminium, skulle der være en god chance for at undgå korrosion. Samtidig har jeg pladret indersiden af dørene til med Dinitrol - også for at undgå, at vandet kan få lov at samle sig i sprækker m.v. Jeg har på forsøgsbasis forsøgt at installere anoder, d.v.s. zink klodser i dørene, samme princip som på både. Om det virker vil tiden vise - hvis anoderne viser sig at være tærede næste gang jeg checker dem, tyder det vel på, at de virker efter hensigten. Derudover har jeg galvaniserede siderunners + kofanger - galvanisk korrosion vil angribe zink'en istedet for aluminium'et og stålet, der er højere i spændingsrækken end zink. Det tyder da også på, at zinken forsvinder forholdsvist hurtigt, hvor delene er boltet til rammen.
Index
12207: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (20-12-2003 20:00:56) (svar på 12192)
Michael Antonsen #5997, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.196.8.167)
Jeg vil også prøve at bolte zinkklodser på forskellige steder på bilen, hvis det bare har lidt effekt, der et en billig rustforsikring, man kunne måske også bare købe noget zink maling og sprøjte på i et tyndt lag, på de kritiske steder. Men hvis det er så nemt at stoppe korrosion, så var alle biler nok behandlet fra fabrikken.

Hilsen. Michael 5997
Index
12209: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 80.000 Km. service (20-12-2003 20:17:52) (svar på 12207)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Kort svar på annoder - de virker KUN hvis og sålænge emnet er neddykket i vand - og det er en bil jo som hovedregel ikke.
LR sII hilsen Stefan - Skanderborg
Index
12176: sv: 80.000 Km. service (18-12-2003 16:12:27) (svar på 12164)
Henrik Grove #6430, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.62.148.101)
I.flg. min servicebog på en td5 2003 er der 3 års mekanisk garanti og 6 års rustgaranti. Rustgarantien forudsætter et årlig besøg hos Land Rover.
Er man udover de 3 år mekaniske garanti, kan man vel selv lave sin service?