tilbage

Land Rover Forum  

Index
12241: vinter vanskeligheder (23-12-2003 15:04:47)
Michael Hønborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.169.93)
Jeg skriver på vegne af min far.
Han ejer en Land Rover Discovery 2.5 TDI fra 1997.
Af en eller anden grund aflader den batteriet her om vinteren. Han har endda købt et stor og dyrt batteri for at ville sikre sig imod sådanne ting.
Kan det hænge sammen med, at han ikke kører særlig mange km i den om dagen og/eller at han har et dieselfyr installeret?
Den står til opladning hver aften.
Mvh
Michael Hønborg
Index
12244: sv: vinter vanskeligheder (23-12-2003 16:26:10) (svar på 12241)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Efter hvad jeg kan udlede - så giver du selv svaret på problemet - korte ture, dieslefyr, opladning hver aften og så årstiden.
Det bedste I kan gøre er at køre nogle gode lange hyggeture, så batteriet langsomt men sikkert bliver ladet op undervejs - investere i en motorvarmer så oliesuppen bliver medgørlig under koldstart - for hvis der er noget der kan tage pusten fra et batteri så er det startforsøgene.
Ligeledes er det heller ikke heldigt at blive ved med at oplade et delvist fladt batteri, da det vil betyde at cellerne langsomt "dør" -- hvad siger syremåleren?
Et batteris ydeevne daler også i takt med den dalende temperatur
Nu har jeg ikke selv et oliefyr installeret - men havde tidligere et ur installeret - det var hen under vinteren nok til at det betød at øsen ikke havde kræfter nok til koldstart (65Ah) - derfor købte jeg et større batteri en motorvarmer af dypkogertypen og en hovedstrømsafbryder (livrem og seler ???) - men det er nu noget så surt at skulle ringe til chefen for 117ende gang i den uge - at man kommer lidt senere p.g. startbesvær - så dieselfyret har vel også sin skyld for startbesværet - hvilket igen vil sige at jeg foreslår en motorvarmer tilsluttet en timer og stikkontakt.
Og endelig kan der sågar være en hel tredie ting der tapper kræfterne fra batteriet - prøv at gå systemet efter for kortslutninger eller andet sjovt.
God arbejdslyst - og så ved du hvad din papa skal/burde have til jul - en motorvarmer.

Julestarterhilsener Stefan - Skanderborg
Index
12261: sv: vinter vanskeligheder (27-12-2003 12:43:57) (svar på 12241)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.47.146.74)
HEJ MICHAL

det med ikke at kunne starte om vinteren kender jeg god, det med at der ingen strøm på batteriet altså, og skal lade hver anden dag, fordi man køre få kilometer og har oliefyr mv, MEN det løste jeg ved at trægge en tyk ledning direkte fra generatoten og hen på batteriet ..... DET var løsningen på mit problem, men tro mig jeg havde også tjækket alle forbindelser inden, men fant kun ud af at ledningerne fra generatoren er alt for små ( mine føltes godt varme efter en tids forløb og dette indikare at der er stor belastning på dem )..
dette kan du så prøve.

med venlige julehilsner
svåge

GODT NYTÅR TIL ALLE