tilbage

Land Rover Forum  

Index
122707: Td5 smider olie (15-04-2012 22:30:14)
Alexander Sylvestersen-Platz #8766, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.18.90.197)
Min Disco 2, med en Td5 smider olie. Jeg synes det er lidt mere end normalt, og jeg kan ikke umiddelbart se hvor det kommer fra.

Inden jeg starter en større eftersøgning vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med oliespild fra en Td5, og fundet ud af hvor det kommer fra?

På forhånd tak.
Index
122710: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 05:23:53) (svar på 122707)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Alexander
Nu skriver du, at du ikke kan se hvor det forsvinder hen. Har du kontrolleret om udstødningsgassen er blevet en smule blå?
For når den ikke drypper, men der stadig forsvinder olie, så tyder det jo på, at det ryger gennem motoren og ud gennem udsødningen.

Jimmi
Index
122715: sv: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 08:53:33) (svar på 122710)
Alexander Sylvestersen-Platz #8766, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.249)
Hej Jimmi
Jeg er stort set sikker på at den ikke æder det i motoren, for udstødningsgassen ser fin ud, og den drypper neden ud. Jeg kan bare ikke se hvor det kommer fra - den er jo rimelig tæt pakket under hjelmen.
Index
122711: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 07:22:42) (svar på 122707)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Der er to oplagte muligheder.

1.
låget til rotorfilteret - der sidder gevind i både låg og underdel, så her kan der være problem (det kan selvfølgelig også være spin-on oliefilteret der ikke slutter tæt)

2.
pakning til topdækslet, har det med at blive utæt om på bagsiden (mod torpedo)

Sprøjt bremsesrens på der hvor olien "løber" rens det hele af, og følg så det "nye" oliespor der kommer, så har du en god chance for at finde ud af hvor olien stammer fra.

Hilsen
Peter Struntze
Index
122717: sv: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 09:07:17) (svar på 122711)
Alexander Sylvestersen-Platz #8766, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.249)
Hej Peter

Det vil jeg da helt sikkert lige tjekke.

God ide med bremserensen, den vil jeg igang med, og så må jeg jo have armene i dybet.
Index
122712: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 07:51:20) (svar på 122707)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Min smider også lidt olie, og jeg har forsøgt at følge det lidt og er nået frem til at det er bundkarspakningen til transfergearkassen der er utæt, alle pakdåser er nye så der kommer det ikke fra. Derudover er min bundkarspakning på motoren også utæt, den blev skubbet i forbindelse med krumtappakdåse skift.
Sidst men ikke mindst så skifter jeg også ventildækselpakningen da den også er en lille smule utæt ind mod kabinen.

Alexander det må være din den sorte med de sorte 20" hjul ikke ? Den var på liften til grønt bevis hos Alex i efteråret ikke ? Her snakkede vi om at den dryppede lIdt. Havde LR parts ikke lige ordnet noget gearkasse på den ? Hvad siger de til oliespildet ?

Mvh.
Jacob
Index
122714: sv: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 08:23:06) (svar på 122712)
Steen Christensen #6842, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.28.248.113)
Jeg har lige været det samme igennem.
Jeg har skiftet ventildækselpakningen (er det den, du mener Peter S?) og forreste kamaksel pakning (LDI100030), o-ringen var stenhård.

Den drypper dog stadig lidt, så jeg skal have tørret motoren ordentligt af for at se om der er andre steder, eller det er gammel olie.
Jeg har mistanke o-ring og pakning under konsollerne til begge oliefiltre.

Mvh Steen
Index
122716: sv: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 09:00:57) (svar på 122712)
Alexander Sylvestersen-Platz #8766, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.249)
Hej Jacob
Det hænger godt nok også ned under gearkassen, men jeg tror det løber ned oppe fra motoren. Men det var da forholdvis nemt lige at tjekke bundpakningerne.

