tilbage

Land Rover Forum  

Index
123560: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (21-05-2012 19:55:06)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
I dag da jeg kørte en lang tur 90 km, begyndte den lige pludselig at hakke og 4 takte som en gammel knallert. Når jeg "glider" og kun holder farten er der ingen problemer.

Holdt en ryge, tænke pause og kikkede lidt på motoren, men fandt ingen løse slanger eller ledninger. Så var der pludselig ingen problemer lige efter op ad en lang bakke.

Lidt senere hakkede den dog igen.

Hvad søren kan det være?

2,25 bensiner stw 77

Tempuratur er lidt forhøjet men tror det skyldes det gode vejr. Den plejer at stå midt i, nu hvor det er varmt står den lige mellem midt og rød. Det har den gjort et stykke tid.

Har noget bøvl med ledingen til tændspolen, har trukket en fra nærlys, det har virket fint i flere måneder.

Den går meget langsomt i tomgang, har justeret men det giver ikke rigtig noget. Hvis jeg gasser langsomt op dør motoren og skyder en del. Ved godt med gas er der ingen problemer.

Når den er kold tøver den en del og kan ikke tage gas.

Synes det er underligt at det kommer og går.

Skal selvfølgelig køre 90 km dagligt i denne uge og konebilen skal på værksted.

Hilsen
Lars Svane



Index
123575: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (21-05-2012 21:58:08) (svar på 123560)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.215.89)
Vil gætte på manglende benzintilførsel, enten i form af snavs i karburator, stoppet filter ell. svigtende pumpetryk. Er den flyvende når der trækkes godt ud i chokeren, er du et skridt tættere på fejlen er som ovenstående. Husk at kontrollere trådfilteret som sidder i skueglasset i forb. med benzinpumpe, hvis et sådant er monteret.
Index
123580: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (21-05-2012 22:36:41) (svar på 123560)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Nu er jeg ingenlunde ekspert, men de gange min 2.25 benz har teet sig på en måde som minder om det her beskrevne, har det altid været tændningen der har været problemet. Se til at strømfordeleren er i orden, platiner, kondensator, forbindelser osv. Og se efter om den står korrekt i tændning. Den kan meget nemt gå hædeligt tomgang og så ikke vil trække. Vakuum-dåsen kan værdi udu, vacuum slangen er måske utæt, eller der mekaniske problemer i strømfordeleren. Eller måske den bare har flyttet sig lidt. Men som sagt er jeg ikke ekspert, men for mig lyder det som tændningsproblem. Især når den "skyder. De gange jeg har haft skidt i benzinen der har den bare ikke fået brændstof nok er gået død.

Mvh Niels
Index
123602: sv: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (22-05-2012 13:41:06) (svar på 123580)
Kenneth K. Kreiberg #5298, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 77.215.194.159)
Og så skal det lige bemærkes at min lige har haft samme problem. Der var det pakningen til whiskyglasset på benzinpumpen der sugede falsk luft. Den var helt stiv og flækket, pakningen, så nu er der bestilt nye.

Det skete selvfølgelig på et interessant tidspunkt:

http://fyn.dlrk.dk/forum/viewtopic.php?f=6&t=37
Index
123604: sv: sv: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (22-05-2012 20:28:39) (svar på 123602)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg ville mistænke karburettoren, efter at jeg har kontrolleret tændingen. SIII er bliver ofte utæt omkring spjæld akslen i karb. Karburettoren kan også finde på at revne pludsdelig, nu er den ca 30 år gammel, og skal køre uden bly i benzinen, som kan tætne en del.
Der findes rep sæt, men en ny eller renoveret karb fåes meget rimeligt.
Nåle ventilen har ofte noget på samvitigheden, og svømmer niveauet kan ændre sig på uforklarlig vis!
Selvfølgelig skal benzin tilførsel kontrolleres først. Er røret stoppet, eller har en lækage. Hvordan er "whiskey glasset", er der monteret en ukurant indskuds filter et andet sted?
Index
123615: sv: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (23-05-2012 14:08:05) (svar på 123580)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Jeg har oplevet samme symptomer hvor platinerne så ud som nye, men alligevel var defekte. Efter udskiftning af platiner og kondensator gik den som betalt for det.

Jeg har også oplevet at benzinpumpen i første omgang så ud til at virke, men efter kort tid med tiltagende hakken når bilen skulle arbejde, begyndte at "sjattisse" og så var årsagen klar: Defekt membran i pumpen.

Hvis du ikke allerede køre med det, så vil jeg anbefale at montere et engangspapirfilter foran pumpen, så er det nemmere at holde øje med tingene og man er fri for at rense filtre. Man køber bare et nyt til en ti'er og sætter i når det ser suspekt ud.

Er det tændingsproblemer er fejlen ofte omdrejningsbestemt og er det karburatoren, så er det ofte belastningsbestemt. Men der er alti alti undtagelser fra reglerne...

Hilsen
Jens
Index
123627: sv: Serie III bensin hakker ved acceleration og sejtræk. (23-05-2012 21:30:01) (svar på 123560)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.183.207.188)
Mange tak for svarene.

Jeg går i gang med fejlsøgning i weekenden, så håber jeg at problemet løser sig.

Hilsen
Lars