tilbage

Land Rover Forum  

Index
12259: Super diesel! (27-12-2003 10:42:10)
Jens Kjær Larsen #5962, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.67.241)
Hvilken dieselmotor (mærke) kan betegnes som den bedste i verden, hvad angår pålidelighed? Sad og drøftede det forleden dag med et par venner, men kunne ikke lige blive enige. Er der nogle der har set nogle afstemninger på nettet, eller i bilblade?
Index
12260: sv: Super diesel! (27-12-2003 11:42:05) (svar på 12259)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.124.173)
Hej Jens
Jeg selv har et par gange kørt over 400.000 km med et par Toyota Hiace kassebiler ,og min vvs montør har i en Toyota Landcruiser Hj 60 kørt over 800.000 km og ien Hj 61 750.000 km samt en sælger der kommer hos mig har i en Nissan Bluebird kørt omkring 500.000 km . Så det kommer nok an på hvem du spørger og hvordan bilen bliver brugt og vedligeholdt ! Ovenstående biler har ikke fået åbnet sine motorere på de kørte km ! De er kun blevet passet med regelmæssig olieskift og smøring !
Venligst Jan
Index
12262: sv: Super diesel! (27-12-2003 13:32:08) (svar på 12259)
Michael Intile (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.131.14)
300 Tdi eller Td5´eren. jeg kender ikke Td5, men jeg ved at selv Mercedesfolk får et seriøst blik i øjnene når der tales 300 Tdi. 300 Tdi er en brasilliansk motor fra International Engines, motorer fra denne fabrik sidder også i de der kæmpestore amerikanske lastbiler - jeg kan ikke huske hvad de hedder.
Mvh. Michael Intile
Index
12266: sv: Super diesel! (27-12-2003 23:27:59) (svar på 12259)
claus kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jens

Nu er "dieselmotor" jo et vidt begreb, men hvis man antager at det er en motor i normalstørrelse der er tale om, ja... så er der vist ingen tvivl om at Mercedes kommer ind på en meget klar førsteplads. Mere driftsikker og pålidelig dieselmotor findes ikke. (spørg den første Taxavognmand du møder).
Men hvis "bedste i verden" går på terrænegenskaber og sejtrækevne, ja...så er det nok en motor fra Solens Rige der vinder...men det er jo en helt anden snak.

Med LR hilsen

Claus /1105
Index
12267: sv: sv: Super diesel! (28-12-2003 12:22:55) (svar på 12266)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.11)
Æhøømmm ...

Og hvad er så professor Kjøllers forklaring på, at han - og alle vi andre - tøffer rundt i noget oliepyttende forbrændingsmaskineri fra Solihull, når vi som intelligente individer burde vide bedre og køre i noget fra Stuttgart eller solens vugge, ja, for vi er da intelligente ... ik'?
Eller er vi bare ofre for romantik og nostalgi?

Med allerstørste højagtelse ;-)
Morten
Index
12276: sv: sv: sv: Super diesel! (28-12-2003 23:55:06) (svar på 12267)
claus kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.28.200)
HejMorten..

Om det overhovedet er særligt intelligent at køre i firhjulstrækker for sjov er vel et oplagt emne for en studiekreds i aftenskoleregi.....

Land Rover dieselen (2,25 og 2,5) var vel een af de bedste generalister på udviklingstidspunktet, og klarer vel også strabadserne for de fleste.

Hvis vi, for nemheds skyld, holder os til det oprindelige spørgsmål, gik det på pålidelighed og stabilitet og ikke på max.ydelse terrænegenskaber, økonomi, drejningsmoment og den slags, så...desudagtet hr. Paul Sehstedt´s traumatiske oplevelse, vil jeg fastholde at "Stuttgart vibratoren" ikke overgåes af nogen anden dieselmotor af tilsvarende størrelse og konstruktion.

Deres...