Jo det er lige præcis den. Ja det gjorde vi nemlig. Lr Parts havde skiftet auto gearkassen i den, med en helt ny, kort tid før jeg købte den. Det kunne være jeg skulle prøve at spørge dem, men jeg tror nu stadig det kommer fra motoren.
Index
122718: sv: sv: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 09:42:14) (svar på 122716)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Nu må i lige holde!!

Nu har Land Rover i over 60 år kørt med det berømte og velfungerende udvendige slyngsmøringssystem og det vil i nu sabotere.
Så ruster jeres rammer endnu hurtigere, i har ingen beviser på hvor i har været (afpisning af territorie), i har ingen kontrol på om der er olie på (hvis den ikke drypper er ikke mere olie på) i forlader jer til bevidstløs standard 10.000km service og kommer derfor ikke jævnligt under jeres bil, så i får ikke smurt kardannerne og opdager ikke uregelmæssigheder i tide.

Der er ikke noget skidt, uden det er godt for noget. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
122720: sv: Td5 smider olie (16-04-2012 12:22:58) (svar på 122707)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.61)
Hej Alexander,

Jeg har haft tre biler med td5 motoren. To af dem dryppede olie, indtil jeg fik det tætnet, og begge fra samme sted: brændstofreturregulatoren. Den sidder bagerst på motoren i passagersiden. Den er kendt for at dryppe. Selvom det er diesel, der kommer ud, så vil det ofte være sort når man detektere det nede under bilen.

Proceduren for at finde ud af om det er den, er den samme som beskrevet tidligere. Få det hele renset ned og kig efter. På brændstofreturregulatoren vil dieslen komme ud af den lille "kop" der sidder på denne. Koppen indeholder en lille membran og det er denne, der bliver utæt. Hvis du ikke er udstyret med et øje på hver finger kan du evt. se det ved at bruge et lille spejl.

Jeg har en regulator liggende, der burde være tæt. Denne kan du købe og prøve at sætte på.

Mvh

Jesper
Index
122743: sv: sv: Td5 smider olie (17-04-2012 11:16:26) (svar på 122720)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.222.54)
Det kan også være pakdåsen indtil knast akslen.. den har jeg lige skiftet og det løb ud foran motor'en
Index
127605: sv: Td5 smider olie (29-10-2012 15:43:18) (svar på 122707)
Alexander Sylvestersen-Platz #8766, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.210.237.2)
Hej alle sammen

Lige for at følge op på denne, så også andre kan bruge det i fremtiden, og måske jer - så har fundet og løst problemet.

Det viste sig efter grundig afrensning at komme fra det der tilsyneladende bliver kaldt oliekøler konsollen. Den sidder under turboen boltet ind på motorblokken. I mellem konsollen og motorblokken sidder en pakning, som jeg har skiftet - og nu spilder den ikke længere olie.

Største problem var at komme ind til den. Det krævede en afmontering af manifold og turbo, hvilket var lidt omstændige grundet den trange plads. Fordelen var at jeg så lige kunne skifte pakninger i turbo og manifold samtidig. Derudover var det så også nemt at komme til oliefilter og rotor filter, hvilket så blev skiftet i samme omgang, plus en frisk omgang olie.

Det har så affødt et nyt problem med en utæt manifold, da tre af boltene i denne var knækket. Har fundet ud af at det er et generelt problem fordi manifolden ikke kan give sig så meget som blokken kan, efter en snak med LR Parts om det. De kunne så levere en manifold som er blevet varmebehandlet, fået fræset "svømmehuden" mellem rørene væk, og er blevet planslebet. Kunne også godt se da jeg så valgte at tage et kig på den gamle manifold at den ikke længere er plan.

Jeg har købt manifolden og en ny pakning, men jeg har et problem. Jeg kan ikke få det tre knækkede bolte ud! De er knækket under gevindet, og jeg har forsøgt at bruge et skruedriver sæt, men det resulterede i at tappen knækkede. Jeg er ikke meget for at skulle til at bore den ud, da der ikke er meget plads og jeg ikke ved hvor dybe hullerne er, da jeg ikke kan få de andre støtte bolte ud, men møtrikken af. Nogen gode forslag?

Hilsen Alexander