tilbage

Land Rover Forum  

Index
12367: Tæring i dørplade (03-01-2004 17:26:36)
Lars Rimmen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.84.9)
Ved nogen af jer hvordan man stopper tæring i en dørplade før jeg får den malet?

Medlemsnummer 5413
Lars Rimmen
Index
12370: sv: Tæring i dørplade (03-01-2004 18:27:46) (svar på 12367)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ja - men hvilket materiale snakker vi om og hvad slags tæring er der tale om?
Jeg går ud fra at det nok drejer sig om aluminium (Birmabright) - hvis det er tilfældet så er fremgangsmåden for korossionsbeskyttelse lidt speciel. På en ren og ubehandlet aluoverflade har iltens påvirkning været med til at danne et oxidlag som så giver Al3O3 - denne hinde, der er mikroskopisk tynd er med til at beskytte metallet mod korossion men samtidig den uheldige egenskab at maling har svært ved at binde (ses ofte som afskalninger i flager).
Du kan med fordel rense til ren metaloverflade ved enten at slibe (exenterslibe) eller sandblæse det angrebne område samt selvfølgelig lige give den resterende dør en svag omgang også - kun så malingsfladen bliver ru for at det nye lag kan binde bedre.
Oxydhinden dannes indenfor ca. 1 time - så længere tid skal du ikke lade gå inden du maler over.
Jeg har set grelle eksempler på pletvis grubetæring forårsaget af kemikaliepartikler i miljøet (agressivt miljø) - her er der så IKKE tale om gængs korossion forårsaget af fugt eller anden forbindelse til vand - altså en ren kemisk reaktion på pladesteder der ikke har været beskyttet af maling -- er det den form for korrossion vi her taler om?
Men alfa og omega er: grundig rengøring til bart metal - 2-3 lag grunder (beregnet til alu) med mellemslibninger -- og endelig 1-2 lag overcoating/topmaling --- så skulle det ikke gå helt galt.
;-) Stefan - Skanderborg
Index
12371: sv: sv: Tæring i dørplade (03-01-2004 18:56:22) (svar på 12370)
Lars Rimmen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.84.9)
Hej Stefan

Tak for din besvarelse. Jeg har tidligere haft sandblæst, spartlet og malet alu-dørpladen, men tæringen trådte hurtigt frem som store bobler i den nye lak.

Formodentlig fordi metal og alu rører hinanden. Kan det sandblæses og primes med evt. specialprimer før spartling og maling? Tæringen er i bund af dør og under vinduet.

Mvh. Lars Rimmen
Index
12372: sv: sv: sv: Tæring i dørplade (03-01-2004 19:28:15) (svar på 12371)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hmmm - ja, den er jo lidt vanskeligere. For som du nu informerer om drejer det sig om to forskellige metaller i direkte berøring med hinanden. Problemet er jo den at alu står under blødt stål i spændingsrækkefølgen hvorfor der så opstår tæringer af aluen som viser sig som hvidt pus/pulver. Endvidere drejer det sig om steder hvor der let danner sig fugt eller kondens og givetvis også snavs - så har vi balladen.
Hvordan du lige får den cocktail til at gå op i en højere enhed uden at du bliver nødt til at skille delene fra hinanden for så at behandle dem individuelt med beskyttelse - skal her være usagt (det kan nok lade sig gøre med et rimeligt resultat - har ikke prøvet det selv - men er sikker på at det er et stort arbejde) -- nu er processen jo desværre startet og du får nok svært ved at stoppe den i hjørnerne og sammenføjningerne.
Du kan så gøre en af to ting - med mellemrum behandle området og plette over eller simpelthen udskifte døren med en ny som du så omhyggeligt grundbehandler så opståelsen af fugtlommer minimeres inden du lakerer i den farve du ønsker -- eller som noget helt nyt: anskaffe en ny dør udelukkende af alu - også rammen (har jeg set i et tidligere indslag - men den koster kassen).
Der findes specialprimer til alu - ved ikke lige hvad den hedder men skulle være til at få fat på uden problemer -- derefter kan du da sagtens spartle ovenpå - sådan lag for lag med mellemslibninger og alt det - det sker der intet ved -- bare du holder øje med at du under slibeprocessen ikke sliber ned til bart metal igen -- så skal der primes igen de steder -- det er egentlig ikke så svært.
Det svære er som sagt at stoppe den påbegyndte korossion på vanskelige steder.
På min egen fra 73´ ser dørene nu heller ikke kønne ud -- så jeg kunne da godt bruge en helvedes masse tid på at udbedre dem - men resultatet vil nu stadigvæk ikke være optimal (dermed ment, at processen til stadighed vil forløbe) - så dørene får langsomt men sikkert lov til at gå hedengang medens jeg spinker klejner sammen til nogle nye -- hva´faen´de har jo 30 år på bagen - det er da godt klaret synes jeg (R:I:P)

Med sIIIer hilsener Stefan
Index
12380: sv: sv: sv: sv: Tæring i dørplade (04-01-2004 12:40:26) (svar på 12372)
Lars Rimmen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.90.123)

Hej Stefan.
Jeg tager chancen med sandblæsning,primer,glasfiber og maling.Det er godtnok et stykke arbejde,men kan det holde, er det en løsning her og nu,fremfor to nye dørplader.

Med 90" hilsen Lars.
Index
12392: sv: sv: sv: sv: sv: Tæring i dørplade (05-01-2004 15:59:35) (svar på 12380)
Christian (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.110.10)
Hej Lars,
ind du nu ofre en formue i sandblæsning og glasfiber - så koster en dørplade altså kun ca. 600,- hos Midtjysk Reserve.

Hej
Christian