C.A. Kjøller
(en mand der personligt foretrækker noget der kører på oktan 98 med bly)
Index
12268: sv: Super diesel! (28-12-2003 12:24:09) (svar på 12259)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.62.164.125)
Idag fremstilles der kun gode motorer, dvs. at 250.000 km anses for et gennemsnitlig minimum. De bedste motorer er dem, som bliver kørt fornuftigt, får regelmæssige olie- og filterskift samt næsten aldrig blive kolde. Vi har bl.a. en Ford Transit med en 76 hk diesel uden turbo og den har nu problemløst kørt 540.000 km. Vi har haft Mercedes, som sagde Good Bye for ever ved under 200.000 km. For terrænbilers vedkommende skal drejningsmoment og gearing stå i rette forhold til hinanden. Jeg foretrækker til min kørestil en 2,5 l diesel uden turbo: simpel og holdbar. Jeg har dog haft 2,25 l diesel, som uden problem har rundet de 350.000 km. Og hvis du spørger mig, om Mercedes er en drømmemaskine, løber jeg skrigende borte...
Index
12271: sv: sv: Super diesel! (28-12-2003 18:26:55) (svar på 12268)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.213)
Hej allesammen !
Min svoger kører en 110 bus med 200TDI motor, som nåede at runde 400.000 km før den stod af, og det skyldes at han kørte dem tom for kælervæske. Jeg har da også hørt om en Land Rover 2,5 diesel uden turbo som har rundet 570.000 km, så Land Rover kan også godt!
Index
12275: sv: sv: sv: Super diesel! (28-12-2003 22:53:23) (svar på 12271)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.11)
Hvis det alene er kilometerstand, som tæller i en snak om den ene motor frem for den anden, så lad mig lige nævne,l at jeg i 1994 kørte i en megtet tidligt, men yderst luvslidt LR 109 Serie II ført af Stuart Cunningham i Masai Mara i Kenya og gjorde ham opmærksom på, at hans kilometertæller stod stille, hvortil han svarede, at det havde den gjort siden, den passerede en million kilometer, så han var sådan set revnende ligeglad med, hvor langt den havde kørt, så længe den bare kørte.
Fik jeg nævnt, at det vfar en 4-cyl. benzinmotor? Nå, men det var det. Og den arbejdede upåklageligt.
Omme i vores camp havde han en temmelig ny toyota Landcruiser stående, og hjemme på hans farm stod en helt ny Mitsubishi Pajero, men alligevel var det Landyen, han tøffede rundt med i Masai Mara, som er en nationalpark på størrelse med Sjælland og Lolland Falster.
Om det er den ene eller anden motorfabrikant spiller nok ikke lige så står en rolle som måden, hvorpå motoren bruges - og frem for alt passes!
Godt nytår.
Morten
Index
12283: sv: sv: sv: Super diesel! (29-12-2003 15:51:20) (svar på 12271)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.31.87)
Det med at køre motoren tør for kølevædske kan undgås. En lille smule elektronik og et klip i en kølerslange kan løse problemet. Jeg kører selv med en beeper der advarer ved lav vandstand. Det lavede jeg efter at jeg brændte en turbodiesel af. Den manglede lige pludseligt 5 liter uden jeg opdagede det.

Interesserede kan evt. maile mig. Det er ikke noget stort projekt.
Index
12374: sv: sv: sv: sv: Super diesel! (03-01-2004 20:57:01) (svar på 12283)
karsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.229.21)
Hej Freddy
Jeg har et vand resvoir til mit køle vand hvor der er monteret en flyder, men er ikke tilsluttet. Denne gizmo vil jeg gerne have til at virke. Resvoiret er fra Vm tdi fra 87´,hvis at det hjælper. Jeg kan ikke helt lige gennem skue hvordan den smartest bliver tilsluttet noget beeper ??...

På for hånd tak
Karsten Bøgvad reg.fyn 5867
Index
12375: sv: sv: sv: sv: sv: Super diesel! (03-01-2004 21:45:18) (svar på 12374)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.31.87)
Hvis du har en flyder (og den vel at mærke virker efter hensigten) er det langt lettere. Så skal du jo bare montere en lampe der får den ene forbindelse gennem denne kontakt. Evt. gennem et relæ for at skåne kontakten.

Elektronikken må være overflødig i så tilfælde.

Hvis jeg ikke lige har forstået dit spørgsmål rigtigt må du lige smide det i hovedet af mig igen. Og lidt hårdere denne gang. X-)