tilbage

Land Rover Forum  

Index
12253: Korte / lange ture (26-12-2003 19:10:16)
Nis Jørgensen #6278 reg øsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.161.183)
Er efterhånden stødt på en del indlæg hvor der tales om, at man bør undgå de korte ture i dieselbiler.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre forskellige bud på hvorledes en kort tur defineres.
Jeg forstiller mig at hvis blot bilen når normal arbejdstemperatur så er det ok, men dette er måske ikke nok.
Når man er bosat i København kan det jo være svært at få hver tur op over 50-60 kilometer.

Håber at nogen kan hjælpe.

Med venlig julehilsen

Nis Jørgensen
Index
12256: sv: Korte / lange ture (26-12-2003 19:42:14) (svar på 12253)
Stefan Wandel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.193.211)
Korte ture i dieselbiler - ja, det samme gælder for en benzinøse også vil jeg tilføje.
Rent slidtagemæssigt er forskellen ens idet der skal opbygges en oliefilm på de dele i motoren der bevæger sig uanset om det er benzin eller diesel den kører på.
Batterimæssigt har det som tidligere beskrevet i andre indlæg betydning at korte ture er årsag til at batteriet tappes for energi uden at der gives mulighed for tilsvarende opladning svarende til det tabte, derfor vil jeg foreslå en længere tur en til to gange om ugen som minimum. En tur på 50-60km skulle gøre trikket vil jeg da mene medmindre du koldstarter konstant i løbet af ugen - og igen, en motorvarmer afkorter koldstartstiden betydelig så der her kan spares meget energi.
Det jeg bla. definerer en kort tur på er: koldstart - kørsel til bageren og hjem igen - hviletid så motoren når at blive kold igen og oliefilmen render af og ned i sumpen - koldstart igen efter smør til kringlen osv. osv. i den dur eller lign. -- altså et hav af småture som måske kunne koordineres bedre til en længere tur.
Summasumarum - koldstart på koldstart er en dræber.
JuleNIShilsener Stefan #6008 - Skanderborg
Index
12309: sv: Korte / lange ture (30-12-2003 18:30:14) (svar på 12253)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.125)
Det der ingen kunst, at komme op på 50-60 km's ture i KBH, hvis man altså farer vildt og ingen stedsans har, men bagerture bør undgås. Har du mulighed for at cykle eller gå på arbejde, så gør det og brug din bil, når det er nødvendigt. Mens jeg var udstationeret i Århus, brugte jeg bilen med mere omtanke. Et oliefyr, som opvarmer kølevandet, kan nedsætte sliddet.
Index
12313: sv: sv: Korte / lange ture (30-12-2003 21:18:47) (svar på 12309)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.182)
Tjah, eller også kan man gøre en dyd ud af en nødvendighed;-)) Min datter og jeg kører gerne til en bestemt bager (i den anden ende af byen/sognet/kommunen/amtet eller landet, for den sags skyld;-)) Så er vi så herligt ude over tvivlen om, hvorvidt vi selv eller vores Land Rover nu også skulle have nået drifttemperatur;-)))))))))))))
Index
12315: sv: sv: sv: Korte / lange ture (30-12-2003 21:57:54) (svar på 12313)
Nis Jørgensen #6278 reg øsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.161.183)
Tak for svarene, bruger nu også kun bilen når det er nødvendigt, eller når det regner meget...
Var blot ude efter nogle retningslinjer, og jeg er da blevet klogere, og når nu bilen har gået 255000 km siden 1996 så har den da fået kørt et par lange ture i ny og næ.

Godt nytår til alle

Nis Jørgensen