tilbage

Land Rover Forum  

Index
12336: Termostat (02-01-2004 20:15:39)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.235.161)
Hvordan er det nu med temperaturen på motoren, skal termostaten være så varm som muligt eller så kold som muligt og skifter man evt. fra sommer til vinter eller omvendt?.
Er der nogen der har erfaring med hvor længe termostaten har sin optimale vikning ? Jeg fik skiftet min i april 2003, men det virker nu som om motoren aldrig bliver rigtig varm med mindre kørslen foregår i terræn.
mvh. 6283 René.
Index
12337: sv: Termostat (02-01-2004 20:37:42) (svar på 12336)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.244.54)
Hej René,

Jo højere åbningstemperatur, der er stemplet i termostaten, jo højere temperatur får du på kølevandet inden den åbner, og dermed mest varme.

I øjeblikket, hvor vi har temperaturer ned til -5 til -10 gr. og lidt frisk vind, så er det knaldhamrende koldt, og det kan godt være svært at en tilpas høj temperatur i systemet.

Jeg kører med standardtermostat sommer og vinter og skifter kun hvis den er defekt - der er ingen grund til andet - den jeg har i nu har siddet der i alle mine 100.000 km i bilen, og sikkert også de foregående 150.000 km.

Derimod kan du sagtens, når udetemperaturen falder, midlertidigt blænde noget af køleren af med et stykke pap eller lign. - så vil temperaturen stige i systemet.

Det sker i øvrigt ofte, at selv nyindkøbte termostater er defekte - check den inden i en kasserolle...

Ib - 3662 - Odder
Index
12338: sv: Termostat (02-01-2004 20:45:02) (svar på 12336)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Med hensyn til at motoren ikke bliver varm: Har du prøvet på at afdække dele af grillen med et stykke pap eller hvad ved jeg - for det hjalp gevaldigt på min - nu skal der ikke køres længe før også JEG kan nyde gavn af motorens varme i kabinen (og det i en sIIIer ???- gu´daså !!!)
At du får varmen ude i terrænget skyldes jo belastningen på motoren samtidig med at den ikke har den store fart på som jo sammen med "møllen" er en givende faktor til kølingen af motoren. Her henunder vinter er manglende afskærmning samt møllen årsag til for stor afkøling - med andre ord har motoren nok at gøre med at holde sig selv varm - hvorfor den ikke afgiver noget af betydning til kabinen. (kringlet og dårlig forklaring - håber du fik pointen alligevel).
sIIInytårshilsen Stefan - Skanderborg
Index
12346: sv: Termostat (02-01-2004 21:56:35) (svar på 12336)
Ib Frank Roslev #6433, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.198.179.234)
Hej

Det der med et papstykke er en udmærket foranstaltning, men pas på, det er jo en kendt sag, at dieselmotorer og varme skal man passe på (topstykket kan godt finde på, at skabe utilsigtet forbindelse mellem to forbrændingskamre), du løber den risiko, at papstykket bliver for stort og din motor dermed får for lidt køling. I "gamle dage" var der ofte monteret et rullegardin foran køleren, dette gardin kunne man så lukke og og åbne alt efter hvor varm man ønskede sin motor, men det betinger, at man er meget opmærksom på sin temperaturmåler. Det bedste vil være, at du kontrolerer din termostat, den åbner formentlig ved for lav temperatur og er dette tilfældet så skal du skifte den ud med en ny.
Under alle omstændigheder er det slet ikke sikkert at din LR vil være utilfreds med det gammeldags rullegardin, så kan du regulere efter behov og der er jo absolut ikke for meget varme i kabinen i forvejen, med mindre man kan bruge selvsuggestion til at tro der er lunt her i vintermånederne

mvh ib
Index
12361: sv: Termostat (03-01-2004 12:08:28) (svar på 12336)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.227.105.76)
Jeg har monteret en kølermuffe lavet til sIII. Den er i 3 dele. En til midten af grillen og en til hver "vinge". Køleren fylder kun midten og den venstre vinge. Bag højre vinge sidder horn og laderelæ.
Jeg har kun monteret den midterste del af muffen. Således dækkes ca 3/4 - 4/5 af grillen. Den blev monteret i november før frosten satte ind.
Er temperaturen over frysepunktet, holder jeg en temperatur næsten som om sommeren. Fryser det, er temperaturen lidt lavere. Altsammen efter nogle kilometer.
På den midterste muffe sidder der iøvrigt en klap som kan åbnes, hvis hele køleren er afdækket. Den holder jeg lukket når vingen ikke er monteret.

Motoren er en 2,25 diesel.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
12363: sv: sv: Termostat (03-01-2004 13:51:36) (svar på 12361)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.235.161)
Tak for svarene, jeg køber en ny termostat og tjekker temperaturen på den og så må jeg konstrurere et gardin til køleren så jeg selv kan styre varmen på motoren.

mvh. René 6283