tilbage

Land Rover Forum  

Index
12303: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (30-12-2003 12:09:13)
Kim Horsevad, #6594 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.97.8)
Hej!

Lidt "nybegynderspørgsmål" ang. en 200TDi Defender 110" fra '94 med LT77S gearbox og LT230 transferbox...

Jeg mener at have fået at vide at LT230 har en indbygget svaghed - noget med en mangelfuld smøring ved indgangsakslen. Og at det skulle være et problem som før eller siden opstår på alle Defendere...

Hvad består problemet konkret i? Er det et leje der tager skade, eller er det selve tandhjulene? Er det noget der er til at reparere eller skal der bekostes en ny transferbox når problemet opstår?

Er det et problem som opstår pludseligt, eller lidt efter lidt? Findes der nogen måde man kan udbedre den mangelfulde smøring? (smørekande, fedtsprøjte, etc??)

Jeg takker for enhver opklaring!

/Kim Horsevad, #6594





Index
12312: sv: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (30-12-2003 21:12:03) (svar på 12303)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.98.176)
Hej Kim,

Så vidt jeg har forstået, er problemet i overgangen mellem LT77'eren (også S-modellen) og LT230'eren. Strålerne/"mangenoterne" på udgangsakslen på LT77'eren bliver slidt, pga. dårlig smøring i den modtagende del i LT230'eren (ved ikke hvad den hedder...).

S'et i LT77S er i øvrigt en betegnelse for den nyeste udgave af LT77 som på nogle få punkter er lidt kraftigere end den alm. LT77.

Problemet kommer før eller siden, men det er en langsom proces, og tidspunktet for total breakdown afhænger helt af kørestil og af hvor hårdt du belaster din bil - oftest vil du lige så stille få mere og mere "klonk", når du kobler ud/til.

Problemet kan om ikke elimineres så reduceres ved at udskifte den modtagende del i LT230'eren - i den nyere udgave af den del er der boret huller, der fungerer som smørekanaler.

Det hele er beskrevet i flere Land Rover Owner Magazines, hvis du kan støve dem op - ellers mail, så kan du låne...

Godt nytår!

Ib - 3662 - Odder
Index
12314: sv: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (30-12-2003 21:36:06) (svar på 12303)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Man kan enten demontere PTO dækslet engang om året og smørre strålerne med gearolie fra en smørrekande f.eks en gang om året eller for os "dovne" montere en dims der gør det selv, den kan enten købes færdig eller man kan lave den selv.
Hilsen Ole
Index
12317: sv: sv: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (30-12-2003 23:38:14) (svar på 12314)
Kim Horsevad, #6594 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.97.8)
Tak for svarene!

Er det virkeligt nok at smøre strålerne manuelt med smørekande en gang i mellem? Eller hvordan laves evt. en sådan "dims" til smøring af disse stråler? Eller hvor kan den evt. købes?

Hvis det en dag skulle blive det store "breakdown" er det så noget der er til at få reservedele til; eller er det hele gearboxen der skal udskiftes?


Venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
12319: sv: sv: sv: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (31-12-2003 00:27:23) (svar på 12317)
Karsten Nielsen #6038 reg.syj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.236.100)
Hej Kim!


Stumperne, du skal bruge til en renovering efter et "breakdown" kan erhverves for ca. 2900,- hos Midtjysk Reservedelslager.
Jeg har renoveret min gearkasse, og der valgte jeg at få boret hul gennem tandhjulet. Det kan nu godt være svært, da stålet er MEGA hårdt, glem alt om en kørner !!! Vi borede for med et specialbor på et maskinværksted, og derefter et 10 mm nyslebet murbor med høje omdr. og wupti så er den hjemme.
Jeg kan skaffe dig navnet på specialboret, hvis du slår på tråden.

Mvh
Karsten 21407348
Index
12333: sv: Svagheder /smøreproblemer i Gearkasse (02-01-2004 16:48:17) (svar på 12303)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.199.3.155)
Jeg vedlægger et par billeder af den smørre-dims som der er lavet til min gearkasse. Den opfanger med det gennemskårede rør noget af det olie som tandhjulene slynger rundt, og det løber så rundt og ind i midten af tandhjulet.
Jeg har ikke kunnet finde et billede af den man kan købe i england men det ligner så vidt jeg husker en flad plade med et halvt rør svejst på i midten på omkring 3 cm i længden og 3 cm i diameter.
Hilsen Ole